Jävla bensinpris!

Messiah

My body, my temple
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Aprilia SXV550
Börjar bli så trött på att bensinpriset ligger så jävla högt.
idag står det 10.21kr/L på 95.

Sen alla dessa bortförklaringar gör inte saken bättre, "dollarkursen är för låg"
"dollarkursen är för hög" osv. :mad:

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Kan inte staten bestämma en gång för alla vad soppa ska kosta? 70% är ju skatt så när soppan är billig får staten mycket sklatt när soppan är dyr får staten ingen skatt men konsumenterna pröjsar lika jämt.
Det här med prishöjningar händer ju varje år till sommarn, helst innan semestrarna.

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Råttárd
Problemet med priset nu är det som händer i mellanöstern. Det gör att priserna pressas upp. Oljan har alltid blivit dyrare när det blir kris där.

Visserligen så är ju en del av prishöjningen den vanliga sommarhöjningen.

Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Swim: Eftersom man i och med kriget i Irak har börjat sälja olja även därifrån så tycker man ju att priset skulle sjunka. Men Opec har satt en begränsning på hur mycket råolja (fat) som får produceras per dag. Detta för att hålla priset på en, enligt dom, resonabel nivå och inte dumpa priset.

Sedan läste jag häromdagen för första gången att Statoil skyllde prishöjningen på "svag dollar". Ekonomen i mig blev genast nyfiken, men jag har inte hittar varför detta påverkar NEGATIVT istället för positivt. Tror det har med ränteläget att göra, men någon annan kanske vet bättre?

/F

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Det är dethär som kallas förutsägbarhet.
Efterfrågan på drivmedel ökar i och med att sommarn kommer (samtidigt som efterfrågan på villaolja minskar, och nåt måste de stackars fattiga oljebolagen ta hem sina surt förvärvade vinster på :D )
Sen har vi oroligheter i mellanöstern, fast där ställer ju USA upp som garant för att skydda utskeppningshamnarna. Sen har vi förstås OPEC som bestämmer hur mycket de ska pumpa upp. Lägg därtill transport och rafineringskostnad och en oligopolssituation med kartellbildningar (vissa har ju trots allt avslöjats) samt en ganska så rejäl skatt så - voila - har vi ett drivmedelspris som garanterat kommer att stiga på sommar säsongen och sjunka något (fast lite mindre än vad det steg) när vintern närmar sig.

gladh

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Igår tankade jag för 8.89

Jag får nog ta och fyllar upp 130literstanken idag fall det går upp i de civiliserade delarna av landet också...

KawaChris

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
såld
Freppa skrev:
Swim: Eftersom man i och med kriget i Irak har börjat sälja olja även därifrån så tycker man ju att priset skulle sjunka. Men Opec har satt en begränsning på hur mycket råolja (fat) som får produceras per dag. Detta för att hålla priset på en, enligt dom, resonabel nivå och inte dumpa priset.
/F

Jag tycker att 3 kr/liter är billigt. Om dom sänkte priset ännu mer slår jag vad om att skatten skulle höjas med lika mycket..

sandstream

Guest
Priset är tydligen rekordhögt även i USA.

Jag irriterar mig inte så mycket på det totala bensinpriset utan istället på den oskäligt höga skatten och momsen. Det är anledningen till vår dyra soppa!

Man kanske skulle starta ett parti som enbart drev frågan att sänka bensinskatten med hälften :banana

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag säger som jag sa i den förra tråden.
Bensin är det 70% skatt på men du betalar utöver skatten 25%moms på tot belopp vilket betyder att du betalar moms på skatt. Jag tror hela den här sk "kartellbildningen" mellan våra mackar är mest statens påfund, för det är staten som tjänar mest på ett höjt bensin pris. Så om Göran P och grabbarna grus ser till att bensinen kostar 15:- per L så är det kalas för dom. Dels eftersom dom själva aldrig betalar och att massa stålar kommer in i stats kassan.

Till råga på detta så för dom surt förvärrvade pengarna jag har så har jag betalat 34% inkomst skatt och min arbetsgivare (i det här fallet jag själv) massa (30-40%?)pengar i arbetsgivaravgifter.

Wimanski

Råttárd for life!
Gick med
7 Jun 2003
Hoj
Råttárd
Självklart så ska man vara misstänksam mot allt som bensinbolagen säger.

Ibland så utnyttjar de bara en "kris" eller ett läge i ekonomin för att försvara en höjning.

Om jag inte har helt fel nu så tror jag att oljan säljs alltid i dollar och det kan vara det som de syftade på med svag dollar. Men vad som skulle vara negativt med det, det är en annan fråga.

Last edited:

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
SwiM skrev:
Självklart så ska man vara misstänksam mot allt som bensinbolagen säger.

Ibland så utnyttjar de bara en "kris" eller ett läge i ekonomin för att försvara en höjning.

Det kan du ge dig på. Deras grej är ju att tjäna pengar till sina aktieägare och således använder de varje trick de kan. Det lilla som talar för vår del är att är de för fula så vänder vi oss till något annat bolag. Om de nu inte har ytterligare kartellbildningar.
När jag utförde tjänster till ett norskt oljebolag som har tappar här, kostade bensinen ca 2:45 från mackägaren resten var skatt. Då gjorde bolaget vinst och mackägaren gjorde vinst(franchise) och soppapriset låg på strax över 9 kr. Ovan på priset ligger där minst 3 skatter Miljö, koldioxid eller var det koloxid, moms m m så Persson gäng är väl de som tjänar mest på soppan.

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
Staten skulle aldrig få för sig att sänka bensinpriset. Dom får inte oerhörda summor på bensinskatten. Det vore som att bita handen som matar dom. Handla inte på statoil dom är nästan alltid först med att höja, håller på med priskarteller osv. :huvet

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
electronaut skrev:
Staten skulle aldrig få för sig att sänka bensinpriset. Dom får inte oerhörda summor på bensinskatten. Det vore som att bita handen som matar dom. Handla inte på statoil dom är nästan alltid först med att höja, håller på med priskarteller osv. :huvet

Staten höjer eller sänker inte bensinpriset, det klarar oljebolagen själva så bra så. Däremot lägger staten skatt på bränsle, men det är en annan femma.

gladh

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
OM Man skulle få för sig att fylla en 300liters tank... va länge står sig bensinen då ?

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Hoj
CBR900RR -96:a
electronaut skrev:
Handla inte på statoil dom är nästan alltid först med att höja, håller på med priskarteller osv. :huvet

Ligger lite sanning i det, i alla fall i Enköping... Jobbar skälv på OK/Q8 i Enköping
fast där är det först neråt som gäller, vi ligger aldrig på "rikspriser". Och karteller,
jorå, ingen i stan ligger på högre pris än någon annan så ibland är det åt rätt håll...
Som lägst var det nere på 7.40:- då fick vi besök av en del Tokholmare som
åkte ända dit för lite soppa.... :3freak
Men som sagt, Tokholm.... :hihi

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Hoj
En liten svart
Det är med bensin som med snus, det kommer aldrig upp i sitt rätta värde, som sagt.
För övrigt bryr jag mig inte om bensinpriset för jag tankar ändå bara för en hundring varje gång.

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
gladh skrev:
Staten höjer eller sänker inte bensinpriset, det klarar oljebolagen själva så bra så. Däremot lägger staten skatt på bränsle, men det är en annan femma.

gladh

Ja, det var det jag menade. Staten skulle kunna sänka bensinpriset genom att sänka skatten. Det skulle lämna mer utrymme för konkurrens mellan bensinbolagen.

sandstream

Guest
Det sjuka med kartellbildningarn och när de upptäcks är väl att de böter som utdöms går till staten och inte tillbaka till oss som betalat för mycket :kocko

Nu är jag inte så insatt i de exakta priserna men säg att JET är billigast på flest ställen i Sverige. Då kan vi ju alla tanka där för att visa vad vi tycker.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
sandstream71 skrev:
....

Nu är jag inte så insatt i de exakta priserna men säg att JET är billigast på flest ställen i Sverige. Då kan vi ju alla tanka där för att visa vad vi tycker.

Det är ju det folk måste fatta men ingen lyckas med. Jag skojar inte när jag säger att jag igår kunde tanka för 8.89 på JET och UNO-X. Alltså kan vi tanka på bemannade stationer för lägre literpris än ni betalar på obemannade.

Hade folk konstant valt den billigaste bensinen så hade det märkts.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
För inte länge sedan tankade jag för 8.05 på Q-star i Enköping. Igår låg priset på strax under tio kr. Det gör en hel del tycker jag iaf. :död

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024