Jaha, än mer foton från SO-finaldagarna

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
finns nu...om nån orkar gå igenom dom :) Jag själv börjar krokna nu. Nu är det bilder från 250SP:s andra fria träning, samt bilder från racet i SS600...ingen kronologisk metod här inte :)

http://delete1.mine.nu/Bilder/zoulfly/2003/SO_finalen/

Och för de som är intresserade så har jag lagt upp några bilder i originalformat i ett separat bibliotek så att det går att få en uppfattning om hur bilderna ser ut då. Adressen dit är:

http://delete1.mine.nu/Bilder/zoulfly/2003/Original/
Kolla gärna in bilden på #20 i SP250...grymt läckra färger och röta med skärpan. OBS!!! Bildern är 1-2 Mb stora så det är ingen höjdare att tanka om du sitter på modem.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Du ska veta att bilderna uppskattas! Anders Larssons hoj (#20 SP250) är nog depåns tjusigaste oavsett klass! Grym puts på den och många små detaljer som man inte märker förrän man går riktigt nära. Tyvärr gick han omkull på det andra kvalet när Frisk bromsade omkull precis framför honom men listig som han är så hade han tejp i exakt samma färg som hojen så det gick att tejpa över skadorna. Såg ut som ny efteråt! Krom rular! :rock

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Det här är konst! Snygg panorering och perfekt skärpa. :tummenupp

IMG_2402_crop.jpg

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Torkel skrev:
Du ska veta att bilderna uppskattas! Anders Larssons hoj (#20 SP250) är nog depåns tjusigaste oavsett klass! Grym puts på den och många små detaljer som man inte märker förrän man går riktigt nära. Tyvärr gick han omkull på det andra kvalet när Frisk bromsade omkull precis framför honom men listig som han är så hade han tejp i exakt samma färg som hojen så det gick att tejpa över skadorna. Såg ut som ny efteråt! Krom rular! :rock

Kul att bilderna uppskattas :) Och håller med om hans hoj...NÅT är det för den gör sig jäkligt bra på bild. Och det är nåt som många borde tänka på:

-mera färger på hoj och ställ
-spegelvisir så mycket som möjligt

då blir det mycket cooolare bilder :D

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
McB skrev:
Det här är konst! Snygg panorering och perfekt skärpa. :tummenupp

Ah, tack för det...är inte helt säker på att alla uppskattar sånt där med panorering. F*n vad många kassa bilder det blir för varje bra man får...men sååå skönt när det funkar.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ZoulFly skrev:
Ah, tack för det...är inte helt säker på att alla uppskattar sånt där med panorering. F*n vad många kassa bilder det blir för varje bra man får...men sååå skönt när det funkar.

Ibland är det bra med digitalkamera. Personligen känner jag att en del av kreativiteten försvinner då jag gillar att exprimentera med olika filmtyper och filter, men vad gör det när man fotar i stort sett gratis?

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
McB skrev:
Ibland är det bra med digitalkamera. Personligen känner jag att en del av kreativiteten försvinner då jag gillar att exprimentera med olika filmtyper och filter, men vad gör det när man fotar i stort sett gratis?

Jag är ju inte så haj på sånt där och jag har aldrig hållt på i mörkerrum och sånt, men kreativ kan man väl vara fortfarande, fast nu vid datorn...eller? Inte för att jag har lärt mig nåt där ännu men det känns som att det går att hitta på rätt mycket där.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
ZoulFly skrev:
Jag är ju inte så haj på sånt där och jag har aldrig hållt på i mörkerrum och sånt, men kreativ kan man väl vara fortfarande, fast nu vid datorn...eller? Inte för att jag har lärt mig nåt där ännu men det känns som att det går att hitta på rätt mycket där.

Visst är det så. Det man tidigare gjorde i mörkrummet gör man nu i sitt "digitala mörkrum", dvs. datorn. Många anser att det är fusk att bearbeta bilder i datorn och sedan publicera dem som omanipulerade original, men där håller jag inte med dem, då jag ser kameran och datorn som verktyg för att nå ett mål, den perfeka bilden. Vad är det för skillnad på att bearbeta en bild i mörkrummet och att göra det i datorn? Ingenting, förutom arbetssättet.

Det jag menar med att jag förlorar kreativitet är nog bundet till att man enkelt "massproducerar" bilder samt att de blir så perfekta. Det roliga med analogt foto är ju att man kan leka lite med olika filmer som har olika karaktär. Ta tex. Fuji Velvia som har en otroligt "mustig" karaktär, med väldigt starka röd- och blåtoner. Färgerna känns nästan onaturliga. Dessa effekter går ju visserligen att framkalla också i datorn, men det blir ändå inte samma sak.

En annan sak som gör att jag aldrig kommer sluta fota analogt är att de inte är så väl lämpade för nattfotografering där man använder sig av väldigt långa slutartider, ibland flera timmar. Tyvärr är brusnivåerna i en digitalkamera alldeles för höga för att bilderna ska kunna bli bra med så långa slutartider.

Men för sport- och reportagefotografering så är det ju helt oslagbart, i synnerhet eftersom man kan ta så många kort utan att behöva bry sig om framkallningskostnader, men också för att man snabbt och enkelt kan titta på bilden och bestämma direkt om den duger eller om man behöver ta ett par till.

Puh... Det finns mycket att säga om ämnen som ligger en nära. :)

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
ja dina bilder är mkt bra, speciellt med tanke på att du själv kör och inte kan vara därute och spana vinklar och så hela dagen.
jag har kollat runt lite på bilder av mig och vill en del i orginal, kostar?

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Skitfina bilder :tummenupp

Jag vet vilket jobb det är med att editera och lägga upp bilder osv...härligt att du tar dig tid. Det uppskattas :bow

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
ZoulFly skrev:
finns nu...om nån orkar gå igenom dom :) Jag själv börjar krokna nu. Nu är det bilder från 250SP:s andra fria träning, samt bilder från racet i SS600...ingen kronologisk metod här inte :)

http://delete1.mine.nu/Bilder/zoulfly/2003/SO_finalen/

Och för de som är intresserade så har jag lagt upp några bilder i originalformat i ett separat bibliotek så att det går att få en uppfattning om hur bilderna ser ut då. Adressen dit är:

http://delete1.mine.nu/Bilder/zoulfly/2003/Original/
Kolla gärna in bilden på #20 i SP250...grymt läckra färger och röta med skärpan. OBS!!! Bildern är 1-2 Mb stora så det är ingen höjdare att tanka om du sitter på modem.

Grymt Sörebo...

Ser dock till min förvåning att den spacklade loveBajken inte fastnad på de digitala pixlarna i din EOS... Blev det något av det jag tog (på dig o R1000)???

Ha det bäst Boyz!

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
McB skrev:
Visst är det så. Det man tidigare gjorde i mörkrummet gör man nu i sitt "digitala mörkrum", dvs. datorn. Många anser att det är fusk att bearbeta bilder i datorn och sedan publicera dem som omanipulerade original, men där håller jag inte med dem, då jag ser kameran och datorn som verktyg för att nå ett mål, den perfeka bilden. Vad är det för skillnad på att bearbeta en bild i mörkrummet och att göra det i datorn? Ingenting, förutom arbetssättet.

Det är väl inget fel i att bearbeta bilder i dator. Ett undantag tycker jag är bilder med starkt dokumentärt intresse, då digital bearbetning alltid för med sig att bilden till sitt innehåll kan bli frågasatt.
Sen är det väl kanske en viss hantverksmässig skillnad i att bearbeta i mörkrum och att göra det i datorn. Det förra torde ge utrymme för en kreativitet vad gäller metoder som inte har sin jämlike i datorn. Dessutom är det betydligt mödosammare att komma på de finurliga tricken i mörkrummet än vid datorn. Mörkrummet kräver en kunskap som jag tror tar längre tid att tillägna sig än att lära sig photoshoppa.
Därmed intet om datorbearbetning, som sagt. Alla sätt är bra så länge slutresultatet blir vad upphovsmannen tänkt sig.
Och Zoulfly, du måste fan i mig vara en naturbegåvning på foto om de bilder du visar upp kommer direkt ur kameran. Suveränt jobbat.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Phetegrymma bilder pyromanen :tummenupp helt otroligt att få sån skärpa på det avståndet :bow

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Re: Re: Jaha, än mer foton från SO-finaldagarna

jorpes skrev:
Grymt Sörebo...

Ser dock till min förvåning att den spacklade loveBajken inte fastnad på de digitala pixlarna i din EOS... Blev det något av det jag tog (på dig o R1000)???

Ha det bäst Boyz!

Du och din lovebike är med på några kort som jag tog med Fredriks kamera. Dyker upp på ett forum nära dig inom kort. :)

ZoulFly

RR-pensio
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gixxer 1000/CRF 250 R
Jorpes , såklart du finns med. Jag har precis nyss lagt upp bilder från 2:a tidsträningen för er så där finns med på några bilder. Jag tror det ska komma fler senare.

Ankan -> Naturbegåvning? Nja, vet inte...däremot vet jag att det krävs bra kamera+objektiv för att en chans att få tekniskt bra bilder. Jag kan inte så mycket om photoshoppning så än så länge lägger jag mest på lite skärpa i datorn och det är inga jätteskillnader det gör.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Visst...

ZoulFly skrev:
Jorpes , såklart du finns med. Jag har precis nyss lagt upp bilder från 2:a tidsträningen för er så där finns med på några bilder. Jag tror det ska komma fler senare.

Ankan -> Naturbegåvning? Nja, vet inte...däremot vet jag att det krävs bra kamera+objektiv för att en chans att få tekniskt bra bilder. Jag kan inte så mycket om photoshoppning så än så länge lägger jag mest på lite skärpa i datorn och det är inga jätteskillnader det gör.

Grymma... Tack återigen... :tummenupp

RejserAnders

"Tävlingsförare"
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
ERF Team Respekt #33
Långa slutartider med panorering, eller kort skärpedjup
är något man saknar i folks små digitalkameror...
När man inte har dyr film i kameran så kan man ju chansa ganska
vildt...

Men dina bilder är (ursäkta alla andra) bäst här på forumet!

Det hade varit kul att inte köra hoj en dag utan att bara gå in
för att fota och få bra vinklar för när man själv kör så brukar jag
inte ens ta med kameran

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...