Jaha, ja oväntat var det!

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Min fredag:
Gick upp 05.45
Gick till bussen 06.45
gymnasiet 08:00-14.50
Hemma och käka 16.00
Åkte till skövde 17.25
Åkte till lidköping med 6 pers i en bil och blev påkörd 19.00-19.30? 1-2km ifrån ändhållplats. (jag = passagerare)

Vi kommer till en korsning, tar de lugnt och fint, hyfsat fritt förutom en bil som kom som en skalad jude framifrån när vi svängde vänster.
En skrotad bil senare. Inga skadade som tur är. En jacka för 1500kr gick förlorad, fastklämd i en dörr. Han hade inte dålig fart och jag tippar på att han träffa höger sida på våran bil i cirka 60-70km/h. Vi hade nog kultat om inte vi träffa lyktstolpen på andra sidan också.

Jag tycker att det är surt om min kompis blir av med körkortet nu, han har nämligen 1 år kvar på prövotiden, i och med att den andra förarn var så pass ung så tror inte jag han skulle ge med sig att han har gjort fel om han nu körde för fort. Det är ändå våran förare som är skyldig i och med att det är hans ansvar att vänstersvängen sker säkert.
Bilen är bara och skrota. Den är grovt demolerad.

FAN TA FREDAG DEN TRETTONDE! :3freak

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
:va Ni blev påkörda!? Lustigt språkbruk som antyder att det var motpartens fel trots att det var din kompis som gjorde fel. Inte första och knappast sista gången heller som folk säger så...

Nej, det är inte synd om din kompis, tvärtom förtjänar han ett indraget körkort.

Jojo men det var ju inte vi som körde in i dom. Förstår hur du menar, vi kan säga kolision istället om de passar.

Det ger inte rätten att köra stolle för att hinna med grönt i nästa korsning. När vi börja svängen så var hade han kommit ur korsningen innan. Jag tycker inte min kompis har gjort fel för om man skulle följa en vänstersväng paragrafiskt så gäller det att alla andra håller sig till reglerna också. Men i och med att ingen kan bevisa att han körde stolle så åker ju min kompis på det.

Sen ta det lugnt, jag tycker inte att du ska lacka ur på detta. Man ska inte köra som en paragrafryttare ändå.

EDIT: DET var vi som blev påkörda men jag har inte försökt antyda på att det är deras fel när jag säger att vi har blivit påkörda så ta de lugnt! Tror att det är många som missförstår vad jag försöker säga i denna tråd.

Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Sympatierna flöda.............
Råkade ut för en vänstersvängand buss, tyvärr satt jag på hoj.
"jag trodde jag skulle hinna" var chaförens försvar.....

Jag hade också en hiskelig hastighet, någonstans mellan 30 och 50....
Två års sjukskrivning och bestående män blev det, ingen påföljd för chafören, det var ju bara en motorcyklist, och all vet ju hur dom kör....

Som sagt, sympatierna för din kompis flödar.......

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Sympatierna flöda.............
Råkade ut för en vänstersvängand buss, tyvärr satt jag på hoj.
"jag trodde jag skulle hinna" var chaförens försvar.....

Jag hade också en hiskelig hastighet, någonstans mellan 30 och 50....
Två års sjukskrivning och bestående män blev det, ingen påföljd för chafören, det var ju bara en motorcyklist, och all vet ju hur dom kör....

Som sagt, sympatierna för din kompis flödar.......

Men du körde åtminstånde inte för fort och ja, busschaffisen han i alla inse att de kom någon så han hade bra uppsyn och kunde stannat.

Tack för medkänslan men går inte riktigt jämnföra helt, men du har en bra poäng, men lite skilnad på fordon, hastigheter och avstånd.

Hade den andra förarn hålt hastigheten så hade detta troligtvist inte hänt
Och ja, jag är medveten om att min kompis gjort fel enligt lag. Men jag tycker ändå att man kan stå upp för sig om man gjort fel. Har sett en liknande situation på landsväg men då var det en tant som blev förlamad. Då tog den andra åt sig skulden i och med att hade suttit med farthållarn i 120 och inte vart uppmärksam.

Men det är väl bättre att jag håller käft för det är väl så att alla som svarat tycker att smaken är delad. själv kör jag defensivt eftersom att jag vet hur de känns att nästan blivit överkörd av en lastbil några gånger. Störst först är konstig lag som jag inte hittat i lagboken än. :va

Last edited:

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Låter som en yngre version av tant agda som trodde motorcykeln var en moppe.

Bara att moppen ska hålla 30 medans bilen skulle man kunna räkna med ska hålla fartbegränsningarna. Bara för att man kan köra fortare så ska man inte. Ja det är min kompis som har gjort fel men jag tycker ändå det är surt att man ska bli av med för att andra inte kan köra deffensivt. Han är en av de lugnaste jag åkt med så han är en sådan grabb som det aldrig har hänt något innan fören nu. Han har aldrig vart ute för något innan. :(

Jag tycker det är synd att det alltid är fartbusarna som kommer undan och dom lugna som får nitlott. egen åsikt och vill inte ha 50 komentarer på det sista

Sen öppna jag inte denna för att diskutera lagar. Bilen är skrot, det har skett, de är inte mycket att göra åt det och man kan hoppas att de går bra för båda. Det var bara en sådan sak att en sådan sak ska just hända på fredag den trettonde. Det är inte kul med sådanahär olycker vems fel det en är! ingen som kan hålla med om det?

Last edited:

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
diskutabelt, då om detta skulle ha blivit filmat, så skulle folk tycka det vore kul att kolla på klippet. :)

så om det är kul när detta händer, är alltså diskutabelt.
tråckigt för er, men kul för andra. xD

Då folk har en tendens att tycka sånt här är kul att kolla på, exempel på youtube, ect ect...
Jag själv, tillhör skalan av dom som tycker att det är kul att kolla på.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
så länge du tror att alla alltid håller dom hastigheter som är skyltade och du alltid kommer tro att du alltid hinner över så kommer du tyvärr inte överleva länge i trafiken. speciellt inte om du har det tankesättet när du sitter på motorcykel.

om ni såg att han körde som en tok, varför fortsatte ni svänga? :va

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
om ni såg att han körde som en tok, varför fortsatte ni svänga? :va
Låter som det hela är resultatet av orutin från två unga förare. Förhoppningsvis har båda lärt sig något som gör att de i framtiden blir bättre och säkrare förare. Och det till ett väldigt lågt pris då ingen blev skadad.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Låter som det hela är resultatet av orutin från två unga förare. Förhoppningsvis har båda lärt sig något som gör att de i framtiden blir bättre och säkrare förare. Och det till ett väldigt lågt pris då ingen blev skadad.

"Men det var ju HANS fel! Varför ska jag ändra körstil?"

Tyvärr funkar många hjärnor så. Jag trodde inte det fungerade på det viset i praktiken. Men jag har tyvärr sett motsatsen lite för många gånger nu.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
"Men det var ju HANS fel! Varför ska jag ändra körstil?"

Tyvärr funkar många hjärnor så. Jag trodde inte det fungerade på det viset i praktiken. Men jag har tyvärr sett motsatsen lite för många gånger nu.

vissa får lära sig den hårda vägen, tyvärr. även om det ändå sluta rätt bra utan några personliga skador.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Fel 1 är att folk ser sig för dåligt om.
Fel 2 är att folk gör för långsamma vänstersvängar, man behöver inte göra en 5-10 sekundersväng.

Kommer någon i 200+km/h så borde personen sitta i röven på han som svänger om det är farten som är problemet.

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Felet var att ni satt i bil, om ni hade åkt hoj hade ni enligt SH-lagtolkningen gjort allt rätt och fått sympatier här. Då hade det snart skrivits heta inlägg om att alla bilister (samt deras familj, husdjur och arbetskamrater) skulle hängas i tasken, skjutas osv.

Flame on motherfuckers.

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj

Det var mörkt, han var på långt avstånd antar jag.

Jag antar inte att alla ska hålla hastigheten, utan det var folk som argumentera om att det är min kompis fel och låter som han är en idiot, men som sagt: sa bara om lagen ska hålla så gäller det att de andra håller hastigheten så man kan inte dra slutsats från lagboken hurdant det gick till.

Jo sant, det får man fan hoppas

Fel 1 är att folk ser sig för dåligt om.
Fel 2 är att folk gör för långsamma vänstersvängar, man behöver inte göra en 5-10 sekundersväng.

Kommer någon i 200+km/h så borde personen sitta i röven på han som svänger om det är farten som är problemet.

Jo fast nu var de inga 200km/h utan han kanske var uppe i runt 70-80 mellan korsningarna men annars bra sagt :)

Felet var att ni satt i bil, om ni hade åkt hoj hade ni enligt SH-lagtolkningen gjort allt rätt och fått sympatier här. Då hade det snart skrivits heta inlägg om att alla bilister (samt deras familj, husdjur och arbetskamrater) skulle hängas i tasken, skjutas osv.

Flame on motherfuckers.

Kändes så en stund
Största faran i trafiken är alltid människan, vare sig om man sitter bakom ratten på en långtradare till styret på en hoj

Last edited:

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Det var mörkt, han var på långt avstånd antar jag.

Jag antar inte att alla ska hålla hastigheten, utan det var folk som argumentera om att det är min kompis fel och låter som han är en idiot, men som sagt: sa bara om lagen ska hålla så gäller det att de andra håller hastigheten så man kan inte dra slutsats från lagboken hurdant det gick till.

Om det hade varit du och dina vänner som satt i motpartens bil istället, hade du resonerat på samma sätt då?:va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln