Jag är ny här, som så många andra..

R..

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
2002, KTM, 640 lc4 PRESTIGE
Tjena!

Ny på forumet, Rikard var namnet.
Kör (övningskör) en -96 thunderace streetfighter, och håller på med körkortet ( uppkörning 27.e Juli i nyköping - tips mottages gärna på rutt, vilka prov som utförs etc. )

Håller på att nöta lågfartsproverna med brorsans ER6 :huvet, så satans nervös!

"de va de hejlä"

Hoppas vi syns på vägarna inom kort!

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Hoj
Yamaha
Välkommen!

Hade själv uppkörning i Nyköping! Kuggade dock :(
Men det jag fick göra med tre andra var lågfarts delen direkt, klarade man inte den så fick man åka hem, vilket en kille failade på direkt.. Var inte så som jag fick träna på körskolan där man ska stanna.
Var uppskattningsvis 1,5 meter mellan konerna som man skulle köra slalom emellan och parkera den.

Justja, fick även gå med motorcykeln i början!

Sen fick vi bromsa ifrån 50, 70 och 90 km/h och efter det så var det manövreringen i 50 bara, sen ut i trafik.
Egentligen är det inte mycket att tänka på när man kör i trafiken, bara hålla sig lite under hastighetsgränsen och tänka på högerregeln, kolla MYCKET i speglarna genom att VRIDA på huvudet som en idiot så att han ser att du kollar, gäller överallt..

Du kommer troligen få åka av landsvägen för att vända på en mindre landsväg, där finns det en skylt som förbjuder motortrafik, vänd INNAN den annars blir det kugg som de hände för den andre jag körde upp med.

Ta med dig rikligt med vatten, läsk och frukt att käka.
Varje person är ute 30-40 minuter i trafik, och har du otur och är sist om alla klarar sig så blir det lång väntetid..

Är väl det jag kan komma med, troligen flummig piss text men aja :D

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Hoj
Daytona 675
Tjabba hej och välkommen

När jag körde upp i Nyköping så var halva tiden ute i skogen på en grusväg.

Flera av de vanligare rutterna innehåller ganska mycket grusväg, vad jag hört i alla fall.

Kan vara värt att köra lite extra grusväg om inte vanan finns sedan tidigare!

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Hoj
Yamaha
Tjabba hej och välkommen

När jag körde upp i Nyköping så var halva tiden ute i skogen på en grusväg.

Flera av de vanligare rutterna innehåller ganska mycket grusväg, vad jag hört i alla fall.

Kan vara värt att köra lite extra grusväg om inte vanan finns sedan tidigare!

Var inte så mycket grusväg för mig, bara där vi åkte över två tågspår, sen slut på det, tyckte att det gick relativt snabbt på den delen, men fan va mycket motorväg det kändes att vara..

Grahn

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2009
Hoj
Daytona 675
Var inte så mycket grusväg för mig, bara där vi åkte över två tågspår, sen slut på det, tyckte att det gick relativt snabbt på den delen, men fan va mycket motorväg det kändes att vara..

Allright, kan ha ändrats.
Min körskolelärare visade mig ett par längre grusvägar inför uppkörningen, mycket riktigt så blev det en av dem också!

Själv var jag aldrig ute på motorvägen på uppkörningen. :tungan

Hursomhelst TS, Lycka till!

R..

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
Välkommen!

Hade själv uppkörning i Nyköping! Kuggade dock :(

Får man fråga vad du kuggade på?

Har fått förklarat att man ska stanna på lågfarten innan man sätter ner HÖGER fot, inte överskrida längdgränsen, snitta 5-8 km/h, finns det fer saker att tänka på? nervositeten är högsta möjliga :näsblod, Har haft B kortet i 10 år så jag känner mig lugn på stadsdelen men det här med krypkörning, det e fan värre än att träffa tomten på sin treårsdag...

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Hoj
Yamaha
Får man fråga vad du kuggade på?

Har fått förklarat att man ska stanna på lågfarten innan man sätter ner HÖGER fot, inte överskrida längdgränsen, snitta 5-8 km/h, finns det fer saker att tänka på? nervositeten är högsta möjliga :näsblod, Har haft B kortet i 10 år så jag känner mig lugn på stadsdelen men det här med krypkörning, det e fan värre än att träffa tomten på sin treårsdag...

Gillade inte stopplikten så mycket så drog på :rolleyes:
Han tyckte även att jag kollade för lite i speglarna på motorvägen, men hade offroad hjälm på mig vilket gjorde det svårt att kolla när man låg i 100 eftersom huvudet sögs med.

Mjo, beror på vilken del det är, man får sätta ner vilken fot man själv vill om man ska stanna, jag föredrar att sätta ner vänsterfoten eftersom bromsen är på högersida ju..
Längdgräns? Jag tror att jag kröp i 1-2 km/h och droppade ner foten en gång, fick beröm för det iaf..

Edit : Han klagade även på att jag höll för lite säkerhetsavstånd i stadstrafik där det kröp på i 20 på vissa delar, tyckte personligen att jag höll ganska bra avstånd, nästan lite för mycket men men..

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
WELCOME TO THE PARTY.Ja nu är det ju trettio år sedan jag körde upp för mc kort och på den tiden var det viktiga att man följde given skyltning samt var noga med att hålla laglig fart till omkringivande trafik för att som det hette inte störa för mycket.Inga problem med detta när jag körde upp på trafikskolans Honda XL 125 som mer påminde om en handikappad höna även efter den dagens fartmått.Tror knappast man behövde kunna mer då bortsett från ett teoriprov.Men när du väl har ditt mc kort så kör med huvudet och inte högerhanden så lär allt säkert gå bra.
Ha det gott. :)

Trafikskolerullator enligt 1981 års koncept.

Last edited:

R..

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
Jisses!! 1-2 km/h??

Man ska ju bara sätta ner foten i lågfartsprov 2? Eller? Förutom när man "parkerar" väl?

Rullandesten

Blårök
Gick med
11 May 2011
Hoj
Yamaha
Jisses!! 1-2 km/h??

Man ska ju bara sätta ner foten i lågfartsprov 2? Eller? Förutom när man "parkerar" väl?

Korrekt där, endast i del 2 i mitten, tyckte att den var svårare än del 1 :p
Alltså.. att säga att man ska åka krypa i gåfart är fel, eftersom man ska typ kunna gå "JagÄrEnGammalKärringSomInteKanGå"-fart bredvid dig när du kryper.

Anledningen till att jag åkte såpass sakta var för att jag var gryyyymt nervös, men kändes bäst att köra så.

Citera gärna när du svarar någon så att man kan se det under "Visa Svar" istället för att behöva gå tillbaka själv och kolla ;)

R..

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2011
Hoj
Så då har man lappen i fickan och Järfälla får leva med ett konstant oväsen dygnet runt :D. Någon som vill åka lite och förgylla ens semester?

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
grattis....men som tidigare skrev...kör med hjärnan och inte med högerhanden så får du måååånga 3vliga mil tillsammans med mc´n......grattis igen

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning