Jobba i Norge?

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Tjena, jag jobbar som byggare och skulle vilja fara till norge o jobba. Var kan man hitta lite tips. Kanske nån härifrån som har gjort/gör det? Ös på med länkar och tips:tummenupp

Ær i norge as we speak. Dock inte i byggbranschen utan jobbar på lager.

Har du några konkreta frågor så ær det bara att skjuta.

Något du direkt måste tænka på ær att skaffa norskt personnummer och skattekort, utan det blir det ingen løn och det tar ca 2-3v att få. (Du kan inte heller øppna ett norskt bankkonto utan personnummret...)
Detta måste tyværr søkas på plats på skatteetaten, du kan alltså inte gøra det från sverige ( www.skatteetaten.no ) Gløm inte att ta med passet nær du søker btw.

Ang. att søka jobb ær det bæsta att høra av sig direkt till arbetsgivare/føretag du kænner till. De annonser man hittar på finn.no och nav.no ær till 90% bemanningsfirmor som tar 10-15% av lønen.

Bostad hittas bæst på finn.no, finns rætt många norrbaggar som vill hyra ut sina lægenheter, æven om vissa har en lite sned bild av vad som ær en schysst hyresnivå.
Det blir ju klart billigare om du inte bor mitt i city (om det ær oslo vi pratar om) tænk dock på att førsøka bo innanfør vægtullarna/ att du inte måste passera vægtullar på væg till/hem från jobbet. Annars kostar det 20NOK/passage.

Detta ær væl det jag kommer på på rak arm. Lycka till!

Hir fixar man norsk sjuksköterskelegitimation?
Vilken del av norge är mest lönsam att jobba i?
Är Horten - Moss-färjan smidig att åka med om man ska till Kristiansand?
Hur fungerar norska vägtullarna?

Hir fixar man norsk sjuksköterskelegitimation?
Vilken del av norge är mest lönsam att jobba i?
Är Horten - Moss-färjan smidig att åka med om man ska till Kristiansand?
Hur fungerar norska vägtullarna?

En huvudregel är att ju mer öde, desto bättre lön. Är det bara hög lön så ska du in i dalgångarna och jobba och det fungerar i så fall även i södra Norge. Nu är det så ofta mer vårdcentraler än sjukhus som ligger där dock.
Har för mig att det även är lägre skatt i Nord-Troms eller Finnmark, fast det finns ju en anledning till det...

Horten-Moss fungerar bra om du ska till Kristiansand, billigare och oftare än Strömstad-Sandefjord, som dock har bra erbjudande ibland.
Problemet är att du i Norge behöver köra E18 från Horten till Kristiansand och det är trångt, mycket trafik, långsamt och svårt att köra om. Mardröm under semesterperiod och vid helger. Fördel är att de långsamt bygger ut den så den blir bättre med tiden!

Problemet är att du i Norge behöver köra E18 från Horten till Kristiansand och det är trångt, mycket trafik, långsamt och svårt att köra om. Mardröm under semesterperiod och vid helger. Fördel är att de långsamt bygger ut den så den blir bättre med tiden!

Ja, det var tider när Göteborg - Kristiansand gick. Det var grymt smidigt! Fast nu för tiden när jag åker över så kör jag oslofjordstunnelen. Tycker inte man sparar tid på någon utav färjorna.

Jag håller med, ska man åka till Norge så är en grundregel, ju mer avlägset destå bättre. Oslo är väl kul, men inte det man ska välja om man vill tjäna pengar.

Vi, jag och min sambo, flyttar till Stavanger i slutet av Juli. Det ska bli grymt skoj. Jobb ordnade tjejen via mail och telefon, hon ska jobba i klädbutik med en ingångslön på 176 Nok i timman plus OB på helgerna.

Jag ska köra linjebil mellan Haugesund och Oslo, då jobbar jag en vecka och är ledig en vecka. 215 Nok i timman plus övertid och OB som det blir en hel del av. Enda nackdelen som jag ser det är att man kommer köra över Haukelifjell på vintertid :näsblod

Har en kompis som jag hjälpte med flytten till Stavanger. Han kör slamsugningsbil i hamnen. Han tjänar väldigt bra och trivs alldeles utmärkt. En annan kompis börjar sitt jobb den 11 Augusti på Akker Kverner. Så vi börjar bli ett gäng :)

Ta en titt på Stavanger, jag tycker det är en lagom stor storstad med bra löner och trevligt folk. Nackdelen är väl att det finns affärer och pubar att spendera lönen på :gnissla

Last edited:
Ja, det var tider när Göteborg - Kristiansand gick. Det var grymt smidigt! Fast nu för tiden när jag åker över så kör jag oslofjordstunnelen. Tycker inte man sparar tid på någon utav färjorna.

Jag håller med, ska man åka till Norge så är en grundregel, ju mer avlägset destå bättre. Oslo är väl kul, men inte det man ska välja om man vill tjäna pengar.

Vi, jag och min sambo, flyttar till Stavanger i slutet av Juli. Det ska bli grymt skoj. Jobb ordnade tjejen via mail och telefon, hon ska jobba i klädbutik med en ingångslön på 176 Nok i timman plus OB på helgerna.

Jag ska köra linjebil mellan Haugesund och Oslo, då jobbar jag en vecka och är ledig en vecka. 215 Nok i timman plus övertid och OB som det blir en hel del av. Enda nackdelen som jag ser det är att man kommer köra över Haukelifjell på vintertid :näsblod

Har en kompis som jag hjälpte med flytten till Stavanger. Han kör slamsugningsbil i hamnen. Han tjänar väldigt bra och trivs alldeles utmärkt. En annan kompis börjar sitt jobb den 11 Augusti på Akker Kverner. Så vi börjar bli ett gäng :)

Ta en titt på Stavanger, jag tycker det är en lagom stor storstad med bra löner och trevligt folk. Nackdelen är väl att det finns affärer och pubar att spendera lönen på :gnissla

Om du inte vet det så tänkt på att du under dina fyra första år i Norge kan få 15% av din lön skattefritt! Ett avdrag många missar att man har rätt till...

Om du är i byggbranschen är det att rekomendera riktiga rotationsjobb.. Är själv elare uppe i hammerfest för stunden, Vi jobbar 14 dar sen ledig 21 dar..
Fint med 7 månaders semester om året och en vettig årslön.

Mycket bra tips och läsvärt! Ifall det blir av, så är det tidigast i höst som det gäller

Om du är i byggbranschen är det att rekomendera riktiga rotationsjobb.. Är själv elare uppe i hammerfest för stunden, Vi jobbar 14 dar sen ledig 21 dar..
Fint med 7 månaders semester om året och en vettig årslön.

Nånting liknande sånt jag är ute efter. :tummenupp

Om du inte vet det så tänkt på att du under dina fyra första år i Norge kan få 15% av din lön skattefritt! Ett avdrag många missar att man har rätt till...

Gäller det även mig som är norsk medborgare sen födseln? Tror inte det, men jag ska genast kolla upp det så kanske iaf tjejen kan ta del av skattelättnaden.

Tack! :tummenupp

Har hört att lastbilsschaffisar tjänar runt 50tusen i månaden - ingen som har aktuella siffror på det?
Hur ofta&långt kör man då?

Snabb fråga nån som vet om man kan få ut lärlingtimmar om man som svensk jobbar som elektriker lärling?

Jobbade med en snubbe som åkte till Norge nån månad om året för att slakta får.. Inte så glamoröst, men de tjänade visst hyfsat..
Sålde tydligen en hel del cigaretter också..

Men som sagt.. Människor snackar ju mycket skit, han kanske var prostituerad?

Jag hade lätt åkt till stavanger om de inte va för dig, din jobbiga flickvän och allt annat halmstad pack! :arsele

Något du direkt måste tænka på ær att skaffa norskt personnummer och skattekort, utan det blir det ingen løn och det tar ca 2-3v att få. (Du kan inte heller øppna ett norskt bankkonto utan personnummret...)
Detta måste tyværr søkas på plats på skatteetaten, du kan alltså inte gøra det från sverige ( www.skatteetaten.no ) Gløm inte att ta med passet nær du søker btw.
Det fungerar med personbevis ifrån Skatteverket och körkort, hade ett utgånget pass och det låg hemma.
Dock så var jag tvungen att ha pass för att få norskt VISA hos Handelsbanken, men det räcker med ditt norska id-nummer för att öppna konto.

http://www.hybel.no finns det boende också

Ska man ansöka om en ny skattetabell, eller bara säga till arbetsgivaren att sänka skatten?

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick