Jag har fått en ganska ovanlig vän

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Klockan Halv sex på morgonen och jag så jäkla trött och dryg av mig. Var bara tvungen att skriva av mig lite. Tänkte då passa på att pressentera min nya vän. Det här är Räv. Tyckte det var ett ganska passande namn :rolleyes:

Ganska trevlig prick detta. Äter ur handen gör den till och med. Leverpastej :p

Den här räven träffade jag i Hälsingland. Men för några veckor sedan såg jag faktiskt en räv mitt i natten vid Pendeltågsstationen i Spånga. Kanske ett tecken? Synd om vilda djur i tätbebyggelsen :(

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Nä det tror jag inte. Vad jag har sett så brukar dom oftavara lite mörkare på ryggen. Bara praktexemplaren som är riktigt fina :) Men det kanske finns någon jägare eller likande som kan rätta?

Last edited:

Mingves

Guest
Jag tror man märker om de har skabb. De kliar ihjäl sig typ......mycket plågsamt. Sedan är pälsen nästan borta. Skabb är en liten parasit som kryper ner under huden och lägger ägg. Äggen utvecklas på ca 3 veckor till parasiten och efter det börjar den äta gångar under huden. Den drabbade får som vita spår i ytterhuden. Om man petar upp spåren så kan man ofta hitta parasiten i slutet på gången, den är ca 0,5mm stor.
Behandlig på människor sker med ett slags kräm.
Sammanfattat från "netdoktor.se" borde vara samma med rävskabb.

///Mats

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Äter ur handen? Det är ett riktigt dåligt tecken, den räven kommer inte att leva länge. När rävarna i skogen utanför mitt fönster blev för tama så försvann de ganska plötsligt efter att ha funnits där i åratal innan. Grannarna matade rävungarna med chips så de blev supertama och följde efter en när man var ute och promenerade. Om man vände sig om och tittade mot en rävunge så stannade den visserligen, tog man några steg snabbt emot den så sprang den... för att dyka upp bakom igen en stund senare.

Hur som helst så tror jag att alla lösa hundar var orsaken till att mina rävar försvann. Även den snällaste hunden kan få stolleryck när den träffar på vilda djur. En rävunge är ju väldigt liten och ganska försvarslös mot större djur, så ska den överleva bör den nog hålla sig undan. En skygg räv torde undvika trafikerade vägar mer också.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Varför ställer inte jaktlag upp på att skjuta rödrävar i fjällen förresten? Är själv ganska trött på att höra att vad än jägare skjuter så kallas det för "viltvård" fastän de i mitt tycke inte har någon aning om populationsdynamiken arterna emellan.

Rödräven är däremot ett exempel där jag gärna skulle vilja se ökad jakt i vissa områden. Eventuellt som ett resultat av pågående klimatförändingar så expanderar rödräven sitt utbredningsområde högre upp i fjälltrakterna och konkurrerar med den akut hotade fjällräven. Frågan är bara hur man ska få folk att jaga rödräv i fjälltrakterna... För inte är den typiske jägaren ute efter att göra en insats som det så fint låter när det pratas om viltvård.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Hur många renar skulle det finnas om Darwin fick bestämma? Hur många kossor? Hur mycket vete skulle det växa fritt?

Just det - vi har redan pajjat hela dynamiken.

//P
berggren_martin skrev:
fastän de i mitt tycke inte har någon aning om populationsdynamiken arterna emellan.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bandit600 skrev:
Hur många renar skulle det finnas om Darwin fick bestämma? Hur många kossor? Hur mycket vete skulle det växa fritt?

//P

Det är ingen ursäkt för att inte göra det bästa av situationen. Vad jag menade var att det är hyckleri att kalla dagens jakt för viltvård eftersom den utgår från vårt egna perspektiv. Grävlingar skjuts eftersom vi är obekväma med att de ställer till problem genom att bosätta sig under sommarstugan osv. Det är sällan frågan om några miljövårdsåtgärder i egentlig mening. Älgjakten är ett sätt att decimera älgbeståndet på, så att det inte skjuter i taket sägs det, men hur många jägare blir glada när vargen gör detta jobb åt dom?

Last edited:

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
Ehh.. Japp. Håller med. Det är ju kanske inte helt från viltets behov man ser på problemet...

berggren_martin skrev:
Vad jag menade var att det är hyckleri att kalla dagens jakt för viltvård eftersom den utgår från vårt egna perspektiv. Grävlingar skjuts eftersom vi är obekväma med att de ställer till problem genom att bosätta sig under sommarstugan osv. Det är sällan frågan om några miljövårdsåtgärder i egentlig mening. Älgjakten är ett sätt att decimera älgbeståndet på, så att det inte skjuter i taket sägs det, men hur många jägare blir glada när vargen gör detta jobb åt dom?

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Bandit600 skrev:

//P

Sen brukar naturen ha en otrolig förmåga att ställa saker tillrätta på ganska kort tid om man bara ger den chansen...

:)

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
precis :tummenupp

Nu är jag absolut ingen jaktmotståndare, men mycket skulle kunna förbättras om vi hade större respekt för arternas långsiktiga hälsa och överlevnad.

Hmm, finns det nån kontenta av det hela... - Mata inte rävarna om de inte redan är jättetama. Ge gärna rödrävarna chips i fjällen :)

Ken Keniff

Skrapar trisslotter
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Den brann upp för länge sen och nån ny blev det inte
Du Outspinner , hade inte du stora polisonger på din avatar förut?............Sådan "husse" sådan räv :rofl

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Ghost skrev:
Sen brukar naturen ha en otrolig förmåga att ställa saker tillrätta på ganska kort tid om man bara ger den chansen...

:)

Ja, vem vet om en ny istid står för dörren.
Vi har ju förstört jorden rätt ordentligt det senaste århundradet.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Gustav1 skrev:
Ja, vem vet om en ny istid står för dörren.
Vi har ju förstört jorden rätt ordentligt det senaste århundradet.

En ny superinterglacial står för dörren. Självklart kommer en ny istid, men fram till dess är det troligt att resterande del av interglacialen kommer att få en kraftigt förstärkt topp.

Bifogat

• 04.02.jpg
    04.02.jpg
    22.5 KB · Visningar: 243

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
berggren_martin skrev:
Varför ställer inte jaktlag upp på att skjuta rödrävar i fjällen förresten? Är själv ganska trött på att höra att vad än jägare skjuter så kallas det för "viltvård" fastän de i mitt tycke inte har någon aning om populationsdynamiken arterna emellan...

...För inte är den typiske jägaren ute efter att göra en insats som det så fint låter när det pratas om viltvård.

Rödrävar jagas i fjällen även om det även om det inte är i någon större skala. Orsaken är mycket enkel, antalet rödrävar/hektar är inte speciellt stort vilket gör jakten tidskrävande och krånglig.

Ang viltvård har jag aldrig hört talas om att någon annan än jägarna utför tex stödutfodring till rådjur, aspfällning, viltåkrar, mm...

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Aha, du kanske syftar på teorin jag nämnt tidigare om att golfströmmen byter riktning vilket leder till sibiriskt klimat här i sverige. Det är inte ett omöjligt scenarium, golfströmmen har bytt riktning många gånger för, bl a när smältvatten från förra inlandsisen plötsligt dränerades mot väster och förändrade salthalten i atlanten. Samma sak händer om arktis glaciärer smälter för fort. Om vattnet späds ut med sötvatten så leder det till att avkylt vatten som tidigare kommit med golfströmmen får svårare att sjunka under termoklinen (skiktningen mellan yt- och djupvatten) och fortsätta sin bana söderut igen via djupvatten. Detta kan i sin tur leda till att golfströmmen ändrar riktning. Hmm, hopas jag fick allt rätt nu...

Men troligtvis händer inte detta inom en hundraårsperiod även om vi skulle lyckas höja medeltemperaturen mycket kraftigt.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Chefen Alabama skrev:
Rödrävar jagas i fjällen även om det även om det inte är i någon större skala. Orsaken är mycket enkel, antalet rödrävar/hektar är inte speciellt stort vilket gör jakten tidskrävande och krånglig.

Ang viltvård har jag aldrig hört talas om att någon annan än jägarna utför tex stödutfodring till rådjur, aspfällning, viltåkrar, mm...

Ok... Jo, jag drar väl allt över samma kam lite här, men det är ju då man får reaktioner :)

Men inte skulle väl det stödutfordas om det inte vore för att man sedan skulle kunna fälla fler djur?

Sen finns det inte bara fördelar med stödutfodring. Vinterbetet avgör ofta hur stora stammarna kan bli. När exempelvis renen stödutfodras leder det till att denna naturliga spärr försvinner och populationen kan bli större än vad den normalt skulle kunna vara med kraftigt markslitage som följd.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...