Jämföra försäkringar

clacker

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
Ingen, än
Allvarligt talat, hur svårt kan det vara att ha en hemsida där man inte behöver ange reg nummer för att få ett pris? Jag äger ju för hela h-lvete ingen motorcykel än, hur ska jag kunna ange regnummer? Värdelöst... :huvet

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Hoj
Flertal gamla häckar
Use the blocket, Luke.

Finns nästan alltid någon bild på rätt sorts maskin med regnr synligt som man kan snylta på.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Och finns hojen på Blocket hos en MC-firma, gå in på MC-firmans hemsida. Där på hemsidan ofta flera foton och kan finnas ett foto där regnr står.
Annars
Suzuki SV650S -00 RCN001
Triumph Sprint RS -01 RSZ907

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
I 9 av 10 fall när jag använder reg nr från blocket (om man mot förmodan hittar ett så är årsmodellen alltid tokfel..) så är det någon jävla specialare med just den hojen som gör att man måste ringa in, ska det vara så svårt att fixa en vettig beräknare online år 2014?
Tycker att bilsport & mc sådan är värdelös, får nästan samma premie oavsett vilken hoj man väljer, brukar sällan slå på mer än någon hundring vilket känns väldigt märkligt...
Nää, jag e int bitter :crash

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
I 9 av 10 fall när jag använder reg nr från blocket (om man mot förmodan hittar ett så är årsmodellen alltid tokfel..) så är det någon jävla specialare med just den hojen som gör att man måste ringa in, ska det vara så svårt att fixa en vettig beräknare online år 2014?
Tycker att bilsport & mc sådan är värdelös, får nästan samma premie oavsett vilken hoj man väljer, brukar sällan slå på mer än någon hundring vilket känns väldigt märkligt...
Nää, jag e int bitter :crash

Det är knappast raketforskning men det finns ju helt klart många faktorer som spelar in på priset. För att en offert ska kunna tas fram behövs ju det specifika fordonet kunna identifieras. Annars skulle försäkringsbolagen få massa telefonsamtal som inleds med "Varför får jag betala si när det stod så på nätet?".
Vi kan faktiskt till och med vara vara glada för att det är så pass enkelt som det är. I grannlandet Norge saknas t.ex. möjligheten för försäkringsbolagen att kolla upp fordon mot regnummer vilket kräver att man matar in ramnummer etc. för att kunna teckna försäkring.
I många fall är det ofta också själva försäkringstagarens uppgifter som är "problemet" och medför att personen inte kan teckna via nätet.

Vad är det för fel på Bilsport och Mc försäkringskalkylator? Den borde ju vara precis det som du eftersöker. Om det bara diffar ett par hundralappar mellan hojarna du knappar in måste det bero på att du matar in väldigt snarlika hojar?

clacker

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2014
Hoj
Ingen, än
För min del så har jag beställt en Yamaha MT-07 och de finns inte i sverige än, det är det som är problemet. Bilsport & MC har en perfekt lösning där man matar in märke, modell och år manuellt. Det borde alla försäkringsbolag erbjuda.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
.
Vad är det för fel på Bilsport och Mc försäkringskalkylator? Den borde ju vara precis det som du eftersöker. Om det bara diffar ett par hundralappar mellan hojarna du knappar in måste det bero på att du matar in väldigt snarlika hojar?

Får i stort sett samma premie oavsett om jag knappar in en sxv550, en sv1000 eller en 125a, alltid ~6000 halv eller ~12 för hel :crash
Antar att det bästa är att ringa in om man som jag inte gärna tror på allt jag läser haha :(

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Får i stort sett samma premie oavsett om jag knappar in en sxv550, en sv1000 eller en 125a, alltid ~6000 halv eller ~12 för hel :crash
Antar att det bästa är att ringa in om man som jag inte gärna tror på allt jag läser haha :(

Just sv1000 och sxv550 verkar ligga i nästan precis samma prisklass. Kollar du på lillebrodern däremot (sxv450) så hamnar den betydligt lägre i pris än sin storebror, vilket påvisar att skillnaderna existerar.

LÖVTRÄ

ɯǝןpǝɯ
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
KTM 790 Duke -19
Använder också blocket för att leta regnr.
Ett tips är att spara undan lite regnr i en textfil från olika hojar du är intresserad av så slipper du leta varje gång.

Dessa hade jag sparade:
KTM 690 SMC -11 ELT780
Kawasaki Z750 -08 AMH157
Kawasaki ER-6N -09 JWW139

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Bilsport-mc;s räknesnurra tycker jag funkar skitbra. Synd bara att jag får så hög premie, liksom vafan FIXA?!

Lite skev prissättning ibland, en tuono r från typ 2005 ger högre försäkring än min SF848 från 2013 trots att den är nästan 10 år gammal..

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati