Jag har Uiiiiilat i kväll!

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Yepps, så var den oskulden tagen! Jag har Uiiiilat för första gången sedan jag tog hojkortet. Kom säkert upp i den imponerande höjden av MINST 30 cm och höll den säkert uppe i 2-3 meter, om inte mer (eller snarare mindre). Strunt samma, framhjulet var uppe och det är vad som räknas.

Måste få säga att det inte kändes så läskigt som jag hade trott när den började komma upp. Att man sedan tycks ha en inbyggd reflex som slår av på gasen då den kommer är bara att träna bort, det är min fasta övertygelse.

Återstår nu bara att träna, träna och åter träna så jag får höjd och längd på prylarna, sedan skickar jag i nästa växel när jag känner mig mogen.

Stort tack till Flådde för tummen upp och muntra tillrop, det värmde :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Gött är det. Minns det själv som om det vore igår... (okej det var det nästan)... Jag kämpar på oxå.

Se bara till att ta det lugnt, inte göra nåt dumt...

Kom även att tänka på att när det går dåligt, tänk på att hojåkandet innehåller så mycket mer än bakhjulsåkning. Men visst, det är ruggigt sköj, och svettigt.

Kämpa på! :tummenupp

fluppen

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF R1
mankan skrev:
Yepps, så var den oskulden tagen! Jag har Uiiiilat för första gången sedan jag tog hojkortet. Kom säkert upp i den imponerande höjden av MINST 30 cm och höll den säkert uppe i 2-3 meter, om inte mer (eller snarare mindre). Strunt samma, framhjulet var uppe och det är vad som räknas.

Måste få säga att det inte kändes så läskigt som jag hade trott när den började komma upp. Att man sedan tycks ha en inbyggd reflex som slår av på gasen då den kommer är bara att träna bort, det är min fasta övertygelse.

Återstår nu bara att träna, träna och åter träna så jag får höjd och längd på prylarna, sedan skickar jag i nästa växel när jag känner mig mogen.

¨

Grattis !!!!!!!!!!!!!!!! :tummenupp wheela inte över bara :tummenupp

Tobbecoolio

ADHD MC
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
ingen just nu
mankan skrev:

Grattis :banana . Tänkte att jag oxå skulle lära mig. gasa du upp den eller kopplade du?? :confused:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Grattis :tummenupp Ta det lugnt bara så kommer det att sitta sen efter lite träning :tummenupp

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Tobbecoolio skrev:
Grattis :banana . Tänkte att jag oxå skulle lära mig. gasa du upp den eller kopplade du?? :confused:

Tackar för alla gratulationer :)

Jag gasade upp den på 1:an med "på-av-på" tekniken. Dvs. gasa upp den till ca: 4000-5000 varv (när man känner att den börjar dra), sedan slår man av på gasen snabbt så att det liksom "niger" lite, sen full patte och den reser sig så fint som flickan sa.

Dock så gäller det att hålla nerverna i shack för man blir rädd när den reser sig mer än typ 30 cm och då slår man av direkt och hojen slår ned ganska hårt i backen.

Övning ger färdighet så därför är det dags för lite träning igen.

Lycka till :tummenupp

Last edited:

sandstream

Guest
Fan, du slog mig med 1 dag :Bugar
GRATTIS!

Använder precis samma teknik som du (ca 5.000 varv på ettan osv) och den kommer så fint att man bli tårögd. Gled omkring i går på ettan i 30 minuter och gjorde mega wheelies på säkert 4-5 meter med en höjd av 30 cm. De som såg mig måste ha garvat läppen av sig men det bjuder jag på! :tummenupp

Brukar nästan aldrig köra på ettan i korsningar och liknande men jag gissar att det blir min nya favoväxel :yoparty

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Första gången man får upp den på bakhjulet håller man på att skita på sig av lycka (och skräck). Det känns som man ska slå runt. Sen när man får reda på att man bara lyft framhjulet ca 1 dm, känner man sig lite dum... :rolleyes:

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
sandstream71 skrev:
Fan, du slog mig med 1 dag :Bugar
GRATTIS!

Använder precis samma teknik som du (ca 5.000 varv på ettan osv) och den kommer så fint att man bli tårögd. Gled omkring i går på ettan i 30 minuter och gjorde mega wheelies på säkert 4-5 meter med en höjd av 30 cm. De som såg mig måste ha garvat läppen av sig men det bjuder jag på! :tummenupp

Brukar nästan aldrig köra på ettan i korsningar och liknande men jag gissar att det blir min nya favoväxel :yoparty

He he he. Jag hade samma känsla efteråt av att ettan är en mycket nyttig växel :D
Jag kände även en hel massa "pirr" i kroppen av adrenalinet som for runt. Skön känsla det där :hihi

Jag la också av efter ca: 30 minuter eftersom jag tror att man inte ska utmana ödet alltför mycket i början innan man har vant sig. Bättre då med flera korta intervaller när man tränar så att man inte slarvar och gör misstag som får tråkiga konsekvenser. A och O är nog även att hitta ett lugnt ställe med en lång fin raka där man kan träna ostört från andra mottrafikanter.

sandstream

Guest
Precis! :tummenupp
Gick på högvarv minst en timme efter att jag ställt in hojen i garaget.

Ska försöka hitta en raka nånstans där man kan träna ostört och där nån kan filma så man får se att det finns hur mycket som helst kvar innan man slår runt. :hihi

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy