Jag har blivit farsa till en dt125r! :D

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Tjena-hejsan alla!
Måste skriva av mig lite :D

Igår köpte jag min första hoj, en dt125r -90! Så jäkla gött!
Nu är det bara kortet som fattas. :(

Har lite allmäna frågor:

Hur många körlektioner tog ni? (på körskolan Forsberg i gbg sa dom att snittet låg på 18 lektioner :p, kan väl fan inte stämma när 8 lektioner kostar nästan 6000?, fast har man kört "justerad moppe" så kan det väl inte bli så många? och man har lite trafikvett)

Sen sa hon på körskolan att man kunde köra upp privat, hur fasen funkar det? :s

Hur får man en dt att låta lite ettrigare? Lite klingande ljud.

Här är den iaf ^^

Bifogat

• mc8.jpg
    mc8.jpg
    98.1 KB · Visningar: 211

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag skulle rekomendera en crossljuddämpare, fast dom är dyra så försök fixa en begagnad. Lektioner är inte särskilt nödvändigt, många klarar utan några lektioner. Jag tänker inte ta några i alla fall :)

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
hmm låter mkt

18 låter jävligt mycke, men de kanske e nån gammal tant som inte kan köra som har kört 350 lektioner :crash ..ja hade nog tänkt ta nåra lektioner typ 3-4 på sin höjd å se vad dom säger(får väl ta fler om de säger att ja kör som en kärring :p), har övningskört ca 180 mil med farsan i sommar så ja känner mig rätt säker. och sen gör man ju teorin hemma/privat så slipper man ju den onödiga kostnaden...

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Re: hmm låter mkt

forna skrev:
18 låter jävligt mycke, men de kanske e nån gammal tant som inte kan köra som har kört 350 lektioner :crash ..ja hade nog tänkt ta nåra lektioner typ 3-4 på sin höjd å se vad dom säger(får väl ta fler om de säger att ja kör som en kärring :p), har övningskört ca 180 mil med farsan i sommar så ja känner mig rätt säker. och sen gör man ju teorin hemma/privat så slipper man ju den onödiga kostnaden...

Japp, tyckte jag med! 18 liksom, 55 min styck. Är väl bara för folk som aldrig har åkt motorfordon över huvud taget. Sen kostar 18 lektioner 15k där också :p

Men på ett annat ställe jag ringde till så kostade 3 teori och körlektioner 1600. Det är ju överkomligt. Skall förhoppningsvis övningsköra privat.

Man får inte övningsköra om handledaren sitter i bil va??

NatoN: tack :squid

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
AHAHAHAHAHAHAHAHAHAH!! VA KUL MED FLER SOM KÖR DTR!! :D
Men jag vet att du kan köpa ettt Giannelli System till din DT, så köper du en cross ljuddämpare!

PM, för mer info! :D

Btw, snygg hoj! ;)

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
18 lektioner låter ganska normalt, beror ju på hur mycket man kör privat och hur mycket talang man har....

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
OLJEKYLD GSXR skrev:
18 lektioner låter ganska normalt, beror ju på hur mycket man kör privat och hur mycket talang man har....

Jo, det klart att om man aldrig har kört något på 2 hjul. Men om man kört moped hela sitt liv så kanske det inte behöver bli lika många. Det svider ju lite lagom i börsen :p

Vastrix, på egen kan ju inte handledaren sitta iaf. Man får ju inte skjuttsa förens när man är 18 år :\ lite småsurt :(

Joker, :crash !!! lägg till mig på msn om du har, skickade PM men din inbox var full :p
iqfiskpinne@hotmail.com ^^
:whip

Last edited:

Joker

Bra skit är bra skit..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -09 Black/Gold Yeah Baby!
2'a ggn den är full! :crash
Men nu kan du skicka igen!

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
Tjet skrev:
Vastrix, på egen kan ju inte handledaren sitta iaf. Man får ju inte skjuttsa förens när man är 18 år :\ lite småsurt :(

Det är därför han skall sitta på en egen (antar att du skrev fel :hej .
Om han därmot får ha en handledare på den övningskörandes hoj när denne är under 18 är lite krångligare. Personligen trode jag att det var tillåtet men, jag kan ha fel. Man får ju som du sägger inte skjutsa någon förrän man är >18 fast svensk byråkrati brukar ju ha många undantag

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Vastrix skrev:
Det är därför han skall sitta på en egen (antar att du skrev fel :hej .
Om han därmot får ha en handledare på den övningskörandes hoj när denne är under 18 är lite krångligare. Personligen trode jag att det var tillåtet men, jag kan ha fel. Man får ju som du sägger inte skjutsa någon förrän man är >18 fast svensk byråkrati brukar ju ha många undantag

egen = min tänke jag, kan tolkas olika ;)
men kan man inte få dispans så farsan kan köra bil efter?
kan en person vara handledare till 2 pers samtidigt?

många frågor nu i början :D

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tjet skrev:
egen = min tänke jag, kan tolkas olika ;)
men kan man inte få dispans så farsan kan köra bil efter?
kan en person vara handledare till 2 pers samtidigt?

många frågor nu i början :D
Övningskörning kan utföras på två sätt, handledaren kör bakom dig på egen hoj alt. handledaren sitter bakom dig på SAMMA hoj. För att svara på din fråga om man får köra bil efter så är svaret Nej. Det funkade så förut, men desvärre inte längre.

/Edit
Appropå det där med körlektionerna, tänk då på att det oftast är så att körning på bana = enkel lektion, körning i trafik = dubbel lektion och körning på landsväg = trippel lektion. Så det låter ganska normalt i mina öron med 18 lektioner.

Last edited:

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Spiken skrev:
Övningskörning kan utföras på två sätt, handledaren kör bakom dig på egen hoj alt. handledaren sitter bakom dig på SAMMA hoj. För att svara på din fråga om man får köra bil efter så är svaret Nej. Det funkade så förut, men desvärre inte längre.

/Edit
Appropå det där med körlektionerna, tänk då på att det oftast är så att körning på bana = enkel lektion, körning i trafik = dubbel lektion och körning på landsväg = trippel lektion. Så det låter ganska normalt i mina öron med 18 lektioner.

Gött! Är du helt säker på att det är så? :D
Isåfall är det bara att dra in lite papper till länsstyrelsen eller vad det är sen, vroooom! :squid
Sen så layer man en uppkörningsnisse från vägverket för typ 1000 pengar som man kan köra upp med!
Och teorin går på 750 pengar utan böcker och krafs.

En annan sak, vit ser ju lite halv-nice ut. Vet ni någon svart färg som fäster på plast?
Hade tänkt att plocka ner det mesta i vinter och fräscha till den en aning, och måla om den helsvart, antingen matt-svart eller blank. Och köpa svart ktm sm-framskärm samt husaberg-framlampa eller liknande. Miniblinkers och lite annat smått!
Vad tror ni? :whip

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Jag är säker på den saken, övningskör själv med farsan på en annan båge. Jag tänker ta _noll_ lektioner. Har kört moppe i många år och pressar som ett svin ute på crossbanan, hur jag betér mig i trafiken är en annan sak ;)

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
cRoC skrev:
Jag är säker på den saken, övningskör själv med farsan på en annan båge. Jag tänker ta _noll_ lektioner. Har kört moppe i många år och pressar som ett svin ute på crossbanan, hur jag betér mig i trafiken är en annan sak ;)

Fan va gött! Då slipper man slänga ut onödiga pengar på lektioner om man kan skjuttsa omkring far! :tummenupp

1875ma.jpg

1876ma.jpg

Skärmen kostar typ 300 va? Och lamp-kåpan ungefär samma?

Nisse järnet, du har målat din svart va? Vilken färg använde du?

Testade åket på ett tomt ställe, det rockar ju inte liiite! :D :rock

Conrad

Troligen sporthoj.com medlem
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
cbr600
STACKARS DIG :(

Haha, bara skämta!! :D

Om du ska få plåtigt (cross ljud) ljud måste du byta hela systemet, annars blir det bara fult men högt ljud om du bara byter slutljuddämparen. :tummenupp

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Tjet skrev:
Fan va gött! Då slipper man slänga ut onödiga pengar på lektioner om man kan skjuttsa omkring far! :tummenupp

1875ma.jpg

1876ma.jpg

Skärmen kostar typ 300 va? Och lamp-kåpan ungefär samma?

Nisse järnet, du har målat din svart va? Vilken färg använde du?

Testade åket på ett tomt ställe, det rockar ju inte liiite! :D :rock
Kör din farsa hoj? Tänk på att det är en J*VLA skillnad på hoj o bil, iom. placeringar osv. Sen så ska du inte vara säker på att din farsa kommer ihåg allt man ska, så om jag vore du hade jag tagit en lektion o låtit dem på körskolan avgöra hurtillvida du är lämplig att köra upp eller ej.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Spiken skrev:
Kör din farsa hoj? Tänk på att det är en J*VLA skillnad på hoj o bil, iom. placeringar osv. Sen så ska du inte vara säker på att din farsa kommer ihåg allt man ska, så om jag vore du hade jag tagit en lektion o låtit dem på körskolan avgöra hurtillvida du är lämplig att köra upp eller ej.

Han har aldrig haft mc eller kört! :D
Men han får köra allt som rullar, i princip ;)
Men kör man bara lugnt, är ju ingen skillnad på trafikregler! Bara det att man behöver kontrollera hojen! Bara... jag vet :( Skall öva mycket mer på tom yta, hur skoj som helst! :D (fast det vet ni nog redan :tummenupp )

Vad tror ni om att lacka om den svart och fixa ktm-skärm och så?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...