Jag har blivit utsatt för bedrägeri och urkundsförfalskning!

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Whooot! Jag får psykbryt.

Skrev till er kära medlemmar för ett tag sedan och frågade lite hur jag skulle hantera en hyresgäst som hur min bostadsrätt i andrahand.

För att göra en lång historia kort, så har jag hyrt ut min lägenhet till en kille som vi kallar Nisse. Han har bott där sen i Januari, betalat in 2 hyror till mitt bankkonto, sen skitit i det. Han delar lyan med en kollega, båda jobbar inom byggbranschen.

Sen när de fyllt mig med skit i två månader så tröttnade jag. Ringde skatteverket och fick en folkbokföringsadress till personnummert jag har på mitt kontrakt, och det tillhör Nisses storebror.

Tog bågen och körde dit precis och han har inte snackat med sin bror på månader. Han har noll koll på något, och berättade att brodern gjort så här förr innan.

SÅ jag kontaktade polisen, de bad mig kontakta kronofogden och höra hur jag ska hantera ärendet med indrivning ut ifrån deras rutiner, sen skulle jag återkomma till dom och lämna en polisanmälan för urkundsförfalskning, bedrägeri samt även att brodernskulle göra en anmälan om han vill komma ifrån fogdeanmälan.

Blir man inte bara trött på rövhål?! :kulspruta

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Finns gott om bedragare där ute som inte är vad de utger sig för att vara. Stackars broder som får dras med en sådan här familjemedlem. Tyvärr kom du i kläm den här gången.

Lycka till och hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt för alla inblandade parter.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lycka till.
Hatar sånt avskum (inte minst för att jag är släkt med en)

Kvax

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2010
Hoj
En sån där dödsmaskin
Det värsta är väl att du inte kan kasta ut honom förens efter 3 månader. Men å andra sidan vet du att skadegörelse sällan uppklaras... :rolleyes:

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Det värsta är väl att du inte kan kasta ut honom förens efter 3 månader. Men å andra sidan vet du att skadegörelse sällan uppklaras... :rolleyes:

Enligt polisen kan jag kasta ut han idag eftersom hyreskontraktet är ogiltigt. muhaha :kulspruta

Finns gott om bedragare där ute som inte är vad de utger sig för att vara. Stackars broder som får dras med en sådan här familjemedlem. Tyvärr kom du i kläm den här gången.

Lycka till och hoppas att det löser sig på ett smidigt sätt för alla inblandade parter.

Lycka till.
Hatar sånt avskum (inte minst för att jag är släkt med en)

Ja fy fan. Men han kan bara vänta. Urkundsförsalskning är antingen böter eller 6 månaders fängelse för enklare grejer, sen bedrägeri på det. Ouuh ja..

Nackdelen är bara det att snuten tar så lång tid på sig med allt, eller egentligen hela rättssystemet är sjukt segt i Sverige =(

Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Ja fy fan. Men han kan bara vänta. Urkundsförsalskning är antingen böter eller 6 månaders fängelse för enklare grejer, sen bedrägeri på det. Ouuh ja..

Nackdelen är bara det att snuten tar så lång tid på sig med allt, eller egentligen hela rättssystemet är sjukt segt i Sverige =(

Du kan nog glömma att han får fängelse. Lite böter kanske. Men eftersom han jobbar och har inkomst så borde du ju iaf kunna få tillbaka dina pengar. Fogden drar det väl bara från hans lön och ger dom till dig.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Du kan nog glömma att han får fängelse. Lite böter kanske. Men eftersom han jobbar och har inkomst så borde du ju iaf kunna få tillbaka dina pengar. Fogden drar det väl bara från hans lön och ger dom till dig.

Är det ens säkert att han jobbar?

Tänkte eftersom han skaffa lägenheten i brorsans namn?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Hur många fordringsägare tror du det finns före honom i kön? Dessutom lär han få rätt låg prio om staten har egna krav på honom. En privatperson som försöker göra sig en hacka på ett (tämligen saltat) andrahandskontrakt är väl inte vad som får fogden att bjuda till det där "lilla extra".

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Är det bara jag som undrar hur ts blev utsatt för urkundsförfalskning?
Brottsbalken (1962:700) 14 kap:
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

https://lagen.nu/1962:700#K14P1

Urkund enligt Wikipedia.

"Nisse" använde ett annat personnummer än sitt eget på ett kontrakt. Det är lika illa som att han hade undertecknat kontraktet med ett annan namn än sitt eget.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Brottsbalken (1962:700) 14 kap:
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

https://lagen.nu/1962:700#K14P1

Urkund enligt Wikipedia.

"Nisse" använde ett annat personnummer än sitt eget på ett kontrakt. Det är lika illa som att han hade undertecknat kontraktet med ett annan namn än sitt eget.

Se där, och jag som trodde att det bara var personen vars identitet använts som blev utsatt för urkundsförfalskningen.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Pengarna kommer jag att få. Har hans personnummer, så there is no gettin away oavsett. Börjar bara bli less: 40 år gammal man som smiter undan sin hyra.. WTF! Så jävla trött på alla idioter som bara tror de kan glida under radarn och inte göra rätt för sig..

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
UPPDATERING: Personen är skyldig 710 000 kr till staten, varav en stor del till brottsoffer- jouren = Suttit inne.

Han har näringsförbud sen en massa år och 3 konkurser bakom sig.

Det som gör det hela ännu bättre är att jag inte kan vräka han utan kronofogden. Det kommer att resultera i att han kan bo i min lägenhet sommaren ut, och jag får betala skiten. För jag kan inte vräka han själv utan att bli anmäld.

Fy fan vad jag älskar att bo i Sverige, där till och med kriminella rövhål har rättigheter!

WIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
UPPDATERING: Personen är skyldig 710 000 kr till staten, varav en stor del till brottsoffer- jouren = Suttit inne.

Det som gör det hela ännu bättre är att jag inte kan vräka han utan kronofogden. Det kommer att resultera i att han kan bo i min lägenhet sommaren ut, och jag får betala skiten. För jag kan inte vräka han själv utan att bli anmäld.

Fy fan vad jag älskar att bo i Sverige, där till och med kriminella rövhål har rättigheter!

Ummm du kan nog editera ditt inlägg från 1/5 rätt kraftigt. Testa med att säga till honom att om han drar åt helvete direkt så slipper han betala. Du förlorar pengar, men kanske blir av med fanskapet på ett snabbt och smidigt sätt?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Du får be någon sånär människa utan skrupler om hjälp med att kasta ut honom mot att de får bo i lägenheten en månad eller två? :)

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Ah, det är ju det man börjar överväga. men pratade med polisen idag för 2:a gången. Och jag har gett han till ikväll att komma och lämna pengarna om han vill undvika att åka dit för urkundsförfalskning och bedrägeri. polisen såg inte några svårigheter att sätta dit han för det som jag förstod det.

Så min hyra och lämna lyan är en ganska billig peng om man vill undvika åtal för sånt skit.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år