Jag trodde aldrig...

Mingves

Guest
...jag skulle säga detta. Men idag räddade facket mig.....
Jag har alltid sagt att facket kan man vara utan men idag räddade facket mig från kicken. Företaget skulle kicka flera på mitt jobb och de ville ta bort några från turordningen och huxflux så skulle jag få sparken........hade jag inte varit med i facket hade de kickat mig direkt även om jag var gammal i gemet. Men nu lyckades de fixa så jag fick vara kvar. Fan va gott. Nu kan man sova lite bättre :)

///M

Last edited:

Mingves

Guest
Jo, det är jättetråkigt, min bästa arbetskompis får sluta :(
Alla som får sluta är trevliga typer så det suger fett.

///M

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Mingves skrev:
...jag skulle säga detta. Men idag räddade facket mig.....
Jag har alltid sagt att facket kan man vara utan men idag räddade facket mig från kicken. Företaget skulle kicka flera på mitt jobb och de ville ta bort några från turordningen och huxflux så skulle jag få sparken........hade jag inte varit med i facket hade de kickat mig direkt även om jag var gammal i gemet. Men nu lyckades de fixa så jag fick vara kvar. Fan va gott. Nu kan man sova lite bättre :)

///M

Arbetare i alla länder, förenen eder?

Eller hur var det?

Mingves

Guest
Snarare konsulter.....eller rättare sagt ingenjörer.....

Jag trodde inte att svenska arbetsmiljölagar kunde vara så fula....nu var mitt företag "snällt" och följde lagen.....vilket de kunde ha valt att inte göra. Är man inte med i facket och de skiter i lagen är det du som får göra en rättslig process mot dem, det kostar kulor kan jag lova. :skrämd
Sedan om jag förstår det rätt har företag och fack laglig rätt att göra en undantagslista och då skulle de teoretiskt sett kunna säga att vi sparkar alla som inte är med i facket. :skrämd Då är det ända du kan göra som anställd att stämma företaget för diskriminering då de sparkar alla som inte är fackanslutna. Detta är dock mycket ovanligt. Dessutom får man inte som man kan tro förhandla för sig själv i en varselsituation, det kan bara fack göra med en arbetsgivare....knasigt men så är det. Alltså du kommer inte få säga ett skit om du inte är med i facket :mad:

Dessutom är det avdragsgillt med fack och a-kassa avgift i år....kan vara värt att tänka på. :)

///M

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Du kan bara gå ifrån turordningen om det är så att personen de vill behålla fyller en särskild funktion som är väldigt svår att ersätta.
Typ 10 års erfarenhet på ett visst system osv. Unika egenskaper/erfarenheter. En sån person kan få vara kvar även om han inte varit på just din firma särskilt länge.

//Anders.

Mad Mats

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
VFR
Eller så kan man göra som företaget på mitt förra jobb. De sa att de tänkte lägga ner hela kontoret på den orten. Då sa facket att de väl kunde behålla några i alla fall. "Ja, om vi får behålla de här personerna" svarade företaget och de personerna hade inget med någon turordning att göra. Det facket kunde göra vara att säga nej och hela kontoret skulle försvinna eller säga ja och låta företaget bryta mot turordningen. De sa ja, så så var det med den lagen.

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Mad Mats skrev:
Eller så kan man göra som företaget på mitt förra jobb. De sa att de tänkte lägga ner hela kontoret på den orten. Då sa facket att de väl kunde behålla några i alla fall. "Ja, om vi får behålla de här personerna" svarade företaget och de personerna hade inget med någon turordning att göra. Det facket kunde göra vara att säga nej och hela kontoret skulle försvinna eller säga ja och låta företaget bryta mot turordningen. De sa ja, så så var det med den lagen.

Djävla skitföretag. De räknar med att man ska ställa upp för dem hela tiden men när det väl gäller är ingen oersättlig!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nu är jag en vresig jävel i en branch med mycket jobb, men hade facket räddat ett jobb åt mig så hade jag bara utnyttjat det länge nog för att hitta ett nytt jobb. Jag hade ALDRIG stannat på en arbetsplats där de inte vill ha mig. Hur kul är det att sitta på ett jobb och veta att man bara är där för att facken tvingade chefen??

Att sen kalla facket kommunistfasoner är bara oförståndigt. Facket är en god ide som allt för ofta förstörs av fackombud/klubbar som inte har förstånd nog för den uppgift som tilldelats dom.

Det är för den stora knegarmassan som facket är viktigt. Individuella förhandlingar på lina på Saab eller i fiskrenseriet på Abba?? Någon som tror på det?

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Allt som offtast fungerar facket för ens ställning på arbetsmarknaden. Utan facket så hade jag varit arbetslös i dag. I stället blev det ett pinnhål upp med intressantare arbetsuppgifter.
Arbetsrätten, den i lagboken ni vet, är i princip uppbyggd kring arbetsmarknadens parter. Semester, övertidsersättning, arbetstid etc. löses genom förhandling löses mellan arbetsgivare fack i stället för att staten går in och säger att alla ska ha samma avtal.
Personligen funderar man över hur alla företag som inte väljer att skriva på kollektivavtalen funderar, men det är en annan diskussion.

gladh

Mingves

Guest
Jag hade ju oturen att vara nummer 18 av 16 (in på firman) som skulle sparkas....sedan ville ville de ha två undantag och då var jag nummer 16. De (företaget) säger att de inte har sorterat ut de som de vill ha utan bara följt turordningen......
Men det är klart man känner sig inte säker idag.

Företag under 10 pers har möjligheten att göra 2 undantag....det suger men annars finns risken att de kånkar då de kan förlora viktig kompetens.

///Mats

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jag säger det igen Mats
.Skaffa nyt jobb så fort som möjligt och se till att få bra betalt! ;) Vill du verkligen vara kvar?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...