Jaha, då blev man lurad och polisanmäld

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Sitter o strökikar på Blocket på en paus. Upptäcker en hoj som legat inne
10 minuter som jag vill ha. Ringer och jag är först på den. :)
Vi snackar om hojen och vad han kan tänka sig i pris, kommer överens om ett
pris om jag kommer med en gång. Frågar om det funkar att betala med swish, jepp.
Han frågar om jag har släp, jepp det har jag. Jag säger att jag kan komma inom
en timma. Ok tycker han. Får adressen, ser till att det finns pengar på swish-kontot,
hämtar GPS och kopplar släpet och ger mig av. Efter 50 minuter sen vi pratat är jag där.
Kommer in och det är en annan kille där. Vilken hoj gällde det säger han, 600an säger
jag. Den är såld säger han då. Han var först med en halvtimme. Va säger jag, vi hade
ju en deal. Först till kvarn säger idioten då. Jag spänner ögonen i honom o sen säger
han igen, jag kan inte hjälpa det, först till kvarn. Då blir jag riktigt arg, besinnar mig
och går därifrån utan ett ord.

På hemfärden så kokar jag. Har aldrig råkat ut för detta innan. Hur fan är folk
funtade. Tänk om jag skulle lura ner någon från t.ex. Stockholm jag dealat ett köp
med. Ringer snubben när jag kommer hem och ilskan lagt sig. Säger att han
brutit dealen vi hade muntligen så han får pröjsa mig för soppan och 2 timmar.
Då lägger han på luren bara.

Skickar ett sms att han får kompensera mig för brutet avtal och att han inte vill
ha mig i ryggen framöver (tänker på eventuella stämningar som kan göras vid
avtal som bryts).

Då får jag ett sms att han minsann blivit varnad för sådana som mig på Uppdrag
granskning. Hallå vadå varnad tänker jag. Han skulle minsann polisanmäla mig för
hot sade han.

Då svarar jag att han brutit ett avtal och att jag inte vill stå för kostnaden
för att han lurade dit mig. Hade aldrig kört de milen om han i telefon sagt att
det var först till kvarn som gällde.

Då får jag ett sms igen med ett ärende nummer hos polisen att jag nu är anmäld
för hot.

Då skickar jag ett svar att då får jag väl verkställa mitt så kallade hot och ta reda
på om jag kan stämma honom för brutet avtal.

Kan jag stämma honom för brutet avtal eller är det inte lönt att jönsa vidare?

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Lägg ner och skit i idioten.
Tur att du inte köpte hojen, upptäckte nåt fel på den och spenderade de följande tre åren i en meningslös rättsprocess.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Låt det svalna ett par dagar och se om du är lika upprörd. Om du är det så kan du gå vidare med det.

Men jag rekomenderar att du köper en glass sätter dig i solen och njuter. Hakuna matata!

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Det gäller att välja sina fajter. I det här fallet skulle jag säga att det är (hade varit) mer hälsosamt att bara gå vidare.

Hoppas du hittar en hoj du verkligen trivs med och njuter utav :)

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Bara att släppa det och gå vidare eftersom det inte lär ge nåt ändå. Skulle mot förmodan Farbror Blå komma och vilja prata med dig om det är det bara säger att du inte tänkte dig för eftersom du blev heligt förbannad när snubben bröt det muntliga avtalet.

Vad var det för en hoj som var så fantastiskt populär?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är alltid bra att prata med en advokat i såndär fall, så har man någon som faktiskt vet skit på sin sida.
I övrigt, har du inte någon dokumenterad konversation är det svårt att bevisa avtalet. Har du det, så lär det ändå inte ge ett piss, kosta mer i förlorad arbetsinkomst osv...

Och vad gäller hans anmälan, tror det kan bli svårt att bevisa uppsåt för hot, speciellt om du lugnt och sansat säger som du sagt här, speciellt om du dessutom påpekat att det var det du menade för honom med.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
En XT600 för 3800:-
Jag meckar mycket med de hojarna och den här behövde också en hel del kärlek.
Inte arg för hojens skull, det kommer fler hela tiden, bara att han slösade med min tid och pengar.
Jo det har redan lagt sig. Muntligt gäller men blir nog omöjligt att bevisa något.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du kan ju alltid bli rättshaverist och göra en motanmälan för obefoga anmälan eller angivelse eller vad det nu heter.

Inte mitt råd att gå den vägen, men man kan...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Har du snabb hoj tar det 30 min dit. Värt att slå sönder förarsidarutan o göra punka på samma framhjul 10ggr i tät följd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du är redan polisanmäld och det kommer antagligen kommer bli nedlagt om du inte petar mer i det hela.

Men med tanke på omständigheterna så tycker jag ändå det är läge för dig att visa vad du verkligen menade med ditt "hot" och verkställ hotet på det sätt du avsett. Därmed kommer du ha svart på vitt vad du verkligen menade med ditt hot och bortsett från att han ju förtjänar att betala din resa så flyttar det över bevisbördan ganska avsevärt till din favör.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kommer Panzuzu från Funbiketråden ringa säljaren och få hans historia och sedan nämna att han vet vilken sida han står på? :tungan

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Ingen handpenning lagd
Jävligt pissigt av säljaren dock att inte orka lyfta luren
Svälj stoltheten och knalla vidare

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Hoj
-?-
Du är redan polisanmäld och det kommer antagligen kommer bli nedlagt om du inte petar mer i det hela.

Men med tanke på omständigheterna så tycker jag ändå det är läge för dig att visa vad du verkligen menade med ditt "hot" och verkställ hotet på det sätt du avsett. Därmed kommer du ha svart på vitt vad du verkligen menade med ditt hot och bortsett från att han ju förtjänar att betala din resa så flyttar det över bevisbördan ganska avsevärt till din favör.

Bara för att man skulle göra en motanmälan betyder det inte att han inte uppfattade det som ett hot mot sin hälsa. Juridik är äckligt just för att det inte finns något klart "rätt eller fel". Allt är både rätt och fel tills det fastslagits i rättslig mening och till och med då kan man överklaga och få ett annat utfall.

Sånt här är efterblivet och fullkomligt horribelt idiotiskt att driva, dessutom kostar det samhället och oss alla som skattebetalare oerhörda belopp. Rättshaverister borde ställas upp och pryglas offentligt!

Ska man hetsa upp sig över alla idioter kommer man behöva ha det som heltidssyssla, och vem fan har råd / lust med det?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Är det bara jag?

Jag förstår inte vad du är sur över. En kille skulle sälja en vara. Du åkte dit, men någon annan hann före.
Jag hade också sålt till den som först står där med pengen i hand. Han visste ju inte att du verkligen skulle dyka upp.

Hur många gånger har man inte sålt något och det är en köpare på G som aldrig dyker upp. Det är ju nästan vanligare än däcksparkare idag.

Sen kan jag tycka att han kanske kunde slagit dej ett samtal eller mess att någon annan hann före, men det är ju den ultimata säljaren.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Är det bara jag?

Jag förstår inte vad du är sur över. En kille skulle sälja en vara. Du åkte dit, men någon annan hann före.
Jag hade också sålt till den som först står där med pengen i hand. Han visste ju inte att du verkligen skulle dyka upp.

Hur många gånger har man inte sålt något och det är en köpare på G som aldrig dyker upp. Det är ju nästan vanligare än däcksparkare idag.

Sen kan jag tycka att han kanske kunde slagit dej ett samtal eller mess att någon annan hann före, men det är ju den ultimata säljaren.

Precis, hur många säger inte "jag kommer om ikväll" och sen dyker ingen upp.

Handpenning, handpenning och handpenning. Det kan tyckas onödigt på en så billig hoj men det är det enda som kan binda affären för dig, muntligt avtal eller ej.
Sen kan det tyckas vara jobbigt att betala handpenning på något och sen se om man får utlovad vara eller inte men det är en del av spelet.

Vill jag ha något väldigt mycket så betalar jag handpenning och skickar ett avtal för handpenning där allt står tydligt vad som gäller. Säljaren skriver under, scannar in och mailar tillbaka.
Det är enda sättet att vara säker på det hela.

Dock drygt av honom att polisanmäla dig men nu hörde eller läste jag ju inte er konversation så det kan ju faktiskt ha varit så att han tog illa vid sig av din påstridighet och uppfattade det som ett hot. Säkerligen ingen risk för att det blir någon verkställan men du får säkert ett brev hem där de vill att du ska ge din åsikt i det hela.
Så grattis, du har nog skaffat dig lite mer extrajobb än vad som var behövligt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Är det bara jag?

Påminn mig att aldrig köpa något av dig.

Bestämmer man en tid och köparen inte dyker upp förstår jag att man säljer vidare.
Men säger man att jag kommer direkt, är där på 50 minuter och säljaren sålt till någon annan hade jag också blivit sur.

Det går alldeles utmärkt att säga till den som ringer som nummer 2 att det är en på väg som ska kika men jag ringer upp dig om 2 timmar och säger om den finns kvar.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Är det bara jag?

Hade jag åkt 50 min med släp och råkat ut för samma sak så beroende lite på övriga omständigheter så hade jag nog funderat på lite praktisk medeltid, en stunds kvalitetstid med något lämpligt ur närmaste verktygslåda eller varför inte en riktigt blöt handduk och en stunds kontemplation över att det inte heller den här gången går att andas särskilt bra genom en sådan. Då hade det i alla fall funnits skäl till en polisanmälan. :fakta

Men sannolikt vore det inte värt besväret, trots allt, ändå. 2-6 år på sig att meditera för att nån idiot inte har ngn finess, alls, är nog lite dyrt. Hur svårt vore det med ett telefonsamtal: Det dök upp en lirare med stålar för några minuter sedan. Hojen är såld. Bättre det och den kortvariga irritationen och att i alla fall inte åkt hela vägen bara för att vända. :brinnerup

Fast lite tillämpad medeltid skulle nog för en del lirare trots allt vara helt rätt sak. :huvet

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Man säljer naturligtvis till den första som kommer med pengar men har en kund ringt och meddelat att han satt sig i bilen så är det jäkligt grisigt att sälja till en kund som råkar ha kortare resväg och hinner dit före.

Först till kvarn när jag säljer gäller f.o.m när kunden sätter sig i bilen, kund som sedan inte håller sitt ord och dyker upp inom rimlig restid får med automatik ställa sig längst bak i kön igen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror i och för sig det blir nedlagt oavsett. Finns verkligen ingenting i det som beskrivits här i alla fall som jag tror en åklagare finner meningsfullt. Tror inte ens det kommer till en åklagare förresten.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...