jag är 193... vilken topphoj sitte rjag bra på?

stimpen

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
mc
Tjena.

Jag är 193 och jag undrar vilken av topphojarna som jag sitter bra på? Nån längre personer här som har nån bra erfarenheter?

Är ute efter hayabusa, r1, fireblade och zr12 eller vad kawas heter.

Det störigaste är då utskurningen i tanken på vissa hojar är för kort för längre ben så man typ får knäet på kanten där utskurningen slutar och utskurningen blir totalt värdelös.

Men har ngn längre erfarenhet av hojarna ovan så srkiv gärna det...

Just nu mest sugen på en hayabusa... fått för mig att detta skall vara den bekvämaste av de hojarna?

Alf Sundström

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
Busa-03
Busa, Blackbird eller ZX12 om du vill ha en sporttourer, mer touring än sport så kan du se på FJR1300 eller K1200RS.
Alla dessa har större förarplats än R1,R1000,blade o.s.v

Gick med
3 Oct 2003
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
194 lång

R1 '00 passade mig utmärkt i 2 år.
Mille hade jag problem med tanken på '00(inte ägt bara provat)
ZX9R '98 var rena fåtöljen :)

Roligast har jag dock med min retard :D

Last edited:

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
1,88m kort.

Min R1 är helt perfekt:tummenupp, om man inte ska köra touring...men då ska man ju inte ha denna typen överhuvudtaget.

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
Är 190 och känner mig oväntat bekväm på min R1:a -00. Har inget problem att flytta mig på bågen vid inspirerad körning och har även åkt långt på den. Drog en 100 mila tur sträckkörning från Göteborg till Umeå i somras och jag ska inte ljuga och säga att det var bekvämt men det är nog bara sporttourers som såna tripper är någorlunda uthärdliga. Träffade en snubbe på en sprillans bumse som kört 60 mil på sin och han såg inte ut som nån gymnast heller så köp en R1:a och ha kul!!!

Ps. Nya R1:an känns ännu bättre.. Har dock bara suttit på den. Ds.

alias zx12r

alias zx12r
Gick med
30 Aug 2003
Hoj
zx12r
stimpen skrev:
Tjena.

Jag är 193 och jag undrar vilken av topphojarna som jag sitter bra på? Nån längre personer här som har nån bra erfarenheter?

Är ute efter hayabusa, r1, fireblade och zr12 eller vad kawas heter.

Det störigaste är då utskurningen i tanken på vissa hojar är för kort för längre ben så man typ får knäet på kanten där utskurningen slutar och utskurningen blir totalt värdelös.

Men har ngn längre erfarenhet av hojarna ovan så srkiv gärna det...

Just nu mest sugen på en hayabusa... fått för mig att detta skall vara den bekvämaste av de hojarna?

tjabba jag kan svara på följande .är själv 190cm.
kör kawasaki zx12r sedan 2 år tillbaka och är helnöjd med körställningen , har även kört busan satt sämre på den . r1 och gixxer 1000 vet jag inget om.
smaken är som baken dvs delad
tycker zx12:an är snyggare än busan män det är jag det andra kanske tycker
tvärt om
köp den du tycker du sitter bäst på och gillar .
prova båda hojarna och kör ur en tank soppa så kommer du säkert att hitta din favorit
alias zx12r :banana :D

WildCard

Alltid med ett ess i skjortärmen!
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
R1 -04 (tänkte byta märke med det blev visst inte så...)
Snake skrev:
Är 190 och känner mig oväntat bekväm på min R1:a -00.

Drog en 100 mila tur sträckkörning från Göteborg till Umeå i somras och jag ska inte ljuga och säga att det var bekvämt men det är nog bara sporttourers som såna tripper är någorlunda uthärdliga.

Har hört att 02-03 ska vara bekvämare...

Gjorde också den trippen i sommras, i ett sträck och det regnade närapå hela vägen, hade dessutom ett värdelöst regnställ som gick sönder ganska tidigt på trippen...det var den värsta färden jag gjort på mc.....

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Jag är 191 cm lång och sitter som gjutet på min Aprilia. Tycker det är den enda hojen hittils som varit riktigt bekväm. Den har heller ingen vulgo tank som gör att man måste gå ner i spagat för att trycka ut knäna. (smalare tank och ram tackvare twinn)

En 99-00 är nog bäst, men en 01:a som jag har är inte fel den heller. Tanken har lite mindre skarpa vinklar på en 99-00:a.

Hojen är relativt stor också så man inte ser ut som en jätte på minimoto....

Men en Appe va ju inte en av de nämnda.....

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Allt är en kompromiss, jag är 195 och kör en liten skit :)

Bifogat

• normal_263_6347.jpg
    normal_263_6347.jpg
    33.2 KB · Visningar: 75

Hakke

Bromspump köpes!
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
KTM 625 SXC - 04
Är också ungefär i din längd. Körställningen beror nog mest på vika mått man har på sina ben.
Har man långa underben som jag har så blir avståndet ner till fotpinnarna kort som tusan och man stitter som en fällkniv och bulan i tanken tar i låren/knäna.

Som nån sade så är det ju bäst om du går till en beg.handlare och provar olika modeller.

Jag har provat de flesta modellerna och har kommit fram till att för mig passar:

Yamaha R1, Honda SP-1, Suzuki TL 1000R, Triumph Daytona 955i ns.

Ninjor, fireblades och gixxers funkar inte.... tyvärr...

Sedan så varierar det mellan olika årsmodeller, men som sagt. Prova!

//H

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
Borttappad
Samma längd som du +/-... :rolleyes:

R1:an sitter jag bra på knä och armsmässigt. Men vinddraget får jag rakt i plytet, det kan bli JÄKLA enerverande efter en stunds körning. Har inte utrustat hojen med högre kåpglas ännu så jag kan inte svara på om det löser problemet.

Toura på en R1:a kan bli jäkla jobbigt för rygg och nacke med tanke på körställning och vinddraget i ansiktet. För lite mer inspirerad körning är hojen kanon, även för oss som passerat japanernas 165 cm! :tungan

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Strider här på forumet är över 2 meter, väger 120 pannor och kör bana med en R1-04. Även Fastcorner är nog närmare 2 meter och kör en Gixxer1000.

Som ZS sa så är det en kompromiss, så ta den hojen du gillar mest helt enkelt så blir det nog bra!

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln