Jobba halvtid?

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Hej, jag undrar hur det fungerar att jobba halvtid?
Vad finns det för generella regler etc?
Kan man jobba halvtid hur man vill bara det är ok för företaget? Eller måste man vara sjuk eller nåt annat för att få göra det?

Har en längre tid varit less och funderar på att jobba halvtid vore soft.

Mindre pengar men mer fritid.

På extra fritiden kan jag då försöka få igång mitt egna företag (som jag inte orkar/har tid med så mycket nu när man jobbar heltid)

Visst kan suga att få mindre i lön men just nu (ett tag) känns det som det är mer värt att få fritid och söka andra intressen m.m.
Bara man får in "merparten" av cash så man kan betala räkningar etc.

Bolla ideer och tankar här om detta!

Pensionen kan påverkas liksom SGI (sjukdomsgrundande inkomst) om du skulle bli sjuk. Det är det första jag kommer att tänka på.

Ok, tanken är väl att jag kanske ska få mitt egna företag på fötter och gå över till det sedan när man får in lite pengar där. Men det är bra!

Göret!
Om företaget inte har några invändningar, så har du chansen att få igång ditt eget, men ändå ha kvar din anställning om det skiter sig.
När jag körde eget, så jobbade jag nattskift plus minst åtta timmar på mitt eget varje dag det var isfritt på sjöarna.
Plus helgerna så länge det var dagsljus.
I fyra år.
Utan att få igång företaget så att jag kunde leva på det.
Det var ingen bra idé.

Vilka tider du jobbar är mellan dig och arbetsgivaren, så länge tiderna följer arbetslagstiftningen (det där med dygnsvila m.m.). Jag kör nu halvtid kombinerat med föräldraledighet och jobbar jour hel vecka mitt i med några veckors mellanrum, så det blir många lediga dagar på raken när det inte är jour. Helt ledigt och fritt är det ju inte, för kottarna behöver tillsyn, men man är i alla fall hemma och kan varva ner ordentligt (fixa på huset, kolla film, leka med LEGO, klä ut sig till Darth Vader osv :) ).

Sämre inkomst ja, men det är det faktiskt värt.

Vilka tider du jobbar är mellan dig och arbetsgivaren, så länge tiderna följer arbetslagstiftningen (det där med dygnsvila m.m.). Jag kör nu halvtid kombinerat med föräldraledighet och jobbar jour hel vecka mitt i med några veckors mellanrum, så det blir många lediga dagar på raken när det inte är jour. Helt ledigt och fritt är det ju inte, för kottarna behöver tillsyn, men man är i alla fall hemma och kan varva ner ordentligt (fixa på huset, kolla film, leka med LEGO, klä ut sig till Darth Vader osv :) ).

Sämre inkomst ja, men det är det faktiskt värt.

Är lite inne på samma grej. Brorsan är musiker och får in pengar då och då men klarar sig alltid och har kanske inte as mkt pengar att gå ut att kröka för men grinar inte direkt.
Själv jobbar man varje dag och inte får jag så mkt mer kronor att kröka för? så frågan är vad jag tjänar på att jobba de extra dagarna när han är ledig och åker förbi mig och moonar när jag är på väg till jobbet.

Men jag skulle kanske kunna jobba 3 dagar i veckan. det vore perfekt. 2 extra lediga dagar. det vore guld.

vad blir det i procent? 75% antar jag?

Last edited:
Är lite inne på samma grej. Brorsan är musiker och får in pengar då och då men klarar sig alltid och har kanske inte as mkt pengar att gå ut att kröka för men grinar inte direkt.
Själv jobbar man varje dag och inte får jag så mkt mer kronor att kröka för? så frågan är vad jag tjänar på att jobba de extra dagarna när han är ledig och åker förbi mig och moonar när jag är på väg till jobbet.

Men jag skulle kanske kunna jobba 3 dagar i veckan. det vore perfekt. 2 extra lediga dagar. det vore guld.

vad blir det i procent?
100% delat på 5 dagar blir 20% per dag.
Hade du runkpaus när de andra hade matematik?

Den trevligaste "arbetsmarknadspolitiska åtgärd" jag hört talas om, var när danska sopåkare aktiverade "långtidsarbetslösa" (fylltrattar).
Ett arbetslag på fyra personer tog in en bidragstagare.
Pengarna lades i en hög och delades jämnt.
Jobba fyra veckor, ledig en.
Löneskillnad = en femtedel (20%) av differensen mellan bidrag och lön.
Mer ledighet för de arbetande.
Ett arbete för den arbetslöse.
Samma kostnad för bidragsgivaren.

En bra ide är att få ett skriftligt godkännande från arbetsgivaren om du ska starta eget under tiden du jobbar kvar som anställd. Är det inom samma bransch, så brukar det inte vara så populärt...

Är väl ok att få mindre arbetstid men eftersom man måste vara sosse då så vägrar jag :fakta

Kör helgskift Fred,lördag och söndag 12+12+9 eller lite mindre.

Du får samma lön som en veckojobbare men med 4 lediga dagar.

Enkla jobb med 11-13 timmars pass som ger massa ledighet är typ väktarjobb - som är dö trista så du kan sitta och göra annat medans det inte händer nått ändå.

Jag har kört mellan 50-75% på mitt gamla jobb medan jag har fortsatt resterande 100% med min gamla firma som snickare. Körde heltid med firman för flera år sedan men kraschade och ådrog mig skador på ryggen och kan inte jobba för hårt längre men vill inte vara sjukskriven.
Det funkar bra, ibland kan det var jobbigt då jag får gå på timme på mitt gamla jobb= Ta det som dyker upp och ofta är det nattpass eller helg.
Numera så kör jag istället nästan enbart mitt egna men inte riktigt full tid ändå då det ofast blir bra betalt så jag klarar mig ändå.

Sen beror det ju på vad man har för jobb. Jag har suttit på kontor men skulle inte palla med mer än 50% med just det då det är så förbannat jävla tråkigt oavsett arbetsuppgifter. Ok, skulle man sitta och kolla igenom porrfilmer efter diverse fel så är det väl en femma :D

Prata med din arbetsgivare först och se vad han säger, kolla om du kanske bara kan testa på det i 3-4-5 månader, ungefär så lång tid tar det för dig att inse om du kan leva på så lite pengar. Det går iofs att börja redan nu, lägg undan halva lönen.
Se bara till att du har möjlighet att komma tillbaka på 100% om det skiter sig, det är mitt tips.
Säg att du söker själslig ro och måste finna dig själv eller nåt sånt skit, det kan de ju knappast neka :D

Det är klart att det blir mindre deg, både till pension och nu, men va fasen, det är väl inte så mycket att orda om ifall det är så du känner, bara att gå ner i tid (om nu inte din chef tycker att du hör hemma i ekorrhjulet). 40 timmars arbetsvecka för alla är inget som gud har hittat på, man väljer helt själv vad man vill ha för liv. Personligen har jag ofta nöjt mig med en lägre materiell standard speciellt på boendet men har istället känt mig mycket mer fri och levande tack vare fler timmar som jag kan använda precis som jag vill. Livet är fullt av möjligheter Stig-Helmer!

/perris

Kör helgskift Fred,lördag och söndag 12+12+9 eller lite mindre.

Du får samma lön som en veckojobbare men med 4 lediga dagar.

Enkla jobb med 11-13 timmars pass som ger massa ledighet är typ väktarjobb - som är dö trista så du kan sitta och göra annat medans det inte händer nått ändå.
Lite mindre?
Helgskift brukar väl vara 2X12=24 timmar, med nästan samma lön som 5X8=40 timmar?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick