jacka kolv?

köp hög komps kolv istället, ger inte så mkt att jacka kolven, plus att man gör lätt fel å då blire åt helvete xD

vid insugs hålet filar du in en bit (nerifrån) säg cirka 5mm-1cm på kolven, vet inte riktigt hur jag ska besriva det.. men man gör så det kommer in mer bränsle luft blandning , hör med någon gammal gubbe som kört puch dakota lättare att beskriva på plats...

Jag förmodar att du kör Minimoto?
Öppnings tiderna för insuget på den styrs via att membran så motorn suger in bränsla o luftblandning så fort det bildas ett sug i vevhuset, Så du tjänar absolut ingenting på att jacka kolven på en reed motor...

På gamla moppar styrs inlopps takten via att kolven åker upp och släpper in blandnigen genom insuget och ner i vevhuset, Och DÄR kan man tjäna effekt genom att fila några mm på kolv kjolen

men inte på nyare grejer..

/ Nicke

Öppnings tiderna för insuget på den styrs via att membran så motorn suger in bränsla o luftblandning så fort det bildas ett sug i vevhuset, Så du tjänar absolut ingenting på att jacka kolven på en reed motor...

På gamla moppar styrs inlopps takten via att kolven åker upp och släpper in blandnigen genom insuget och ner i vevhuset, Och DÄR kan man tjäna effekt genom att fila några mm på kolv kjolen

/ Nicke

Helt rätt! Det är vevhus-matning på alla minimotos, iaf de jag vet. Dvs. Hur mycket bränsleblandning som motorn får i sig styrs mest av hur bra reed-ventilen svarar och flödar. Jacka kolven is no good!

Kolven ska vara öppen för insuget ca 130-140 vevaxelgrader, om jag inte minns fel.

Gradskiva, och blyertspenna, sen filar du till ditt blyertsstreck.

Mats

Det du kan göra är att jacka kolven rätt. Dv.s inte vid insugskanten, utan på kolvtoppen.
Placera kolven uppochner i cylindern och tryck in den längst in, (givetvis rakt också) märk ut var överströmningskanalerna hamnar med en cd-penna eller nåt. Rita ca: 3-4mm in mot kolvens mitt och i samma vinkel som kanalerna. Tanken är att kolven skall öppna överströmmarna tidigare och stänga senare, duration tror jag det kallas.
Nu när du har märkt ut var du ska fila så ta ur kolven och börja gnida med en fil. Du skall på en minimoto med 33mm slaglängd fila 1mm ner från kolvens kant, och ca:3-4mm in mot kolvens mitt i samma (eller hyfsat nära) vinkel som kanalerna.

När du har filat klart så kommer överströmmarna öppnas 1mm tidigare och stängas 1mm senare. Man kan alltså säga att du höjt överströmmarna, fast istället gjort det lättare för dig och använt kolven för att styra durationen.

1mm jackning har jag själv provat, (dock på en kolvstyrd motor, men det spelar ingen roll) och det gav mycket mer effekt än jag hoppats på! En bra modd helt enkelt.

Man kan göra såhär på utblåset också, men ENDAST om kolven stannar för högt från första början. Däremot är det inte bra för kolven om man gör det vid utblåset, för där blir det ganska varmt, och dessa kolvarna till minimoto's är inte i så värst bra kvalitét - tar du bort material där så kan kolven i värsta fall smälta!

Ska du ge dig på kanaler i cylindern så var noggrann med att fasa av kanalerna efteråt. Kolvringarna får inte få tag i några kanter! Det är iofs väldigt svårt att fasa av en nikasilcylinder då nikasilet är sjukligt hårt! Men ska du få ut något ur en minimoto motor så måste du ge dig på utblåset. Lagom brukar vara att höja utblåset 2mm och bredda det 1mm på varje sida. Kolla dock innan du börjar gräva, för vissa cylindrar är mindre portvänliga än andra!

Last edited:

/ Nicke

Med att ändra porttider förändras (inte nödvändigtvis förbättras) andningen genom motorn även om du har en reedventil innan, det reedventilen gör är att den motverkar bakspolning.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick