Jobba på bemanningsföretag?

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Jag har börjat fundera på om man ska söka nytt jobb. Är elektriker i grunden men har pysslat med lite annat senaste åren.
I mina jobbplaner så har tanken att gå tillbaka till elyrket funnits ett tag. Kollar man annonser på arbetsförmedlingen så är det i stort sett bara bemanningsföretag som söker just elektriker (eller andra hantverksyrken, snickare, målare, vvs).

Jag känner mig lite skeptisk till bemanningsbiten, varför vet jag inte riktigt men inbillar(?) mig att det inte är samma säkerhet vad gäller lön, anställningsvillkor o.s.v. Känns inte lika tryggt som en fast tjänst hos "en riktig firma".
Finns ju visserligen lagar och regler som säger hur det ska gå till men det behöver ju inte innebära att verkligheten är sådan.

Måste ju finnas några här som jobbar på bemanningsföretag och kan bekräfta/dementera mina tankar om hur det är och berätta lite om hur det är att jobba på ett bemanningsföretag.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Beror helt på vilken firma du hamnar på.

Jag har jobbat på en mindre, det var riktigt bra. Men då var chefen klockren.

Sen är det ganska lätt att gå vidare till nån av dom arbetsgivare man jobbar hos. Så det öppnar nog en del dörrar.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Beror väl lite grann på en själv.

-Är du en spellevink så är det bara negativt att köra bemanning. Du kommer att "bli avslutad" ofta ute hos företagen.
-Är du en redig person som har starka åsikter om t.ex. säkerhet och tycker att det inte är ok att bryta mot vissa lagar som företaget du hyrts ut till vill tumma på, så kommer du även där att "bli avslutad".
De vill inte ha nej-sägare, även om nej-sägaren säger nej på grund av att det moraliskt/lagligt/regelmässigt är förkastligt att göra en arbetsuppgift på det sätt de säger åt dig att göra det.
-Är branschen du arbetar i rörlig, dvs. arbetet behövs i perioder, så har du ingen tryghet att ha jobb nästa dag. Har firman som i vanliga fall hyr dig inget jobb nästa dag så hyr de inte in dig och du får sitta hemma med eller utan lön lite beroende på ditt avtal med bemanningsfirman.
-Du skall ofta vara tillgänglig för arbete mellan t.ex. 07.00-17.00. Då kan du få samtal vid 16-tiden att du börjar jobba ute på företag XX vid 17.00 och 8 h framåt..

Är du däremot en person som säger ja till i princip allt som den som hyr dig säger så passar du perfekt.
"Jobba över 8 h efter ordinarie pass, inga problem..."
Gör du inte det, så ställer du ju inte upp och blir avslutad.
osv.

Last edited:

tkdrille

Guest
Undvik allt vad student Consulting heter om de finns kvar.
Bemmaning är både bra och dåligt. Ofta kan man hamna på skitjobb. Men jag själv hade mest tur :). Läs avtalen innan du skriver på något

Olof.B

Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Hittills låter det som om mina farhågor verkar stämma ganska bra.
Verkar inte som det är något att satsa på. Om man inte har tur som Ricken och får en bra chef...:gnissla

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Student consulting är härjar här där jag bor, otydliga anställningsformer av unga som knappt har hår runt picken, figurerar väldigt mkt i lokalpressen av olika negativa anledningar och som grädde på moset har dom inte ens stake nog att avsluta anställnigar öga mot öga, nej, dom skickar ett sms till berörda arbetstagare som inte är önskvärda längre!

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
För en del år sedan jobbade jag för Manpower. De följde lagar och avtal och var väldigt bra att ha att göra med.

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Det är ju dom som är inhyrda via bemanningsföretag som får sluta först när det börjat gå sämre för ett företag som i en lågkonjunktur så ja skulle inte föredra att börja på ett bemanningsföretag. Plus det som redan skrivits.

En kund jag jobbade åt hade flera olika bemanningsföretag och höll koll på vilka som var mest effektiva, dom som låg som inte presterade kunde inte räkna med att få fortsätta. Så det kan va en viss press om du hamnar på fel ställe.

tkdrille

Guest
Student consulting är härjar här där jag bor, otydliga anställningsformer av unga som knappt har hår runt picken, figurerar väldigt mkt i lokalpressen av olika negativa anledningar och som grädde på moset har dom inte ens stake nog att avsluta anställnigar öga mot öga, nej, dom skickar ett sms till berörda arbetstagare som inte är önskvärda längre!

Märkligt att de finns för de är rötägg.
Exempel:
De vill ta tid på dina toabesök och antal besök varje dag.
De sket i om den anställda var sjuk, de ringde och smsa och ibland åkte hem för att kolla dem.

Och de försökte få anställda att jobba över alltid. De kom gärna en timme innan och försöker beordra.

Ska man jobba för något så är de antingen Manpower eller Lernia.
Jag jobba 3 år för Lernia och hade nästan aldrig problem. De var lite svårt att få
Tag i bossen då han hade hand om över 100 personer.

tkdrille

Guest
Det är ju dom som är inhyrda via bemanningsföretag som får sluta först när det börjat gå sämre för ett företag som i en lågkonjunktur så ja skulle inte föredra att börja på ett bemanningsföretag. Plus det som redan skrivits.

En kund jag jobbade åt hade flera olika bemanningsföretag och höll koll på vilka som var mest effektiva, dom som låg som inte presterade kunde inte räkna med att få fortsätta. Så det kan va en viss press om du hamnar på fel ställe.

Fast på de viset är de bra. Man vill inte ha ineffektiv personal på golvet. Kan man sitt jobb så har man inte högre krav än de andra.
Jag fick erbjudande om jobb på många av uppdragen men jag ville inte vara fast.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Fast först in, först ut gäller ju på dom flesta ställen. Inom konsult/bemanningssvängen har man ju en säljorganisation som hela tiden jagar nya jobb, så egentligen är det ju tryggare än att vara fast. Men självklart så ska man ju hamna på ett vettigt företag, men det gäller ju åas alla branscher.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
På flera av tjänsterna som annonseras ut med bemanningsföretag är det att de rekryterar personer för att dessa ska få anställning hos det företaget som anlitat dem.
Att rekrytera är en trist process, och en mängd märkliga personer som kan dyka upp på intervjuerna. Det slipper man om man anlitar bemanningsföretaget som gör skitgörat.

Iallafall har det varit så när jag sökt jobb, och jag har fått flera jobb genom bemanningsföretag där jag då blivit anställd direkt av företaget som behövde personal.
Men det kanske är annorlunda på hantverkarsidan?

Snowman89

Guest
På flera av tjänsterna som annonseras ut med bemanningsföretag är det att de rekryterar personer för att dessa ska få anställning hos det företaget som anlitat dem.
Att rekrytera är en trist process, och en mängd märkliga personer som kan dyka upp på intervjuerna. Det slipper man om man anlitar bemanningsföretaget som gör skitgörat.

Iallafall har det varit så när jag sökt jobb, och jag har fått flera jobb genom bemanningsföretag där jag då blivit anställd direkt av företaget som behövde personal.
Men det kanske är annorlunda på hantverkarsidan?

Jag har samma erfarenhet av bemanningsföretag som dig.
Jag har fått 2st jobb genom bemanningsföretag. Första gången genom Academic work gjorde bemanningsföretaget bara gallringen så vart jag anställd av företaget direkt och andra gången gjorde jag provanställningen genom Adecco.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Märkligt att de finns för de är rötägg.
Exempel:
De vill ta tid på dina toabesök och antal besök varje dag.
De sket i om den anställda var sjuk, de ringde och smsa och ibland åkte hem för att kolla dem.

Och de försökte få anställda att jobba över alltid. De kom gärna en timme innan och försöker beordra.

Ska man jobba för något så är de antingen Manpower eller Lernia.
Jag jobba 3 år för Lernia och hade nästan aldrig problem. De var lite svårt att få
Tag i bossen då han hade hand om över 100 personer.

Har du varit hos dom? Kan bara instämma, har själv inga erfarenheter av dessa skojare men vi har några vikarie inne på jobbet nu som har gästspelat hos SC som orderplockare på cd-on:s lager nu innan jul, dessa individer bekräftar allt som lokalblaskan har skrivit om dem med allt från luddiga anställningsavtal, uppsägningar via sms, ena timme lovar dom en fortsatt anställning för att timmen senare säga upp via sms osv osv men givetvis så är det ju inte så enligt student consulting själva:rolleyes:

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Hoj nr 4: Honda CBR 600f 1994
Slänger in en topic här eftersom jag själv är 1. Elektriker i grunden och har det som dagligt levebröd 2. Har erfarenhet av bemanningsbranchen både på den administrativa sidan som daglig ledare/rekryterare och som anställd vid flera olika bemannnings firmor (Både bra och dåliga).

Att vara anställd av en bemanningsfirma kan vara både positivt och negativt. Det positiva är som skrivet tidigare att man kan utöka sina vyer och erfarenhet, visa upp sig hos uppdragsgivare etc.
Det negativa är om man inte är flexibel så kan sånna här jobb kräva ganska mycket av dig som person.

Ofta när företag hyr in arbetskraft handlar det om pengar och produktionstoppar. Något bygge som blir upp-bemannat för att det är mycket att göra, eller firman som fick anbudet har inte tillräckligt med folk för att täcka in arbetsmängden på ett projekt.
För kunderna handlar detta om att kunna se sig om i marknaden och göra en värdering av folk utan att för den skull binda sig mot LAS (Lagen om Anställnings Skydd), de har inget arbetsgivar ansvar och allt de behöver göra är att signera timmarna och betala räkningen. Det är rätt och slätt enklare för dem.

Jag jobbar idag som elektriker i Norge, jag har en mycket bra arbetsgivare och är nöjd med firman. Jag blir placerad på långa projekt och har arbetsrotation, boende och resor betalda. Lönen är si å så men jag trivs och har hellre det i åtanke än att sitta i Sverige och inte veta vart jag landar "nästa dag" Jag har vart bort i mycket olika bemannings firmor och det gäller att göra en riktig re-search om du inte har hört talas om dem tidigare. Ta referenser eller kontakta tidigare anställda eller anställda per dags dato. Viktiga frågor som du själv kan kolla upp är om alla papper är i ordning, löner som betalas ut i tid, omtalanden på internet och media. Vill du kan du även gå till Arbetsförmedlingen (handläggare) och höra med dem om det finns något att säga om ett specifikt företag. (De har nämligen en central meddelande bank om alla företag i hela Sverige) om det finns klagomål, rättsaker etc.

Vill du komma till Norge så vet jag att min arbetsgivare söker folk (elektriker) :)

tkdrille

Guest
Har du varit hos dom? Kan bara instämma, har själv inga erfarenheter av dessa skojare men vi har några vikarie inne på jobbet nu som har gästspelat hos SC som orderplockare på cd-on:s lager nu innan jul, dessa individer bekräftar allt som lokalblaskan har skrivit om dem med allt från luddiga anställningsavtal, uppsägningar via sms, ena timme lovar dom en fortsatt anställning för att timmen senare säga upp via sms osv osv men givetvis så är det ju inte så enligt student consulting själva:rolleyes:

Har en nära bekant som hade uppdrag hos de.
Allt som hände drog de upp i tidningen med såklart :).
De var så sjuka att de försökte beordra övertid en dag. Då kunde såklart inte min bekanta då han hade sin kväll planerad för kvalitetstid med sin familj.
Hans handledare försökte då få honom att skriva under en arbetsvägran.
När han inte gjorde de så hade han plötsligt inte kvar uppdraget och blev skickad till ett annat lager som han skulle vara på några timmar.

Såklart vill sc framstå som bra. Och de är väl bra om man vill frånsäga alla sina lagliga rättigheter.

Dock vill jag försvara Bemmaning då man får erfarenhet ute. Jag gillade att jobba på de viset och min chef på Lernia var bra. Han lyssnade när jag framförde problem som uppstod ute på uppdragen.

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Är lite nyfiken på vad man tjänar hos er. Verkar inte vara samma rusch mot Norge som det var för några år sen. Är det för att ackordssnittet har stigit hör hemma eller har villkoren försämrats i Norge?

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Är lite nyfiken på vad man tjänar hos er. Verkar inte vara samma rusch mot Norge som det var för några år sen. Är det för att ackordssnittet har stigit hör hemma eller har villkoren försämrats i Norge?

Var denna frågan riktad till mig eller någon annan.

Norge söker folk hela tiden i olika branscher. Det man däremot har bränt sig på är folk som kommer utan papper eller som har falska papper. Därför tar rekryteringsprocessen llite längre tid. Man är helt enkelt väldigt försiktig idag som kund/arbetsgivare/uppdragsgivare. I Norge är det per idag Arbetsgivarnas marknad och detta är man medveten om. De har med andra ord råd att vara kräsna.

Kan ligga i att ackordsnittet har stigit hemma och att folk faktiskt inte vill åka så långt hemifrån pga familj hus etc. Villkoren har inte försämrats i Norge så märkvärt, men sen beror det ju på om man vill vara en bygg ho** eller inte.
Jag personligen trivs mycket bra med min arbetsgivare och mina uppdragsgivare. Andra fungerar annorlunda. Jag får erfarenheterna, se nya platser och träffa massa nya människor. Vill jag inte vara kvar... Ja då får jag väl helt enkelt säga upp mig eller be arbetsgivaren flytta på mig och ta in en ersättare. Inga konstigheter med andra ord.

Olof.B

Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Norge kanske kan vara något, veckopendlar till sthlm nu så jag kan lika gärna pendla till Norge :)

Känns ändå som att jag undviker bemanningsföretag efter de svar jag har fått här.
Tackar för feedback :tummenupp

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Norge kanske kan vara något, veckopendlar till sthlm nu så jag kan lika gärna pendla till Norge :)

Känns ändå som att jag undviker bemanningsföretag efter de svar jag har fått här.
Tackar för feedback :tummenupp

Du gör som du vill. Skulle du ändra dig så kom ihåg att kolla upp vilka bemanningsföretagen är.
Det finns ännu större risker med att bli anställd av en skitdålig arbetsgivare som inte betalar ut sina löner eller behandlar sina anställda dåligt. Mycket kommer inte fram där medans du lätt kan få fram från både kunder och anställda på ett bemanningsföretag om det är bra eller dålig firma.

Vad du än beslutar dig för så hoppas jag att du kommer att trivas med ditt val!
Lycka till!

Nyheter
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping