Jag är officiellt klantig

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Jupp, hade uppkörning idag, nervös som fan, har inte sovit mycket på natten, max 2h och kanske 3h natten innan dess. Så det var lika bra att kliva upp innan klockan ringde imorse och börja göra sig iordning. Känndes riktigt bra även om jag var nervös, sista övningskörningen med läraren så satte jag ju allting prickfritt så tyckte inte detta skulle vara några problem... Jag hade fel.

Krypkörningen som jag var mest orolig för satte jag på första försöket och kännde, fan, det här kommer nog gå riktigt bra! Oj vad fel jag hade...
Vidare till högfartsdelen, sparkade till en kon i undanmanöver men sket i det och körde mitt race, ner i vändningen, tillbaks, hade inget riktigt flyt. Bromsningen närmar sig, nyper går bra.. saktar in, också låser sig däcket! "Vafan! Sådär har det aldrig gjort förut!?" Jaja, snackade lite med kontrolanten, fick köra en gång till.
Tar fart, undamanövern närmar sig, satte den "Phu! denna gången ska det gå!" Behöver jag säga det igen? Oj oj oj vad fel jag hade.
Vändningen gick bra, slalom tillbaks och sedan bromsningen, denna gången då. Bromsar, går bra, också låser det sig IGEN! Denna gången var det ingen mesig fjortis-låsningen heller utan en riktigt manlig en med rök från framdäcket och allt som hör till. Behöver jag säga att det inte blev någon mer körning efter det?

Jag blev IAF imponerad av mig själv som räddade den ordentliga framhjulslåsningen utan att göra en Mattias, men det får man inget körkort för tydligen.

Jaja, fick ju prova på hur det känns att låsa framhjulet under säkra omständigheter IAF, dom 150mil som jag övningskört tidigare har jag aldrig varit i närheten.

Mvh
Klantarsle
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Hinkas skrev:
2302291 Jupp, hade uppkörning idag, nervös som fan, har inte sovit mycket på natten, max 2h och kanske 3h natten innan dess. Så det var lika bra att kliva upp innan klockan ringde imorse och börja göra sig iordning. Känndes riktigt bra även om jag var nervös, sista övningskörningen med läraren så satte jag ju allting prickfritt så tyckte inte detta skulle vara några problem... Jag hade fel.

Krypkörningen som jag var mest orolig för satte jag på första försöket och kännde, fan, det här kommer nog gå riktigt bra! Oj vad fel jag hade...
Vidare till högfartsdelen, sparkade till en kon i undanmanöver men sket i det och körde mitt race, ner i vändningen, tillbaks, hade inget riktigt flyt. Bromsningen närmar sig, nyper går bra.. saktar in, också låser sig däcket! "Vafan! Sådär har det aldrig gjort förut!?" Jaja, snackade lite med kontrolanten, fick köra en gång till.
Tar fart, undamanövern närmar sig, satte den "Phu! denna gången ska det gå!" Behöver jag säga det igen? Oj oj oj vad fel jag hade.
Vändningen gick bra, slalom tillbaks och sedan bromsningen, denna gången då. Bromsar, går bra, också låser det sig IGEN! Denna gången var det ingen mesig fjortis-låsningen heller utan en riktigt manlig en med rök från framdäcket och allt som hör till. Behöver jag säga att det inte blev någon mer körning efter det?

Jag blev IAF imponerad av mig själv som räddade den ordentliga framhjulslåsningen utan att göra en Mattias, men det får man inget körkort för tydligen.

Jaja, fick ju prova på hur det känns att låsa framhjulet under säkra omständigheter IAF, dom 150mil som jag övningskört tidigare har jag aldrig varit i närheten.

Mvh
Klantarsle


Jag tycker väl inte direkt att man borde kugga för att man låser framhjulet men ändå klarar av att hålla sig på hjulen och dessutom fixar undanmanövern!
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
Ehh dem där gör som dem tycker... jag fick själv köra upp 3ggr men kör inte så jävla bra iof :)
 

p.grip

Stockholm
Gick med
20 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX-6R -99, HD FXDB -07, Aprilia Falco -02, HD Sportster -10
Jag vet hur det är, på träningen på min uppkörning för en par år sedan var det nära läsning en par ggr, klarade mig när det gällde dock.
När man är så nervös och spänd i kroppen lyder inte musklerna riktigt.


Hinkas skrev:
2302291

Jag blev IAF imponerad av mig själv som räddade den ordentliga framhjulslåsningen utan att göra en Mattias, men det får man inget körkort för tydligen.

Oj vad han kommer bli smickrad nu, fått en vurpteknink benämd efter sig
:hihi
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Blå R1 skrev:
2302298 Jag tycker väl inte direkt att man borde kugga för att man låser framhjulet men ändå klarar av att hålla sig på hjulen och dessutom fixar undanmanövern!
Mjaa, bromsning är ju en ganska viktig del i motorcykelkörandet så jag har inget emot att dom kuggade mig för det.
Får helt ge fan i att försöka göra stoppie nästa gång och bromsa lite mjukare.

p.grip skrev:
2302308 Oj vad han kommer bli smickrad nu, fått en vurpteknink benämd efter sig
:hihi

Visst tror du :tummenupp
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag kuggade också första gng eftersom jag låste framtofflan innan undanmanöver. Dock väldigt lite, jag släppte och bromsade om på nytt s.a.s. Tilläggas ska det att jag körde upp i Sept i Falkenberg på en bana där det låg ett par mm vatten på banan samt att det spöregnade.

Kontrollangubbhelfetet visste att det var perfekt tillfällen att såga uppkörare den dagen. Ingen pardon pga vattnet/vattenplaning eller så.

fy fan
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ah, attans, men det gick ju dåligt på ett bra sätt ändå! Satte allt utom bromsningen. Hellre det än att det blir allmänrackligt. Nu vet du ju att du har vad som krävs för att fixa det! :tummenupp
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Zee skrev:
2302315 Jag kuggade också första gng eftersom jag låste framtofflan innan undanmanöver. Dock väldigt lite, jag släppte och bromsade om på nytt s.a.s. Tilläggas ska det att jag körde upp i Sept i Falkenberg på en bana där det låg ett par mm vatten på banan samt att det spöregnade.

Kontrollangubbhelfetet visste att det var perfekt tillfällen att såga uppkörare den dagen. Ingen pardon pga vattnet/vattenplaning eller så.

fy fan

Man tycker dom borde ha överseende med det.
Han hade säkert inte brytt sig om det var blankslitet framdäck och perfmafrost äns en gång ;)
 

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Växjö/Kalmar
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Hinkas skrev:
2302311 Mjaa, bromsning är ju en ganska viktig del i motorcykelkörandet så jag har inget emot att dom kuggade mig för det.
Får helt ge fan i att försöka göra stoppie nästa gång och bromsa lite mjukare.


Jo visst, men, du visade ju vad jag tycker god kontroll över situationen och att du kunde hantera vad du ställde till med..

Tänk dig ngn som aldrig bromsat fullt och som gör det första gången det dyker upp en älg i vägkanten..
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Låste framdäcket jag med under uppdatering av lappen, låg grusdamm på asfalten.

Låste ( med däckskrik ) precis där kontrolanten stod, släpte och bromsade igen, alltså räddade jag situationen.

Ja du kan hantera en hoj du, nu tar vi trafiken sa han med ett leende :tummenupp Sen hade man lappen 30 min senare!

Fattar inte hur man kan kugga någon som reder ut låsningen?

Ligger det sand, damm ja nått skit på vägen så är det ju lätt hänt iaf med de däringa körkortshojarna...
 

Becker

Medlem
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Kulltorp
Hoj
Yamaha R1 -99 Suzuki rm250 Yamaha R1 -03
Man behöver inte bromsa "fullt" dom kollar mer på bromsteknik bakbroms frambroms blicken framåt osv att man vet vad man sysslar med mao.. tråkigt att du kugga men du bör ju sätta det nästa gång. lycka till
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Låser du framhjulet två gånger och sista gången med blårök så förstår jag att du inte blir utsläppt i trafiken.

Det du SKA göra är att förstå fjädringen. Du ska inte smacka på bromsen hårt. Du ska först lägga lite broms så att framändan sjunker och du får tryck på framdäcket genom att fjädringen gör sitt jobb. Sen efter det kan du troligen pressa hur hårt du vill och få stoppie istället.

Lycka till nästa gång.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Bakhjulet kan jag förstå... men framhjulet...
-Hmm hade du haft ett klistrigt framhjul så hade du kunnat göra precis likadant men ändå stå still
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Blå R1 skrev:
2302332 Jo visst, men, du visade ju vad jag tycker god kontroll över situationen och att du kunde hantera vad du ställde till med..
Utan att ha sett inbromsningen eller hur mkt kontroll du hade: Det är dessutom betydligt lättare att låsa något av hjulen nu när det har varit så varmt, asfalt "blöder" som bekant, så det verkar lite övernitiskt :va

Blå R1 skrev:
2302332Tänk dig ngn som aldrig bromsat fullt och som gör det första gången det dyker upp en älg i vägkanten..
Händer nog alltför många :rolleyes:

Ingen idé att deppa, bara att ge sig ut och träna vidare :tummenupp
 

Krisse

Medlem
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Örsundsbro
Hoj
Sprint ST -08 . VFR 1000 -98 -såld
Swedie skrev:
2302353 Låser du framhjulet två gånger och sista gången med blårök så förstår jag att du inte blir utsläppt i trafiken.

Det du SKA göra är att förstå fjädringen. Du ska inte smacka på bromsen hårt. Du ska först lägga lite broms så att framändan sjunker och du får tryck på framdäcket genom att fjädringen gör sitt jobb. Sen efter det kan du troligen pressa hur hårt du vill och få stoppie istället.

Lycka till nästa gång.

Enligt min körskolelärare så ska man ge ett bestämmt tryck direkt..
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Swedie skrev:
2302353 Låser du framhjulet två gånger och sista gången med blårök så förstår jag att du inte blir utsläppt i trafiken.

Det du SKA göra är att förstå fjädringen. Du ska inte smacka på bromsen hårt. Du ska först lägga lite broms så att framändan sjunker och du får tryck på framdäcket genom att fjädringen gör sitt jobb. Sen efter det kan du troligen pressa hur hårt du vill och få stoppie istället.

Lycka till nästa gång.
Nej ingen stoppie, bakhjulet måste vara med eftersom det faktiskt gör stor skillnad vid stor imbromsning :mattias

(tar kortet :tungan )


Jag har fått 5-10 låsningar på framhjulet pga skitdäcken på körskolans hoj :hihi
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Swedie skrev:
2302353 Låser du framhjulet två gånger och sista gången med blårök så förstår jag att du inte blir utsläppt i trafiken.

Det du SKA göra är att förstå fjädringen. Du ska inte smacka på bromsen hårt. Du ska först lägga lite broms så att framändan sjunker och du får tryck på framdäcket genom att fjädringen gör sitt jobb. Sen efter det kan du troligen pressa hur hårt du vill och få stoppie istället.

Lycka till nästa gång.

Självklart, det sade jag också. Jag vet att man måste få lite tyngd på däcket innan man kan ge på mer bromskraft, däremot ville väl inte mina händer och hjärna samspela direkt så bra som jag ville när jag var nervös. Det är det jag menade med att jag är klantig och självklart ska dom inte släppa ut mig i trafiken då, jag klarade inte testet så :3freak .
Får på'et igen som sagt och lära av sina misstag/klantighet.
Spännande var det dock att låsa upp framhjulet, har aldrig lyckats med det tidigare :tummenupp
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Rift skrev:
2302374 Kan inte körskolelärare komma överrens om en grej,, min sa att man skulle "krama" ur bromsen :krama
K Eriksson skrev:
2302359 Enligt min körskolelärare så ska man ge ett bestämmt tryck direkt..

Ni ska göra som swedie säger, bara det att det händer på en bråkdel av en sekund,
så det är en inlärningssak inte något man tänker på exakt hur man gör när man gör det.
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Oddjob skrev:
2302398 Ni ska göra som swedie säger, bara det att det händer på en bråkdel av en sekund,
så det är en inlärningssak inte något man tänker på exakt hur man gör när man gör det.

Mjoo, jag ville för mycket helt enkelt, höll inte huvudet tillräckligt kallt när det gällde.
Imorgon ska jag försöka få tag på någon ny tid i närheten och se om man får hyra körskolans hoj om man ska iväg.
Synd man inte kunde bjuda sambon på tur och glass idag då, men det är säkert fint väder fler gånger i sommar :tummenupp
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top