Jag har glömt att förnya mitt körkort...

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
... idag är sista dagen det gäller :näsblod

vad händer om jag blir stoppad om jag kör ändå? Måste jag börja om från början? Räcker det om jag tar med mitt pass? :gnissla :huvet :brinnerup

"Föreläggande om förnyelse av körkort
Transportstyrelsen kan komma att förelägga dig att förnya körkortet om du inte har ansökt om förnyelse inom viss tid efter att du har fått en särskild påminnelse. Du anses ha ansökt när Transportstyrelsen har fått din ansökan på den särskilda blanketten (grundhandling) försedd med ditt foto och egenhändiga namnteckning.

Om du får ett föreläggande att förnya körkortet måste du ha ansökt om förnyelse av körkortet inom två månader från det att du fått föreläggandet. I annat fall blir körkortet ogiltigt. Det innebär att du då inte får köra fordon som kräver körkort. Transportstyrelsen kan medge att du får längre tid än två månader på dig för din ansökan, om du har skäl för det. Då måste du begära förlängning innan tvåmånadersfristen har löpt ut.

Om körkortet blir ogiltigt på grund av att du inte har ansökt om förlängning efter ett föreläggande, får du ett meddelande om detta från Transportstyrelsen."

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fornyelse/

Ok... jag får uppenbarligen inte köra med andra ord...

Men kan jag bara skicka in ansökan typ imorgon och få ett nytt snarast? Det står ju inte...

Du får väl ringa Transportstyrelsen och sitta i kö i 48 minuter innan du kommer fram till ett ufo som säger "-Jag vet inte". :gnissla

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick