Japanska klassiska enstånkor

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Hej.

Hur är intresset här för klassiska japanska stånkor typ Yamaha SR400/500, SRX600, Honda FT500, XBR500, GB500 etc?

Jag har precis helrenoverat en Honda FT500 -1982.:)


F1CA704E-D578-4847-B927-198E24FFF55E.jpg

DF2B2A68-A3E8-4AE0-B27D-B82BA0B3FA98.jpg

0B7A36BE-CEDE-488B-BB29-29DE63AB2992.jpg

DA72BF6A-03B9-44FE-B2AD-94FF922CD627.jpg
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Våldsamt snyggt jobbat! Mycket tjusigt! :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
ÄNTLIGEN !!!! Kul att se någon som förstår det framtida värdet i en 70/80tals hoj i original skick. Och inte kapat sönder till hasch bobber eller cafe.

Hatten av för ett eminent utförd renovering

Mvh
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Meh!

Den hade man kunnat bygga om till en tracker, jue... :näsblod



Jag håller med Moddlaren:
Snyggt jobb på en i Sverige ovanlig och förbisedd modell.

TS fråga om klassiska japanska stånkor: jag gillar dem skarpt. Mysiga att tuffa runt på.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Ända gången jag ångrar att jag sålt en motorcykel var när jag sålde min SR500. Vibrerade som fan, så när det var kallt ute hade man ingen känsel kvar i händer och fötter efter 5minuter. Och innan jag hade lärt mig alla knep hur man startade den så stod jag och kickade mer än jag körde. Var ändå en speciell känsla som man nu saknar, att tuffa runt på en sån.
Tyvärr tycker jag dom blivit för dyra nu, även renoveringsobjekten, annars hade jag lätt gjort plats i garaget till en sån igen.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Snyggt jobbat :D
Tidigare "slit o slängare" (både bil och MC) börjar sticka i värde något fruktansvärt!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Trevlig renovering! Eftersom 82´var min första hela säsong med körkort känner jag till FT, XT, SR, XBR, GB och de andra stånkorna som var vanliga då. Det var innan kubikhysterin men också innan Noll Vision så en krokig väg kunde vara 90-skyltad. :tummenupp

Gjorde massor med mil på en lånad SR i början på 80-talet. Fullgaskörning på grusväg var helt underbart. :kär


Känner mig träffad

Min var molekyler och skrot..
Ser det som en svindyr livräddning.

Motorcykelhistoria är mer än hur hojen såg ut när den lämnade tillverkaren. Om du är nöjd med din hoj så är det betydligt bättre än att du har en hoj du inte gillar som andra här gillar! :tummenupp
Skulle jag bygga om min hoj skulle den kunna se ut så här och kunna få den MHRF-försäkrad trots att den inte lämnade Meriden på det viset...:tungan

Jämförelse ny och äkta Thruxton.jpg


Varning! Originalhysteriker bör undvika att klicka på nedanstående länk!
Innehåller snygga hojar men även bilder på Caféhojar och Haschbobbers...:tungan

http://www.sr500.de/25jubi/
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Denna typ av hojar handlar inte om fart och accelration, utan ljudet och känslan. :)

Hade en Yamaha SRX600 förr men upplever Honda FT500:an som mjukare i motorgången samt betydligt skönare komfort.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Denna typ av hojar handlar inte om fart och accelration, utan ljudet och känslan. :)

Hade en Yamaha SRX600 förr men upplever Honda FT500:an som mjukare i motorgången samt betydligt skönare komfort.

Så är det! Och det är väl för känslan vi kör hoj? :va

Då ska man köra det man själv vill! :)

Min favorit, som jag heller aldrig köpte, är GBn men vilken tur att någon återställer en hoj som jag inte skulle lägga energi på. :tummenupp

Vad tråkigt det skulle bli om alla tyckte lika... :krama
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Riktigt snygg, och vilken skillnad att se den i svart! :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag älskar åttiotals japs stånkor! Jag har / har haft alla du nämner ( nästan )

Palla renovera 4 kannor....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag var för sugen på att korta röven för att låta bli, men jag behöll den andra original:banana
 

Bifogat

  • FT500 NY 8.jpg
    FT500 NY 8.jpg
    703.6 KB · Visningar: 113

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Många japs-stånkor och kanske speciellt FT´n är nog rätt förbisedda men trevliga motorcyklar.

Förutom diverse offroads har jag aldrig ägt någon själv men kan fortfarande känna besvikelsen från när den där kvarvarande nya 1986áns SRX600 jag skulle köpa 1990 ( som första tunga ) hade sålts ett par dagar innan jag var på plats - det sved rätt hårt då jag jobbat och sparat hela hösten för det skulle ju inte lånas några pengar!
 

notrightrider

But Mama...? That's where the fun is!
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag var för sugen på att korta röven för att låta bli, men jag behöll den andra original:banana

Jag var gravt sarkastisk i min förra kommentar, men den där är trevlig! Där har du med varsam hand tagit dig förbi de tråkigheter som tillverkaren måste ta hänsyn till för att göra produkten säljbar i nödvändig volym.

Ingen har någonsin sett en tvåpersoners flattrackracer, så där handlar det egentligen om att renodla designidéen någon hade från början.
Ingen har heller sett en flattrackracer med belysning, så att behålla originalets extremt framträdande Lecablock i fronten är det ingen som begär.

Kan man göra en ombyggnad så pass snyggt så tillför något till både hojen och till oss alla.

Vill man inte ändra på grejerna så är TS hoj ett fantastiskt exempel på en youngtimerrenovering.

Förutom diverse offroads har jag aldrig ägt någon själv men kan fortfarande känna besvikelsen från när den där kvarvarande nya 1986áns SRX600 jag skulle köpa 1990 ( som första tunga ) hade sålts ett par dagar innan jag var på plats - det sved rätt hårt då jag jobbat och sparat hela hösten för det skulle ju inte lånas några pengar!

Ah! "The one that got away."
En hemsk känsla som lätt kan utvecklas till bitterhet.
...eller besatthet.

Eftersom jag är allätare vad gäller MC så har jag följaktligen någon gång också velat ha alla motorcyklar.
Typ alla i vart fall. Å det går ju inte.

Men, man kan plocka upp de mest intressanta av dem när dom är nere i sin priskurva och vänder!
Det är en kul grej bara det - att bevaka Blocket och försöka lista ut när det är rätt läge för att slå till.
Behåll hojen några år, kör och var glad - och sälj igen utan att ha tappat speciellt mycket i värde.

Jag vet - detta MO har svagheter, men det är ändå ett sätt att lindra smärtan över att inte kunna köpa varje ny hoj som kommer ut.

SRXen blev osäljbar som ny eftersom den låg över dåtidens kubikgräns för att kunna försäkras som 600.
En ny 86a 1990 var inget orimligt då, och billig måste den varit. Andrahandsvärdet var tyvärr stukat på dem, och utvecklingen sprang ifrån den då futuristiska stånkan.

Det gick att köpa en billig, lågmilad SRX länge, men dom som finns kvar nu har börjat klättra.
Dags att hoppa på tåget...?
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Kan ärligt säga att SRX600 är snygg, men inget skit att köra. Slö, viberar, kassa bromsar och pissmjuk framgaffel. 5:e växeln maler i 9 av 10 fall samt är den extremt övervärderad. Men va fan, när har sunt förnuft hindrat typer som oss?! :crash
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Men, man kan plocka upp de mest intressanta av dem när dom är nere i sin priskurva och vänder!
Det är en kul grej bara det - att bevaka Blocket och försöka lista ut när det är rätt läge för att slå till.
Behåll hojen några år, kör och var glad - och sälj igen utan att ha tappat speciellt mycket i värde.

Precis så tänker jag med betoning på tänker. På något vis gör sig besattheten alltid till överman eller ehum....
(o)förnuftet.
Någon gång skall jag lyckas och göra ett bra köp.
Och då måste man ju öva. Så jag fortsätter väl handla när de peakar:näsblod
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top