Javaprogrammering, emacs och elände...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hatar datorer...:huvet

Någon som är haj på Java, emacs och programmering i största allmänhet?

Vi läser programmeringsteknik i skolan, och ska nu göra hemuppgifter. sitter här nu och försöker febrilt få texteditorn emacs samt java att lira som jag vill, men det verkar fan omöjligt... Inte ens en så enkel sak som att skriva rätt tecken gör eländet, än mindre kompilera som jag vill när det väl är dags för det:mad:

Ett par frågor, vore tacksam om någon kunde hjälpa:

Hur skriver man { och } i emacs? fattar fan inte hur sekundärtangenter fungerar, control funkar inte som vanligt, escape gör någonting med dock inga { och }, control och alt gör inte ett skit... Vafan?:va

Hur importerar man paket? Vi har ett paket på skolan som gör att man kan mata in variabler från keyboard, och det står hur man importerar sagda paket på skolan. Men se.lth.cs.pt.io.Keyboard gör mindre än ingenting på min dator. antar att det har med platsen för själva paketfilen att göra, men var ska jag lägga filen och vad ska jag skriva för att få programmet att hämta hem den?:va

Fattar ingenting... Hjälp snälla.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Vad kör du för operativsystem? Måsvingarna ska vara på dess ordinarie platser om du har rätt character encoding inställd.
Du bör nog kolla en nybörjarguide för emacs om du inte använt editorn förut då inget är direkt logiskt för en nybörjare.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Alt bör fungera som vanligt om allt är rätt inställt. Ctrl används tex ctrl+x och sedan ctrl+s för att spara... Som sagt, du behöver en nybörjarguide för att ha koll på alla sådana kommandon.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Emacs är ju bastardernas bastard :gnissla Den har 23 olika inbyggda kalendrar, kan brygga kaffe och spöar dig i tetris, men nånstans på vägen försvann textediteringsfunktionerna :huvet

Jag föredrog Pico på den tiden det bedrog sig :) Självklart mailade jag med Pine också, spöar Outlook alla dagar i veckan :fakta

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Emacs är ju bastardernas bastard :gnissla Den har 23 olika inbyggda kalendrar, kan brygga kaffe och spöar dig i tetris, men nånstans på vägen försvann textediteringsfunktionerna :huvet

Jag föredrog Pico på den tiden det bedrog sig :) Självklart mailade jag med Pine också, spöar Outlook alla dagar i veckan :fakta

Det råder ju delade åsikter om det, personligen är emacs mitt weapon of choice och jag använder editorn dagligen, eller vim om emacs inte finns. Beror ju lite på hur ens arbetsmiljö ser ut ...

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Har du följt denna guiden?
http://www.cs.lth.se/EDA011/ ("Att köra java hemma" -> välj Windows/Mac eller Linux.)
Funkade för mig (Win XP) när jag gick kursen. Vet att kompisar med Win 7 också fick det att lira.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det råder ju delade åsikter om det, personligen är emacs mitt weapon of choice och jag använder editorn dagligen, eller vim om emacs inte finns. Beror ju lite på hur ens arbetsmiljö ser ut ...
Jo, jag vet att vissa är helt frälsta i det, inget fel i det, men jag kommer nog även i framtiden hålla mig från den där besten :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Alt bör fungera som vanligt om allt är rätt inställt. Ctrl används tex ctrl+x och sedan ctrl+s för att spara... Som sagt, du behöver en nybörjarguide för att ha koll på alla sådana kommandon.

Kör XP. ctrl-alt-7 (eller 0 för andra hållet) gör inte ett smack tyvärr... Kan man ställa in så att man får samma gamla hederliga typing som i xp?:va

Var hittar man en nybörjarguide då?:va

Har du följt denna guiden?
http://www.cs.lth.se/EDA011/ ("Att köra java hemma" -> välj Windows/Mac eller Linux.)
Funkade för mig (Win XP) när jag gick kursen. Vet att kompisar med Win 7 också fick det att lira.

Precis den har jag följt, har fått kompileringen att fungera grovt men Keyboard känner den inte igen om man försöker manuellmata den med värden. Och så kan jag som sagt inte skriva ordentligt...:huvet

Suck, märker det...:huvet Funkade bättre att skriva programmhelvetena i notepad...:huvet Men om vi skiter i emacsfanskapet och går på det lite mer funktionella, hur får man programmet att acceptera värden som matas in via tangentkordet? Vill alltså skriva typ:
Int variabel = Keyboard.nextInt("ange värde: ")

Och få programmet att vänta på att jag knappar in en siffra och trycker enter innan den räknar vidare med sagda värde. Funkar i skolan eftersom de har något speciellt packet till detta, men jag får inte paketet att funka här hemma... Ska jag lägga paketet på någon speciell plats och skriva något speciellt som får programmet att anropa paketet därifrån eller hur gör man?

Last edited:

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Precis den har jag följt, har fått kompileringen att fungera grovt men Keyboard känner den inte igen om man försöker manuellmata den med värden. Och så kan jag som sagt inte skriva ordentligt...:huvet

Hmm, känns som om jag känner ingen det där, det var nånting som man skulle greja utöver det som står i guiden. Kommer inte ihåg, ska klura lite.

Att det inte skulle gå att skriva känner jag inte igen dock.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hmm, känns som om jag känner ingen det där, det var nånting som man skulle greja utöver det som står i guiden. Kommer inte ihåg, ska klura lite.

Att det inte skulle gå att skriva känner jag inte igen dock.

Jag har nu kommit så pass långt att jag hittat ett cs1 paket där Keyboard.class ska vara en del (och det är denna del jag behöver om jag uppfattat saken korrekt). Extraherade cs1, hittade Keyboard.class, la filen i samma directory som min programfil (ett notepaddokument som jag döpt till test.java), skrev "import Keyboard.class;" överst i programmet och försökte kompilera. Fick då följande felmeddelande:
<identifier> expected
import Keyboard.class;

Och så en liten pil under c:et i class...:va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du vill nog ha .jar-filen i din "classpath" och skriva:

import cs1.Keyboard;

Dvs, extrahera den inte :)

Förstår. Och classpath är samma som det står angiven under systemvariabler i miljövariabler (kontollpanelen/system/avancerat/miljövariabler)? Ska testa att lägga den där och se vad som händer.

Tack:)

Edit: Min classpath går till en .zip-fil. Vafan gör man då?:va Packar upp, lägger in cs1 och packar ner igen?:va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hah, jag fixade det!:yoparty

Extraherade filen, la "Keyboard.class" i ett system av filer så att den fick samma sökväg som skolan använder, och plötsligt så funkade det!:yoparty

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Oooh, Emacs... nu blir jag alldeles till mig. Universalverktyget för att meka text med (och läsa epost, usenet news, hacka LaTeX m.m.). Allt går att fixa till och med olika modes beroende på vad för kod som ska skrivas, får man snygg formattering och auto-indentering t.ex. (sådär 15 år innan MS hittade på liknande saker). Xemacs och mule gör saker ännu lite bättre.

Allt i editorn är programmerbart med Lisp (i intepreterade eller kompilerade filer, .el respektive .elc). Det finns mycket bra guider för Emacs och labbar m.m. som tar upp hur man jobbar med och modifierar editorn. Mycket tack vare att den är populär i den akademiska världen (vissa delar av den rättare sagt...).

Googla lite på "emacs manual" på svenska sidor, så dyker det upp en del :tummenupp Skicka pm om du behöver mer detaljerad hjälp...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Oooh, Emacs... nu blir jag alldeles till mig. Universalverktyget för att meka text med (och läsa epost, usenet news, hacka LaTeX m.m.). Allt går att fixa till och med olika modes beroende på vad för kod som ska skrivas, får man snygg formattering och auto-indentering t.ex. (sådär 15 år innan MS hittade på liknande saker). Xemacs och mule gör saker ännu lite bättre.

Allt i editorn är programmerbart med Lisp (i intepreterade eller kompilerade filer, .el respektive .elc). Det finns mycket bra guider för Emacs och labbar m.m. som tar upp hur man jobbar med och modifierar editorn. Mycket tack vare att den är populär i den akademiska världen (vissa delar av den rättare sagt...).

Googla lite på "emacs manual" på svenska sidor, så dyker det upp en del :tummenupp Skicka pm om du behöver mer detaljerad hjälp...

Haha, kul att någon tycker att skiten är bra...:gnissla :huvet

Du får gärna förklara kortkommandot för att skriva diverse snedstreck och {}, annars tror jag att jag kan använda det brukligt:)

Tack ska du ha:tummenupp

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Haha, kul att någon tycker att skiten är bra...:gnissla :huvet

Du får gärna förklara kortkommandot för att skriva diverse snedstreck och {}, annars tror jag att jag kan använda det brukligt:)

Tack ska du ha:tummenupp

Alt-GR och + ger \,
Alt-GR och 7 ger {,
Alt-GR och 9 ger }

Alt-GR sitter till höger om mellanslag.

Allt i min emacs och jag kör standard teckenmappning och
svenskt tangentbord/regionsinställning.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Alt-GR och + ger \,
Alt-GR och 7 ger {,
Alt-GR och 9 ger }

Alt-GR sitter till höger om mellanslag.

Allt i min emacs och jag kör standard teckenmappning och
svenskt tangentbord/regionsinställning.

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Tack för det!

Ska se om det funkar!:tummenupp

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Annars underlättar det om du slänger ut windoset och kör riktigt OS. Där funkar emacs från början. Möjligen kan man använda pc-selection-mode om man gillar använda shift+ctrl+piltangenter för textmarkering,
M-x pc-selection-mode
(M betyder meta, alt-tangent på PC)
eller stoppa in
'(pc-selection-mode t nil (pc-select))
i din .emacs

Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den&nbsp;3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den&nbsp;3 maj 2025&nbsp;fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen