Jobba i Norge?

snel_hest

med lem
Gick med
6 Jul 2005
Tjena, jag jobbar som byggare och skulle vilja fara till norge o jobba. Var kan man hitta lite tips. Kanske nån härifrån som har gjort/gör det? Ös på med länkar och tips:tummenupp

Ær i norge as we speak. Dock inte i byggbranschen utan jobbar på lager.

Har du några konkreta frågor så ær det bara att skjuta.

Något du direkt måste tænka på ær att skaffa norskt personnummer och skattekort, utan det blir det ingen løn och det tar ca 2-3v att få. (Du kan inte heller øppna ett norskt bankkonto utan personnummret...)
Detta måste tyværr søkas på plats på skatteetaten, du kan alltså inte gøra det från sverige ( www.skatteetaten.no ) Gløm inte att ta med passet nær du søker btw.

Ang. att søka jobb ær det bæsta att høra av sig direkt till arbetsgivare/føretag du kænner till. De annonser man hittar på finn.no och nav.no ær till 90% bemanningsfirmor som tar 10-15% av lønen.

Bostad hittas bæst på finn.no, finns rætt många norrbaggar som vill hyra ut sina lægenheter, æven om vissa har en lite sned bild av vad som ær en schysst hyresnivå.
Det blir ju klart billigare om du inte bor mitt i city (om det ær oslo vi pratar om) tænk dock på att førsøka bo innanfør vægtullarna/ att du inte måste passera vægtullar på væg till/hem från jobbet. Annars kostar det 20NOK/passage.

Detta ær væl det jag kommer på på rak arm. Lycka till!

Hir fixar man norsk sjuksköterskelegitimation?
Vilken del av norge är mest lönsam att jobba i?
Är Horten - Moss-färjan smidig att åka med om man ska till Kristiansand?
Hur fungerar norska vägtullarna?

Hir fixar man norsk sjuksköterskelegitimation?
Vilken del av norge är mest lönsam att jobba i?
Är Horten - Moss-färjan smidig att åka med om man ska till Kristiansand?
Hur fungerar norska vägtullarna?