Jag vill tjöpa tjikare och behöver tips

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag bor på en smal gata. Man ser rätt över till grannarna, saken är bara den att om jag vill titta djupare in i deras lägenheter så räcker inte grisögonen till helt, därför vill jag ha förslag på kikare.

Eller seriösare nu, jag saknar ibland att ha en kikare. T.ex för att titta lite närmare på djur av olika sort i naturen. Företrädesvis fåglar då.
Saken är den att jag inte har användning för den så ofta precis, jag gillar fågelkikarkikare med >8x förstoring. Dessa tenderar dock att bli lite otympliga. En lite mer, så att säga, taktisk modell vore att föredra. Gärna med reflektionsdämpare som tillbehör då om det finns.

Vet någon om några bra butiker som säljer kikare i Sthlm? Jag har Gunnar Ohlsson runt hörnet så dit skall jag gå en dag när jag inte jobbar ihjäl mig.
Om man köper begagnat, vilka är bra?
Övriga tips emottages tacksamt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag letade efter en smidig tubkikare för ett tag sedan.
Hittade ingen.
Men Gunnar är ju gammal i gemet, så det är möjligt att han kan hjälpa dig.

Jag har ju inte provat, men med tanke på hur små och ljusstarka kikarsikten och fotoobjektiv är, så borde en tubkikare med 8-12 gångers förstoring och 40-50 mm ljusinsläpp få plats i fickan.

Typ en sån här:
http://www.gofoto.se/opticron-gs-52-ga-ed-rak-p-4050-c-314.aspx
Eller en sån här:
http://www.gofoto.se/vortex-8x36-solo-monokikare-p-4293-c-223.aspx

Beroende på hur man tänkt använda den.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Zeiss gör ju en monocular i 8x20 och 10x25, om det är enkeltuber du är på jakt efter?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
20-25mm är allt för litet ljusinsläpp för det mesta.

Ja, men en användbar kompromiss om man vill ha något smidigt och rör sig i dagsljus.

Min tolkning av taktiskt är antingen lätt dolt (badstranden) eller ärketubkikaren allan (långhållsskytte), och tycker man biculara kikare blir otympliga så är det ju inget mot en tub.

Men swarovski har väl en teleskop med 85mm lins om man är sugen, i de storlekarna haglar det knappast av smidigare kikare.

edit, är du grinig för att du inte fick rätt i sd-tråden eftersom du måste kommentera allt jag skriver oavsett var?

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, men en användbar kompromiss om man vill ha något smidigt och rör sig i dagsljus.

Min tolkning av taktiskt är antingen lätt dolt (badstranden) eller ärketubkikaren allan (långhållsskytte), och tycker man biculara kikare blir otympliga så är det ju inget mot en tub.

Men swarovski har väl en teleskop med 85mm lins om man är sugen, i de storlekarna haglar det knappast av smidigare kikare.

edit, är du grinig för att du inte fick rätt i sd-tråden eftersom du måste kommentera allt jag skriver oavsett var?
Precis som jag skrev tidigare, så finns det inget stort utbud av lagoma tuber. Det var därför jag rekommenderade att titta på antingen resekikaren med 52 mm objektiv eller den mer robusta med 32 mm objektiv som finns hos handlaren en kort promenad från trådskaparens bostad.

Förresten: Är du grinig för att du inte fick rätt i sd-tråden eftersom du måste kommentera allt jag skriver oavsett var?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag vet inte faktiskt om jag vill ha enkeltub. Har ett strayeye som aktiveras på kort håll, kanske vore bra så sett :crash

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Precis som jag skrev tidigare, så finns det inget stort utbud av lagoma tuber. Det var därför jag rekommenderade att titta på antingen resekikaren med 52 mm objektiv eller den mer robusta med 32 mm objektiv som finns hos handlaren en kort promenad från trådskaparens bostad.

Förresten: Är du grinig för att du inte fick rätt i sd-tråden eftersom du måste kommentera allt jag skriver oavsett var?

Öhh, var det inte du som kommenterade mig:va

Jo, kollade, det var det.......

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Varför stava så himla ballt i rubrik ? Är det för att ta bort ev sökresultat?
Gå in hos närmsta jaktbutik/friluftsbutik och känn dig för vilken storlek du kan tänka dig att släpa runt på.
Det finns inte många kompakta kikare med stora ljusinsläpp, kraftig förstoring och inbyggd stabilisering...

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Låt granntjejen byta om i fred!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Öhh, jag kollade och du kommenterade mig.

Ok, nu börjar det klarna. Du är en sån som där sorlet tystnar när du kommer in i ett rum, och det kommer inte igång igen innan du lämnat rummet igen.

Iaf. i ditt huvud.....

För framtida referens, används inte citeringsfunktionen kan du lugnt utgå ifrån att det inte är till dig.

Som jämförelse se ovan, så ser det ut när du blir kommenterad.

Måste vara jobbigt att gå runt och ta alla saker för personligt, inget bra tillstånd att befinna sig i.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Ok, nu börjar det klarna. Du är en sån som där sorlet tystnar när du kommer in i ett rum, och det kommer inte igång igen innan du lämnat rummet igen.

Iaf. i ditt huvud.....

För framtida referens, används inte citeringsfunktionen kan du lugnt utgå ifrån att det inte är till dig.

Måste vara jobbigt att gå runt och ta alla saker för personligt, inget bra tillstånd att befinna sig i.

Enligt tjänstgöringsår på forumet är Skrotis över dig i rang. Chilla.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Varför stava så himla ballt i rubrik ? Är det för att ta bort ev sökresultat?
Gå in hos närmsta jaktbutik/friluftsbutik och känn dig för vilken storlek du kan tänka dig att släpa runt på.
Det finns inte många kompakta kikare med stora ljusinsläpp, kraftig förstoring och inbyggd stabilisering...

SH-stavning, det hör till. Lägger till söktaggar vid tillfälle.
Och nej, det finns ingen kikare som har allt. Detta är mer för input och ideer. Ev. köper jag en begagnad och dessa finner man sällan på nyhyllan.
Sluta sura.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Iaf. i ditt huvud.....

Vem kommenterade du nu?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...