Jämn fart på slangen!

Anund

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Utanför Tokh.
Hoj
CBRBlejd
Hej, har just hittat denna sidan så jag tänkte höra om nån har något tips till mig.

Har läst lite tidigare inlägg om slangning och de flesta verkar handla om hur man får upp hojen och där har jag inga problem.

Har kommit till det stadiet att jag kan växla från 1:an till 3:an.
Har även lagt i 4:an vid några tillfällen.
MEN, det det går bara fortare och fortare. Vet inte vad mätaren stått på de gånger jag slagit ner på 4:an!! Typ 190 kanske!!
Och det känns förbannat obehagligt, även med styrdämpare.

Alltså, jag fattar ju att jag inte riktigt ligger på ballanspunkten, men det måste väl vara nära i.o.m. att jag har inga problem med att växla. När jag kommer till punkten så släpper jag nog av lite,
måste ju hålla den där.

Ska jag nöja mig med att köra på 2:an och stanna där och försöka
hitta ballanspunkten och ge fan i att växla vidare?
Eller ska jag göra det på 3:an??

Blev lite långt det här men jag har verkligen kört fast i mitt wheelande. Känner att jag inte utvecklas mer.

// Anund B.
 

Anund

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Utanför Tokh.
Hoj
CBRBlejd
Oj då!! Var det "Stuntliv" jag skrev i :confused:
Trodde det fanns många stuntare på denna sajten :confused:
Får väl försöka få hjälp på annat håll då :rolleyes:
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Alla är ute och "stuntar" på torsdagkvällar :D
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Testa på 1:an eller 2:an så det inte går så fort. Var beredd med foten på bromsen! Ta lite höjd i taget så märker du :)
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
Stanna kvar på tvåan och nöt enbart på den växeln på samma vägavsnitt tills du hittar balanspunkten. Å som Nisse skriver håll foten på bromsen i fall att det börjar gå för högt.
Träna även "nödbromsningar" med bakbromsen.
Låt foten ligga på bromspedalen redan innan du lyfter hojen.
När du närmar dig balanspunkten så underlättar det om du lutar dig frammåt (tycker jag) för att flytta fram tyngpunkten.

Finns egentligen ingen hemlighet för att lyckas på bakhjulet det handlar till 90% om balans och balansen kommer med tiden.

Ut å öva nu!
:)
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Backe skrev:
Stanna kvar på tvåan och nöt enbart på den växeln på samma vägavsnitt tills du hittar balanspunkten. Å som Nisse skriver håll foten på bromsen i fall att det börjar gå för högt.
Träna även "nödbromsningar" med bakbromsen.
Låt foten ligga på bromspedalen redan innan du lyfter hojen.
När du närmar dig balanspunkten så underlättar det om du lutar dig frammåt (tycker jag) för att flytta fram tyngpunkten.

Finns egentligen ingen hemlighet för att lyckas på bakhjulet det handlar till 90% om balans och balansen kommer med tiden.

Ut å öva nu!
:)
Hehe jag tycker det är enklare att luta lite bakåt :) Eller typ rakt upp, från hojen sett alltså. Tror jag iaf..hmm Ska kanske testa luta mig mer framåt och se vad som händer. Men borde det inte vara lättare att slå över om man lutar framåt?
Kom på en till grej, när du testbromsar så bromsa INTE för hårt första gången! Det är lätt hänt.
 
Last edited:

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
Om man sätter sig längre bak så börjar hojen åla sig därför känns det bra att sitta långt fram och luta sig frammåt. Genom att flytta fram tyngpunkten kommer balanspunkten högre dvs man kör högre på slangen.
Det är min teori...:)
 

Ylle

..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun.
Hoj
Zx6rr
Stå med ena foten på kutsen (långt bak annars blir det gärna vingligt). Då hittar du punkten tidigare. Och farten minskar.
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Backe skrev:
Om man sätter sig längre bak så börjar hojen åla sig därför känns det bra att sitta långt fram och luta sig frammåt. Genom att flytta fram tyngpunkten kommer balanspunkten högre dvs man kör högre på slangen.
Det är min teori...:)
Jo men det är ju svårare :p hehe Fast det ser ballare ut...Jag gör lite olika, eller ja det blir som det blir :)
 

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
Honda motard
Det kan vara svårt att få upp cykeln om man sitter långt fram i sadeln. Min lilla snurra bjuder inte på så mycket kräm som husse önskar.
Testa å rycka upp hojen när du sitter långt bak å sen åla dig fram på sadeln. Funkar bra...
 

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Backe skrev:
Det kan vara svårt att få upp cykeln om man sitter långt fram i sadeln. Min lilla snurra bjuder inte på så mycket kräm som husse önskar.
Testa å rycka upp hojen när du sitter långt bak å sen åla dig fram på sadeln. Funkar bra...
Hehe hur tror du min e då??? :) Har kommit långt fram av misstag ibland, och det har iof gått bra. Ska testa lite mer sen när mopeden funkar!
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Backe skrev:
Om man sätter sig längre bak så börjar hojen åla sig därför känns det bra att sitta långt fram och luta sig frammåt. Genom att flytta fram tyngpunkten kommer balanspunkten högre dvs man kör högre på slangen.
Det är min teori...:)

Den teorin stämmer.... det märker man när man slangar med sljuts.... då blire inte alls höga slangningar pga. extra vikten man har bakom sig! Vad jag kan :D
 

Impulse

Trickmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Gixxer i delar
Anund skrev:
Hej, har just hittat denna sidan så jag tänkte höra om nån har något tips till mig.

Har läst lite tidigare inlägg om slangning och de flesta verkar handla om hur man får upp hojen och där har jag inga problem.

Har kommit till det stadiet att jag kan växla från 1:an till 3:an.
Har även lagt i 4:an vid några tillfällen.
MEN, det det går bara fortare och fortare. Vet inte vad mätaren stått på de gånger jag slagit ner på 4:an!! Typ 190 kanske!!
Och det känns förbannat obehagligt, även med styrdämpare.

Alltså, jag fattar ju att jag inte riktigt ligger på ballanspunkten, men det måste väl vara nära i.o.m. att jag har inga problem med att växla. När jag kommer till punkten så släpper jag nog av lite,
måste ju hålla den där.

Ska jag nöja mig med att köra på 2:an och stanna där och försöka
hitta ballanspunkten och ge fan i att växla vidare?
Eller ska jag göra det på 3:an??

Blev lite långt det här men jag har verkligen kört fast i mitt wheelande. Känner att jag inte utvecklas mer.

// Anund B.


Ställ dej på fotpinnarna så är det lättare att hitta balanspunkten, känns som man har bättre kontroll när man håller hojjen högt, eller ännu bättre sätt ena knäet på sadeln så slangar du som en kung :tummenupp
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Re: Re: Jämn fart på slangen!

Impulse skrev:
Ställ dej på fotpinnarna så är det lättare att hitta balanspunkten, känns som man har bättre kontroll när man håller hojjen högt, eller ännu bättre sätt ena knäet på sadeln så slangar du som en kung :tummenupp

Vadå? Är det "lättare" att lära sig slanga om man står upp??
 

Impulse

Trickmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Gixxer i delar
Re: Re: Re: Jämn fart på slangen!

Iceman1975 skrev:
Vadå? Är det "lättare" att lära sig slanga om man står upp??

Killen skrev ju att han ville hitta balanspunkten, han kunde ju redan slanga en bit, alltså jag tycker det är lättare att åka långt o sakta på slangen ståendes eller sittandes me ett knä på sadeln.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
Re: Re: Re: Re: Jämn fart på slangen!

Impulse skrev:
Killen skrev ju att han ville hitta balanspunkten, han kunde ju redan slanga en bit, alltså jag tycker det är lättare att åka långt o sakta på slangen ståendes eller sittandes me ett knä på sadeln.

Det är många som säger det.... Det står iaf på tur på min "Att-göra-lista"
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top