Jobba i norge/danmark - bo i sverige

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ni som gör det hur gör ni har ni övernattningslägenhet i landet ni jobbar i eller pendlar ni?
Vart skattar man?
Konstatera just att lönen är den dubbla för elektriker i danmark :yoparty och antar att det samma gäller norge?

Samtidigt som hus i karlstad kostar som en rissig lägenhet i sthlm. :tummenupp
(Finns det någon ort som är större/är mer liv i närmare gränsen?)

Ni som gör det hur gör ni har ni övernattningslägenhet i landet ni jobbar i eller pendlar ni?
Vart skattar man?
Konstatera just att lönen är den dubbla för elektriker i danmark :yoparty och antar att det samma gäller norge?

Samtidigt som hus i karlstad kostar som en rissig lägenhet i sthlm. :tummenupp
(Finns det någon ort som är större/är mer liv i närmare gränsen?)

Vill du tjäna pengar så skaffar du en lya vid gränsen i Värmland, typ Charlottenberg, då kostar boende nada...

Såg förbannat litet ut :näsblod nja nu lutar det åt lund och köpenhamn.

Vet nån hur mkt norska och danska löner dkiljer sig för elektriker?

Lund är bra på alla sätt utom två. Boendekostnad och utelivet. Boendet är dyrt, grym konkurrens om allt boende iom alla studenter och pluggar du inte så kan du inte få boende hos AFB. Utelivet är grymt - om du är student. Annars är den 23-24 överallt.

I Oslo tjänar en elektriker ca 175:- -190:- norska, det blir med dagens kurs ca 197-215:- svenska. Bor du i en gränskommun så "kan" du välja att skatta i Sverige, men det finns, åtminstone inte omedelbart, några fördelar med det, eftersom skattesatsen är mindre i Norge, semsterersättningen är skattefri och du kan, om du vill, skatta halv sats i december. Skattar du i Sverige däremot fortsätter du att räkna pensionspoäng eller hur det funkar... Sen är du fortfarande med i svenska Försäkringskassan, vilket är en fördel om du får barn eller blir långtidssjuk.

Jobbar 3 mil utanför Oslo. Bor på en "brakkerigg" som dom säger på norska. Massa baracker alltså. Bor där gratis. Oftast brukar arbetsgivaren stå för boende. Och det är helt ok att bo så enligt mig. För du jobbar ju som sagt hela tiden där. Annars kan de stå för lägenheter oxå. Du skattar allt i norge, bästa alternativet och blir minst krångel. Dessutom behöver du inte vara med i någon a-kassa eller dyligt heller, eftersom den summan e "inbakad" då du skattar. Så blir du arbetslös i Norge, införskaffar du dig ett papper E301 och sen kontaktar Alfakassa i Sverige som då tar hand om allt. Får ut maxbeloppet då, eftersom du tjänar så bra. Även försäkringarna på dig när du arbetar, skall arbetsgivaren stå för.
Mvh Fredrik

det som atallar mot norge och bo där när man jobbar är att jag inte känner en käft på ostkusten där jag skulle bo och att det skulle problem att lära göra det om man bara är där på helger. :3freak Annars va det bättre betalt och verka schystare.

Jag känner folk i närheten av lund däremot :)

Kollade lite på bostäder i lund de va inte så dyrt ändå (med tanke på att jag har en mille att köpa bostadsrätt för kanske :hihi)

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back