jag hade nog lite tur ändå

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Hej allesammans, jag är ganska ny här på sporthoj.com,
lite om mig själv före vi hoppar in på dagens händelser.

Kille på 25år som studerar till civ.ing. inom datateknik uppe i Luleå.
Jag började med en gammal huskvarna som 6-7åring, gick vidare till en 80cc cross vid 13-14år om jag minns rätt, efter det blev det trimmad dt, sen även lite 125cc halvcross. Då gymnasiet började så svalnade hoj-intresset, men för ca två år sedan så började det vakna till igen, så jag införskaffade en Honda CB400 -83 (det var allt ekonomin tillät).

I somras tog jag kortet, 400:an började kännas ganska tråkig och ekonomin hade blivit lite bättre, så igår blev jag äntligen ägare till en Kawasaki zx6r -98, kanske inte så fin utvändigt eftersom den har varit rejsad, men maskinellt verkar den vara riktigt fin (bänkad till 98hk på bakhjulet, dvs. lite lagomt trimmad), instrumenteringen består av en fin varvräknare, en indikator för motorns temperatur samt en felinställd cykeldator (den visar för lite :/ ).

Vädret har inte varit det bästa här uppe i Luleå sista dagarna, jag hade inga större förhoppningar om att kunna köra så många mil innan vintern.
Men imorse påväg till skolan så såg det faktiskt ut som om man kanske kunde fara ut en sväng på eftermiddagen ändå, fram mot lunch så började solen titta fram mer och mer.
Påväg hem för att äta, wohoo! strålande sol och en ny hoj som väntar!

Jag åt en stadig student-lunch bestående av korv och mos innan det var dags att bestiga besten.
Gled ett par varv runt porsön, jag drog på lite ut från korsningar och rondeller, men det gick inte så fort ändå .. ivf inte enl. mätaren.

Svängde in på macken för att fylla på förådet av röda lacket, då jag just betalat så stormar en uppriven man i uniform in på macken och frågar om det är min cykel som står utanför, mjoo svarar jag lite förvånat/nervöst.
Vi går ut och han börjar med en bestämd röst fråga efter min reg-skylt .. som så många andra så hade förra ägaren satt den ovanför bakhjulet i innerskärmen.
"avsaknad av reg-skylt, det här blir dyrt!"
ajajaj, tänkte jag, efter köpet är jag ju inte så rik längre och studentlönen tillåter inga större utsvävningar.

Dom hade antagligen sett/hört mig gasa och tänkte väl ta mig för fortkörning, tur nog så hade jag hunnit stanna innan dom fick tag på mig.

Den andre polisen var dock mer sansad och tur va väl det eftersom det va han som tog hand om pappersarbetet, räkningen slutade på 300:- samt lite arbete med att montera om skylten.

Nu är ju bara frågan om det är nån som har bra koll på hur man ställer in cykeldatorer, det vore skönt att slippa kryp-köra bara för att man inte vet hur fort det går.

En till fråga förresten, nån som har ett par billiga backspeglar att sälja, man blir lite paranoid då man inte vet vem det är som ligger bakom :tungan

Ha det /Jocke
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
De flesta cykeldatorer har ett specifikt avstånd som givaren (den lilla magneten som sitter på framfälgen) måste sitta från mottagaren som antagligen är monterad på gaffelbenet nånstans. Har du inte original bruksanvisning så försök hitta en på nätet till just din modell. Annars så blir det nog enklast att köpa en ny... Lycka till. :tummenupp
 

nabru

Medlem
Gick med
4 Apr 2003
Ort
luleå
Hoj
Hojlös. Och ska förbli så ett tag. Känns på något vis tryggare...
tok_jocke skrev:
Hej allesammans, jag är ganska ny här på sporthoj.com,
lite om mig själv före vi hoppar in på dagens händelser.

Kille på 25år som studerar till civ.ing. inom datateknik uppe i Luleå.
Jag började med en gammal huskvarna som 6-7åring, gick vidare till en 80cc cross vid 13-14år om jag minns rätt, efter det blev det trimmad dt, sen även lite 125cc halvcross. Då gymnasiet började så svalnade hoj-intresset, men för ca två år sedan så började det vakna till igen, så jag införskaffade en Honda CB400 -83 (det var allt ekonomin tillät).

I somras tog jag kortet, 400:an började kännas ganska tråkig och ekonomin hade blivit lite bättre, så igår blev jag äntligen ägare till en Kawasaki zx6r -98, kanske inte så fin utvändigt eftersom den har varit rejsad, men maskinellt verkar den vara riktigt fin (bänkad till 98hk på bakhjulet, dvs. lite lagomt trimmad), instrumenteringen består av en fin varvräknare, en indikator för motorns temperatur samt en felinställd cykeldator (den visar för lite :/ ).

Vädret har inte varit det bästa här uppe i Luleå sista dagarna, jag hade inga större förhoppningar om att kunna köra så många mil innan vintern.
Men imorse påväg till skolan så såg det faktiskt ut som om man kanske kunde fara ut en sväng på eftermiddagen ändå, fram mot lunch så började solen titta fram mer och mer.
Påväg hem för att äta, wohoo! strålande sol och en ny hoj som väntar!

Jag åt en stadig student-lunch bestående av korv och mos innan det var dags att bestiga besten.
Gled ett par varv runt porsön, jag drog på lite ut från korsningar och rondeller, men det gick inte så fort ändå .. ivf inte enl. mätaren.

Svängde in på macken för att fylla på förådet av röda lacket, då jag just betalat så stormar en uppriven man i uniform in på macken och frågar om det är min cykel som står utanför, mjoo svarar jag lite förvånat/nervöst.
Vi går ut och han börjar med en bestämd röst fråga efter min reg-skylt .. som så många andra så hade förra ägaren satt den ovanför bakhjulet i innerskärmen.
"avsaknad av reg-skylt, det här blir dyrt!"
ajajaj, tänkte jag, efter köpet är jag ju inte så rik längre och studentlönen tillåter inga större utsvävningar.

Dom hade antagligen sett/hört mig gasa och tänkte väl ta mig för fortkörning, tur nog så hade jag hunnit stanna innan dom fick tag på mig.

Den andre polisen var dock mer sansad och tur va väl det eftersom det va han som tog hand om pappersarbetet, räkningen slutade på 300:- samt lite arbete med att montera om skylten.

Nu är ju bara frågan om det är nån som har bra koll på hur man ställer in cykeldatorer, det vore skönt att slippa kryp-köra bara för att man inte vet hur fort det går.

En till fråga förresten, nån som har ett par billiga backspeglar att sälja, man blir lite paranoid då man inte vet vem det är som ligger bakom :tungan

Ha det /Jocke


Tjena Jocke!
jag ska sparka på grannen och min gode vän för att han sålde sin Kawa i sånt skick att polisen hade åsikter...inte bra alls :fyllisar
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
tok_jocke skrev:
Det stämmer bra, Sigma Sport 800, tackar så mycket!

Om du tittar i instruktionsdelen så ser du hur du skall komma åt att ställa in hjulstorleken.
Värdet "ws" är rullomkretsen på hjulet. Det enklaste, och bästa sättet att kolla detta är att dra ett streck på marken där framhjulet står och göra motsvarande märke på däcket. Rulla fram hojen ett varv på framhjulet och mät avståndet till det ursprungliga strecket i marken.
Detta avståndet är "ws" !

Förstått ?

/ G
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Snake skrev:
De flesta cykeldatorer har ett specifikt avstånd som givaren (den lilla magneten som sitter på framfälgen) måste sitta från mottagaren

Jag monterade en Sigma 800 för inte så länge sedan, max 5mm ska det
vara mellan magnet och mottagare.

Jag kan återkomma om hur du kalibrerar själva mätaren sedan, men någon annan hinner nog före.
 

bemari

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Luleå
Hoj
Kuuskolmekuutonen...
Oflax...

NOg är det väl själva "f.n" Jocke!
Du får ursäkta men jag kan inte låta bli att skratta samtidigt som jag tycker synd om dig...
Jag har haft hojen i tre år och haft nummerplåten där i två år utan att åka dit, snacka om otur alltså.
Jag hoppas att du lyckas ställa in cykeldatorn så att den visar rätt för att slippa ifrån böter i onödan.
Ha de och lycka till med hojen, vi ses säkert framöver
f.d. ägaren till din hoj
/Lasse
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Avatar

Är det någon mer än jag som tycker att MAD och Valentino Rossi ser misstänkt lik varandra........ :rolleyes:
Kan det rent av vara ett alias??????? :hihi
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
heggeli skrev:
Jag monterade en Sigma 800 för inte så länge sedan, max 5mm ska det
vara mellan magnet och mottagare.

Jag kan återkomma om hur du kalibrerar själva mätaren sedan, men någon annan hinner nog före.

nu har jag inte kollat hur nära det är mellan magnet och mottagare, men jag mätte ivf hjulet till ~1840mm (omkrets), den tidigare inställningen verkar vara 1853.
Nu är jag väl iof ganska trött, men om vi antar att min mätning är korrekt, borde inte den tidigare inställningen inebära att sigma:n visar lite för mycket?
enl. mätning efter bil så visade den ungefär 9km/h för lite vid 70 .. vid 90 kunde jag inte se eftersom mätaren inte är upplyst och jag kollade igårkväll.

kan det kanske vara så att 800:an inte är så bra, eller är det min mätning av omkretsen som är fel? ... jag måste räkna lite baklänges å kolla vilken omkrets hjulet "borde" ha. :rolleyes:


Tjenare Lasse, en anledning till att dom va så arga kan ju vara att jag drog på lite vissa bitar då jag va ute idag, jag buskörde inte inne i tätbebyggt eller nåt sånt, men det va väl kanske nån som hörde mig och blev retad ändå.
Det är då lite bättre bett i däcken idag då det är torrt ute ivf, imorrn blir det långkörning hem till ske-å, hoppas jag fått till sigman då.

Ha det /jocke
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
hmm, enl. mina beräkningar borde omkretsen vara 2126mm .. det är ungefär 15% mer än vad jag och Lasse mätt omkretsen till.

(km/h / 3,6) = m/s

(m/s / omkr) = varv/s

omkr = (m/s / varv/s)

om vi först stoppar in 61km/h så får vi fram att hjulet snurrade ~9,1444varv/s då det enl. bilmätaren gick 70km/h.

sen använder vi detta samt 70km/h=~19,444m/s i omkr-formeln, vilket ger en omkrets på ~2126mm.

1853/1840 = 0,7% skillnad (min mätning vs. lasses mätning)
2126/1840 = 15,5% skillnad (min mätning vs. beräknad)

.. nån som har en bra cykeldator att rekomendera?

[Edit 1]
Jag måste testa att ställa in beräknad omkrets och mäta efter bil/mc .. återkommer med resultat.

[Edit 2] Enl. Denna sidan (det är en sån jag har) så ska mätaren stämma ganska bra, dom pratar dock om att man bör byta ut orginal-magneten - vilket inte är gjort på min.. på sidan säger dom även att den börjar visa för mycket vid 35mph (56,35km/h visst?), men sen så visar dom i en formel att den visar för lite .. hmm

[Edit 3] Jag har kollat runt lite på nätet nu .. det verkar som om många är nöjda med 800:an, jag vet dock inte om det är nån skillnad på inehållet i de olika modellerna av 800:an, jag skulle alltså gissa på att det är magneten som ställer till det, frågan är hur fasen jag ska montera en ny .. jaja, det löser sig nog.
Nån som har erfarenhet av samma modell som finns i länken ovan? hur har den funkat för er?
 
Last edited:

Sep

Radical Riders
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
Honda XL700VA Transalp 2008
HAha, det var en lång story för att berätta att du fick böter för en miniskylt :D
 

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Sep skrev:
HAha, det var en lång story för att berätta att du fick böter för en miniskylt :D

ap-ap-ap... Sakta i backarna.
Frågan var ju om någon hade backspeglar att sälja och om någon hade en cykeldator på hojen...

Samt en halvrolig "första-gången-jag-fick-böter-när-jag-kört-hoj-berättelse"
 

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Skellefteå
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Nu har jag varit ute och testat efter bil igen .. det var dock inte samma bil vilket kan förklara mina resultat.
jag ställde in sigman på 2126 enligt mina beräkningar, då började mätaren visa ungefär 10km/h för mycket (enl. en saab 900 -85 ..eller nåt sånt)

provade att ställa ner den till 2026, men den ändå ungefär 10km/h för mycket .. det är antagligen lite skillnad på bilarnas mätare, men jag blir inte riktigt klok på min .. jag ska exprimentera lite mer i helgen, vi får se om jag får fast en starkare magnet och om det isåfall blir bättre efter det .. efter helgen ska kawwan hur som helst få gå i ide och samla krafter inför nästa säsong.

jag får väl fråga igen, är det nån som haft liknande erfarenheter med en cykeldator och vad gjorde ni för att få den att fungera bra?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top