Jeans - Kevlar

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Även jag har ett par draggin jeans, men problemet är ju att kevlartyget finns bara på de utsatta ställena (röv, utsida lår+ knän) och vid en marksyning så lär byxan vrida sig såpass mycket att kevlartyget inte alltid kommer vara till nytta.

// Linus

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Säkert är det så, men det är ju ändå bättre än vanliga jeans.

Sedan vill jag framhålla Cordura som många ser som en billigare form av Kevlar. För MC-åkning är oftast Cordura ett bättre material än Kevlar eftersom fibrerna i detta material är segare än kevlar. Problemet är att detta material inte andas, men där detta inte behövs är Cordura att föredra.
Cordura görs av Invista medan Kelvlar görs av DuPont. Men för att göra saker lite krångligt så tror jag att det är så att DuPont äger Invista.

Cordura ger bättre nötningsskydd än kevlar.

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Är det inte vanligt med skador på fötterna också, måste väll vara bra mycket jävligare att återhämta sig efter x-antal brott i foten (eller krossad knäskål för den delen också) än, skrapat kött?:confused:

Tänker själv när man synat asfalten/gusvägen obehagligt nära, inte fasiken vill man vara utan rejäla stövlar då.:näsblod

Personligen skulle jag dra på mig ordentliga knäskydd och stövlar innan jag börjar tänka på kevlarjeans... finns även höft/lårskydd om man vill komplettera.
Men såklart är ett skinnställ din bästa vän!

Encore

Medlem
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Suzuki B-King och en gammal Kawasaki
Cordura är inte slitstarkare än kevlar. Curdura är en relativt enkel vidareutveckling av Nylon66. DuPont äger Cordurapatentet även om det kopieras vilt.

Man använder Kevlarfiber som förstärkning på Corduraplagg. Just för att Kevlar tål mer.

Kvaliteten på Corduraplagget kan du i princip se på vilken Denier plagget håller. Ni damer som köper strumpbyxor är säkert välbekanta med denierbegreppet, skillnaden på mc-kläder och strumpbyxor vad gäller Denier är att strumpbyxor håller någonstans mellan 10-100 Denier och MC-kläder ligger mellan 500-2000 Denier. Ju högre Denier, desto tjockare, tåligare men klumpigare blir tyget.

(Denier är egentligen viktmåttet i gram för 9000 meter tråd)

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Cordura är inte slitstarkare än kevlar. Curdura är en relativt enkel vidareutveckling av Nylon66. DuPont äger Cordurapatentet även om det kopieras vilt.

Man använder Kevlarfiber som förstärkning på Corduraplagg. Just för att Kevlar tål mer.

Kvaliteten på Corduraplagget kan du i princip se på vilken Denier plagget håller. Ni damer som köper strumpbyxor är säkert välbekanta med denierbegreppet, skillnaden på mc-kläder och strumpbyxor vad gäller Denier är att strumpbyxor håller någonstans mellan 10-100 Denier och MC-kläder ligger mellan 500-2000 Denier. Ju högre Denier, desto tjockare, tåligare men klumpigare blir tyget.

(Denier är egentligen viktmåttet i gram för 9000 meter tråd)
Lite komplicerat att förklara utan att bli alltför kemisk och insnöad.
Nej, du har fel. Cordura är slitstarkare än kevlar om man jämför dom. Däremot finns det fördelar och nackdelar med båda.

Det är endast av denna anledning som man har kevlar i Corduran ibland, inte för att det skulle vara bättre; utan för att man får en bättre kompromiss.

Måste man välja ena eller andra så är corduran bättre i de allra flesta fall.

Lite mer läsning
http://www.aerostich.com/files/readings/2001Catalog/straightstory.html

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag tror att kevlarjeans är kasst på samma sätt som jeans är det. Du/ni förutsätter ju att du kommer att kana på slät asfalt tills det tar stopp = kanske inte så troligt... Det blir bara en falsk trygghet. Fortsätt köra med jeans till badet och ta det jävligt lugnt och ha ställ med knäskydd, skenbensskydd, kängor, ryggskydd osv. när du är ute för att köra.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år