Jeans för mc-åkning (kevlar, aramid)

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
GSXR1100 och en jeffla snöskoter, en grön.
Tjena

Jag har ett par Icon jeans som jag brukar ha tillsammans med lösa skydd när jag åker kortare sträckor. Har köpt dom från staterna, men undrar nu om det finns andra märken som har liknande brallor. Samt var i Sverige man kan köpa dom, gärna butiker i stockholmsområdet. Ska köpa ett par till damen, och hon vill kunna testa dom. Är mkt runt sthlm och jobbar så det vore fint om det fanns nåt däromkring. Men alla förslag är intressanta.

Skalleper77

krasharen
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
zx9 r
tror str lindstrands har nåt liknande, tror dom har typ militärbyxor också som är förstärkta. flesta mc butiker härnere i "danmark" (skåne) har såna-

Tommy.exe

Guest
Jofrab har väl huvudlager i Tranås. Dom lagerför ju Icon. Dock vet jag inte om dom har hela sortimentet. Och det är ju ändå en bit från sthlm... men ändå :)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Det finns nåot märke som heter "Mo'cycle" eller något liknande.

Sedan så har ju Handelsboden Draggin' jeans också.
http://www.handelsboden.com/

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har sett förstärkta jeans i flera vanliga hojbutiker de senaste dagarna.

Förstärkningen har bestått av nåt nylånaktigt fluffigt inlägg i rumpa, lår samt knä, priset har varit strax över 1000:-.

Är det detta som är aramid?

Funderar iaf på att införskaffa ett par, slitstyrkan/säkerheten lär ju öka rejält jämfört med vanliga jeans (även om det självklart är lång till ett par riktiga med hårda skydd)

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Draggin' kanske vore nåt, men dom känns betydligt tunnare i själva jeanstyget än ajkån var o klämde idag på Ava, dock känns det som att det är mer skyddsmaterial i dom. Men säljer Jofrab Icon så är det ju klart att då blir det ju ett par såna igen. För jag är sketnöjd med mina.

Surikaten

Medlem
Gick med
29 Oct 2004
Hoj
BMW R1100S
Här också ett alternativ http://www.hoodjeans.co.uk/index.html

Härom året testade SMSs tidning MC-Folket diverse sådana brallor. Lyckas nu inte hitta testen på deras hemsida. Någon kanske minns mer. Eller var det en annan tidning. Har hursomhelst för mig resultatet var bedrövligt.

Landahl

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2007
Hoj
R6-00
JAg har ett par lindstands jeans, svarta med både knäskydd & höftinlägg.
Dem ställena där dem har det Flis liknande materialet så skall det vara lika bra som skinn, dvs har för mig att du kan glida i ca 5-6 sec på den ytan, och kör du inte över 200 så stannar du nästan glida innan det,
Sen så är det inte lika bra som skinn för det skyddar ju inte överallt... och du måste glda på dem ställena:)

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Har sett förstärkta jeans i flera vanliga hojbutiker de senaste dagarna.

Förstärkningen har bestått av nåt nylånaktigt fluffigt inlägg i rumpa, lår samt knä, priset har varit strax över 1000:-.

Är det detta som är aramid?

Funderar iaf på att införskaffa ett par, slitstyrkan/säkerheten lär ju öka rejält jämfört med vanliga jeans (även om det självklart är lång till ett par riktiga med hårda skydd)

Åtminstone Lindstrands och Draggin kan du sätta i hårda skydd för knä och höft, precis som andra brallor.

An3Azz

www.99riderz.com
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Ska kika på ett par Lindstrands då kanske, det är ju klart lämpligt om man kan ha höftskydd. Har ju ett par sånadär boxerkallingar nu med skydd, men dom vetefan hur dom är.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
JAg har ett par lindstands jeans, svarta med både knäskydd & höftinlägg.
Dem ställena där dem har det Flis liknande materialet så skall det vara lika bra som skinn, dvs har för mig att du kan glida i ca 5-6 sec på den ytan, och kör du inte över 200 så stannar du nästan glida innan det,
Sen så är det inte lika bra som skinn för det skyddar ju inte överallt... och du måste glda på dem ställena:)

Hur är de annars? Sköna nog att gå en sväng med utan att bli genomsvettig?

totti-R

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda CBR 600 -97
Jag har funderat på att införskaffa ett par jeans av liknande sort. Nån som vet någon återförsäljare för nåt par i närheten av Linköping, Norrköping med omnejd. Eller någon neråt jönköpingshållet? Man vill ju gärna kunna åka och prova ett par:tungan

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det var väl nån mc-tidning som testade tygkläder förra året (Mc-folket?). Minns inte vilka det var, men det var förstärkta jeans iaf. Enligt deras tester var Levis-jeans snäppet bättre! :jisses

Syster-Tysk

Fullgasförespråkare.
Gick med
3 Jan 2008
Hoj
KTM RC8R -11, BMW S1000RR -10 (såld), BMW HP2 Sport -08 (Skrotad -09), BMW R1200S -06 (Såld), Honda VFR 800 -06 (Såld)
CE märkta jeans...

Men de blir fortfarande inte CE märkta va?

BMW har CE märkta jeams i sitt sortiment, färger i blått och grått och en typ cargopant i beige och svart. se www.bmw.se och klicka vidare.

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Vägverket har godkänt draggin jeans för uppkörning, sålänge du har CE-märkta knä- och höftskydd i dom.

Jag testade ett par på handelsboden och upptäckte det största problemet, benlängden. Jag har 32 benlängd i vanliga jeans, men alla MC-jeans kommer bara i 34.
Så kevlarförstärkningen som ska sitta över knäet hamnar under knäet.

Får nog bli ett par skinnbrallor ändå. När man tänker efter, när kan man nånsin ha skinnbrallor utan att vara rädd att folk ska tro att man är bög eller italienare ;) om inte när man kör MC.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0