Jag har en egen ängel...

Jonteponte

Har inte knäpuckarna på
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Vulcan S 2016 ABS
Har under ett par veckors tid hört ett mycket svagt ljud från frambromsen. Ungefär som om de är lite skeva och går emot skivan... Har varit där och tittat ett par gånger men inte sett nåt.

För några dagar sedan när jag var ute och åkte så fick jag för mig att jag skulle stanna (ren intution eftersom det har slutat låta) och kolla igen. När jag stannar ser jag direkt att bultarna som håller bromsoket på plats i framgaffeln har skruvat ur sig i det närmaste helt. Den övre bulten går ett par varv till sedan lossnar den, den andra sitter några varv längre in. Den tredje sitter lös, men är ändå inskruvad nästan helt.

Medans jag tar fram verktygen så börjar kinderna blossa och det är med ganska skakiga händer jag skruvar dit allt igen. Chocken kom kan tänka...

Jag har kört lite över 200 mil sedan jag tog ut den (nyköpt hos handlare). Och jag vet att de har bytt packboxar på den. Kanske var det nån som glömde skruva lite....

Varför får man för sig att stanna trots att det igentligen inte finns nån anledning i ett sånt här läge? *Har* alla en egen ängel och min jobbar övertid eller? :)

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Läs under mitt nick :fakta ;)

Rackarns tur att du inte tappade oket, kunde ha gått riktigt illa.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
been there done that, fast för mig var det tvärtom....det funkade bra tills jag hörde hur det började knastra i hjälmen så fort jag bromsade.....ljudet var pulserande ung. som att få 220v i handen......Stannade hojen o kollade bromsarna eftersom det bara hördes då, och oj då alla 4 bultar satt riktigt löst.

Värsta e ju att om ett ok lossar så funkar ju inte bromsen alls, tills man pumpat upp så att klossarna trycker mot varann på det lösa oket. Inte ku i kurvor o höga farter.....

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lite blå loctite på gängorna är aldrig fel,bromsar
vill man ju gärna ha :p
Men det slutade ju lyckligt och det är väl
viktigast :tummenupp

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Man måste efterdra bultarna efter typ 10 mil...

Hände samma sak med mig och då hade jag ändå dragit bultarna med rätt moment. Dock märkte jag det innan bultarna hade skruvat ut sig mer än ett halvt varv...

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Man bör använda loctite eller liknande. Annars bör man lägga sig till med en vana att kolla upp oken osv med jämna mellanrum.

Är en verkstad där och pillar ska man kräva att de använder loctite!

Själv har jag varit med om så mycket slarv från verkstäder att jag alltid går över hojen efteråt.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
UltraMarine skrev:
Man måste efterdra bultarna efter typ 10 mil...

Hände samma sak med mig och då hade jag ändå dragit bultarna med rätt moment. Dock märkte jag det innan bultarna hade skruvat ut sig mer än ett halvt varv...

10mil!!!!? :rodnar ...ops :crash Men jag har kört väldigt mycket nu den senaste tiden och bultarna satt iaf som berget på min. Mycket bra pojkhoj jag har :fakta

Lasker

Member Of PotatoesMc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF-R1
Om man drar bultar med rätt moment brukar dom sitta kvar.
Men det skadar ju inte med nån form av gänglåsning.
har man inte loctite hemma kan man ta en droppe färg eller
nåt på gängan.

Tur att det gick bra :hej

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Kan va svårt att förklara sånt där ibland. I morse gick jag av någon helt oförklarlig anledning omkring och tänkte på spårvagnsolyckor. Sen när jag slog på radion hörde jag att det precis skett en sån i Götet... Skumt, hoppas ingen jag känner är inblandad.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0