Jeans - Kevlar

Rob Zombie

FEARLESS
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
BUELL
Jag tror att Draggin & Icon har samma koncept/uppbyggnad av kevlar..
Röven, utsidalår samt knän...
Men som sagt dom hjälper inte mot slag skador.. Så här såg mitt ena ben
ut innan operation, nitat bara för att stoppa blödningen..
AJ.jpg

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Vet inte om kevlar jeans är av speciellt material, eller om det är vanliga jeans tyg med enbart kevlar förstärkningar på de ställerna som oftast krapar i backen när man glider. För är det vanligt jeans tyg så köper man ju hellre ett par snygga jeans och låter en skräddare förstärka de ställena som behövs ordenkligt och varför inte lite extra för att inte snåla med kevlaret.
För läste i nåns inlägg här att nåt test som hade gjorts av nån mc tidning eller liknande så var levis jeans bättre än de kevlarjeans som såldes i våra mc butiker.

För jag har också varit inne på att köpa kevlar jeans men inte hittat några snygga, icons ser helt okej ut men långt ifrån ett par jeans jag skulle kunna tänka ha på mig.

Så är det vanliga jeans tyg i de som säljs så är det givet att man köper ett par egna som man ber skräddaren förstärka sömmarna samt sy in skydd och kevlar där det behövs :D

Tommy.exe

Guest
Smällde i hög hastighet -06 & gled på både asfalt samt offroad ( grus + annat
skit) iförd Iconjeans.. Enligt ambulans personalen skulle jag vara glad att
jag hade mina kevlar jeans på mig..
Olycka.jpg
:fyllisar

Jävligt OT, men... påföljd för bilföraren?
Tur att du klarade livhanken iaf. Verkar ha varit nära ögat.

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Jag tror att Draggin & Icon har samma koncept/uppbyggnad av kevlar..
Röven, utsidalår samt knän...
Men som sagt dom hjälper inte mot slag skador.. Så här såg mitt ena ben
ut innan operation, nitat bara för att stoppa blödningen..

Kan jag mer än bli avskräckt av bilden!?!:gnissla

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Den stora nackdelen med jeans eller kevlar är att det är större risk för att byxorna/jackor, hugger tag i asfalten och man rullar runt och bryter en massa ben. Med skinn så glider man på asfalten.

Om nu det estetiska är en stor faktor, det finns hur många snygg skinnbyxor som helst. Du kör väl hoj för att det är kul? inte för att det är snyggt?

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Hur skönt är det att dra på sig ett par skinnbyxor eller ett helställ när du varit på stranden/poolen?
Det är inte svårare att dra på sig ett par allvädersbrallor med goretex membran i än ett par kevlarförstärkta jeans när man varit på stranden.
Vet inte hur du har det i ditt goretexställ men i mitt så har jag löst innerfoder och löst regnmembran (olika lager alltså). På sommaren kan jag plocka ut fodret/membranet och bara behålla det slitstarka. Då blir det svalt o helt okej att köra i. Om du sen tycker jeans är snyggare än allvädersbrallorna är en annan sak men ur skyddssynpunkt kan det nog vara hugget som stucket.

Många allväderställ är av Cordura (ett varumärke från duPont) vilker också är ett konstfibermaterial precis som kevlar.

Du kan läsa mer här:
http://www.mcpoolen.se/clothes/material/cordura/index.shtml

Biker Bitch

This Bitch Bites!
Gick med
15 Feb 2008
Där landsvägen slutar och oändligheten börjar! Mit
Hoj
Bensinvärdinna till en HONDA CBR600 Repsola.
Den stora nackdelen med jeans eller kevlar är att det är större risk för att byxorna/jackor, hugger tag i asfalten och man rullar runt och bryter en massa ben. Med skinn så glider man på asfalten.

Om nu det estetiska är en stor faktor, det finns hur många snygg skinnbyxor som helst. Du kör väl hoj för att det är kul? inte för att det är snyggt?

Jag kör hoj för att det är kul! Gör det dock så snyggt det går med matchande tillbehör, därför jag efterfrågar vad Kevlar var för något och om Kevlarjeans var ett alternativ vid korta rundor på sommaren. Tack för din info!!

Det är inte svårare att dra på sig ett par allvädersbrallor med goretex membran i än ett par kevlarförstärkta jeans när man varit på stranden.
Vet inte hur du har det i ditt goretexställ men i mitt så har jag löst innerfoder och löst regnmembran (olika lager alltså). På sommaren kan jag plocka ut fodret/membranet och bara behålla det slitstarka. Då blir det svalt o helt okej att köra i. Om du sen tycker jeans är snyggare än allvädersbrallorna är en annan sak men ur skyddssynpunkt kan det nog vara hugget som stucket.

Många allväderställ är av Cordura (ett varumärke från duPont) vilker också är ett konstfibermaterial precis som kevlar.

Du kan läsa mer här:
http://www.mcpoolen.se/clothes/material/cordura/index.shtml

Great mannen! Tack för informationen! Får se om det blir ett par feta brallor till sommaren.

Vet inte om kevlar jeans är av speciellt material, eller om det är vanliga jeans tyg med enbart kevlar förstärkningar på de ställerna som oftast krapar i backen när man glider. För är det vanligt jeans tyg så köper man ju hellre ett par snygga jeans och låter en skräddare förstärka de ställena som behövs ordenkligt och varför inte lite extra för att inte snåla med kevlaret.
För läste i nåns inlägg här att nåt test som hade gjorts av nån mc tidning eller liknande så var levis jeans bättre än de kevlarjeans som såldes i våra mc butiker.

För jag har också varit inne på att köpa kevlar jeans men inte hittat några snygga, icons ser helt okej ut men långt ifrån ett par jeans jag skulle kunna tänka ha på mig.

Så är det vanliga jeans tyg i de som säljs så är det givet att man köper ett par egna som man ber skräddaren förstärka sömmarna samt sy in skydd och kevlar där det behövs :D

Schyst idé!! Den kan jag lätt spinna vidare på, det innebär att jag själv kan bestämma fräck brodering tex. :tummenupp

Last edited:

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Frågan är om Kevlarjeans kan vara sämre än gaytex? Blev prejad av en bil för ett gäng år sedan i ca 30km/h. Blev ju hyffsat imponerad när det var hål i mitt RUKKA gaytex ställ:gnissla
Blir nog att byta ut dom vanliga jeansen mot ett par kevlarjeans i sommar under lågfarts/stuntutflykter.
När det ska gå fort så kommer givetvis fantomendräkten fram:banana

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Frågan är om Kevlarjeans kan vara sämre än gaytex? Blev prejad av en bil för ett gäng år sedan i ca 30km/h. Blev ju hyffsat imponerad när det var hål i mitt RUKKA gaytex ställ:gnissla
Blir nog att byta ut dom vanliga jeansen mot ett par kevlarjeans i sommar under lågfarts/stuntutflykter.
När det ska gå fort så kommer givetvis fantomendräkten fram:banana

Vad hade du väntat dig, inte ett märke? :confused:

Headhunter

Jonas Bergdahl
Gick med
18 Sep 2007
Hoj
Ducati 749 monoposto, Ducati Monster S4R
Finns det ingen underskyddsbyxa som är så smutt att man skulle kunna dra vanliga jeans över? Då kunde man ju skaffa sina favoritjeans, fast ett par storlekar vidare kanske, och bara dra på dom över. Varför be någon sy fast kevlaret? Om man vill ha ett lager över röven, grenen och båda benen så kan man ju göra det till ett eget plagg, eventuellt med fickor för knä och höftskydd.

EDIT: Stvafel

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Handelsboden har detta underställ.

Beskrivning:
Underbyxor tillverkade i 100 % kevlarväv. Om du absolut ska åka i vanliga jeans, är det här byxan du ska ha under. Oerhört slitstark byxa, som kan rädda ditt skinn vid en olycka. Använd den under en vanlig mc-byxa och få maximal säkerhet. Dubbelt tyg i hela plagget. Kan tvättas i maskin.

Storlekar: S-XL

Pris: 1.795 SEK

3069_K-legs_2_1082.jpg

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Handelsboden har detta underställ.

Beskrivning:
Underbyxor tillverkade i 100 % kevlarväv. Om du absolut ska åka i vanliga jeans, är det här byxan du ska ha under. Oerhört slitstark byxa, som kan rädda ditt skinn vid en olycka. Använd den under en vanlig mc-byxa och få maximal säkerhet. Dubbelt tyg i hela plagget. Kan tvättas i maskin.

Storlekar: S-XL

Pris: 1.795 SEK

3069_K-legs_2_1082.jpg

Det där ser ju klockrent ut. Då kan man ju ha vilka jeans som helst över. Är det någon som äger ett sånt där par?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur många i tråden har suttit på röven och kanat 100m?

Om ni läst lite fysik så inser ni att energi inte förstörs det bara omvandlas, all er rörelseenergi blir till värme i häcken. Gör en ordentlig krasch i skinnställ och brännskador är vanligt. Är det därmed troligt att någon frivilligt släpas en längre bit efter en hoj iförd förstärkta jeans?

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Köpte mig ett par jeans på mc-mässan i fredags. Blev glatt överraskad när det fanns knäskydd och höftskydd, då kunde jag inte hålla mig. Det fanns inte för nått år sedan när jag kollade på jeans. Och det känns väldigt viktigt.

Och de jag köpte kändes jävligt mkt starkare och redigare än ett vanligt par jeans.

Perfekt att ha till och från jobbet och inom stan (max 50km/h). Då jag tidigare åkt i vanliga jeans så kan det inte bli sämre iallafall ;)

Swede63

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Blade -03
Hej själv 3 par draggin jeans. Bekväma och sköna på sommaren. Har vurpat i ena paret och det var inga bekymmer. Jeanstyget försvann förvånansvärt fort, men det gula kevlaret syntes inget på. Vet att dom finns på Handelsboden i KArlstad www.handelsboden.com. Dom öppnar affär i Stockholm den 6/2.

the_predator

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
KTM 690 SMC
Hej.
Jag kör i ett par Mo'cycle jeans med skinn i,kanon på sommaren!!!
Har dom när jag kör till jobbet lr åker och badar. till allt annat snvänder jag skinnställ..

Men Mo'cycle jeans är kanon. dom finns att köpa på HD, jag köpte mina på utförsäljning för 800 spänn och dom finns med kevlar eller skinn! jag tyckte skinn kändes hållbara, dock mycket tyngre!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Kevlar uppfanns som skyddsmaterial till skottsäkra västar..

de verkar ha bra med värmeskydd iaf! jag kan testa att slipa på lite kevlar på jobbet en dag och återkomma med resultat :D

/J

Nja inte riktigt så.
Man upfann detta material nästan på misstag på 1920-talet. Materialet låg sedan i Duponts materiallista ända till 1960talet. Då Stephanie Kwolek hade i uppdrag att hitta ett alternativt material till stål i cordan på racingdäck. Det var även här som man först började använda kevlar. Materialet är närbesläktat med nomex som man har i racingoveraller som brandskydd.

Skyddsvästarna kom in i bilden ganska sent.

Helt underbart med kemi!:fyllisar

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...