Jobba på Nordsjön?

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Hej alla vänliga!


Jag har blivit erbjuden jobb på Solstad Rederi i Stavanger! Börjar som någon form av motroslärling för att efter ett par månader avlägga ett "fagbrev" prov som gör mig till fullfjädrad matros :yoparty

Man jobbar 12 timmars skift i fyra veckor och är sedan ledig i fyra veckor, vilket gör valmöjligheterna till bostadsort stora... Tänkte mig Åre? :)

http://www.solstad.no båten heter Normand Mjolne


Nu till min fråga... är detta värt att satsa på? Har vi några offshorerävar på forumet månne? Hur är livet på båten, hur känns det att gå hemma 4 veckor? Hur går det med kompisgänget, är det inte lätt att man blir utanför alla planer?

Berätta!!! :fatta! :)
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Beanise skrev:
Vad fyller fartygen för uppgift? Assistans till oljeplattformer? :confused:

Precis, en supplybåt. Båten är även utrustad med ROV, en arbets och en observations. Man gör lite allt möjligt, inspektioner av fartyg och plattformar. Hjälper till vid eventuella bränder och oljespill. Och så fraktar man givetvis förnödenheter till plattformarna.

En allt-i-allo helt enkelt...

prulle skrev:
Vad har du för utbildning?

Grundskola och ekonomisk på gymnasienivå. Kanske därför jag börjar som lärling? :)
 
Last edited:

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Jag har jobbat på båt med 1:1 system .. det funkar kanon men ett tips skaffa en hobby när du är hemma.. ev. svartjobb :D + om du har en tjej hoppas jag det håller brukar inte vara populärt att vara borta halva året..
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Ludde-man skrev:
Jag har jobbat på båt med 1:1 system .. det funkar kanon men ett tips skaffa en hobby när du är hemma.. ev. svartjobb :D + om du har en tjej hoppas jag det håller brukar inte vara populärt att vara borta halva året..

Tjej är jag fri ifrån sedan 4 månader... därför jag ens funderar på det! Kan tänka mig att det är väldigt svårt att fira ettårsdag varannat år bara :rofl

Hobby är ju brädåkningen, därför jag funderar på att bosätta mig i Åre, fina vintrar och fina sommrar betyder bra med tid att utföra bägga minna hobbies.

Hur tyckte du det funkade att "avbryta" vänskapen varannan månad? Hur reagerade polarna när man kom hem och helt plötsligt vill haka på?

Svartjobb hoppas jag på att slippa behöva ta, då pengarna är det som gör detta jobbet mest intressant! :tummenupp
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Espen skrev:
Hej alla vänliga!


Jag har blivit erbjuden jobb på Solstad Rederi i Stavanger! Börjar som någon form av motroslärling för att efter ett par månader avlägga ett "fagbrev" prov som gör mig till fullfjädrad matros :yoparty

Man jobbar 12 timmars skift i fyra veckor och är sedan ledig i fyra veckor, vilket gör valmöjligheterna till bostadsort stora... Tänkte mig Åre? :)

http://www.solstad.no båten heter Normand Mjolne


Nu till min fråga... är detta värt att satsa på? Har vi några offshorerävar på forumet månne? Hur är livet på båten, hur känns det att gå hemma 4 veckor? Hur går det med kompisgänget, är det inte lätt att man blir utanför alla planer?

Berätta!!! :fatta! :)
Satsa för fasen. Har själv inte jobbat på supply/offshore än men funderar på det, just för de korta törnarna. Har dock många norska kollegor som kommer därifrån. Var beredd på att du kommer att få slita arslet av dig, sjösjuk kommer du garanterat bli, men det kommer det inte att tas någon hänsyn till. Dessutom kallt, blött o jävligt. Sen kan det som du säger bli lite svårt med kompisarna, fast 4 veckor är inte så farligt. Själv jobbar jag 13 veckor, och det är bara att inse att man missar massor av skoj. Det hinner hända mycket på 3,5 månad,,,

Men kör på det som sagt, gillar du det inte är det bara att sluta. Du kommer nog att ångra dig mer om du inte tar det.
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Espen skrev:
Tjej är jag fri ifrån sedan 4 månader... därför jag ens funderar på det! Kan tänka mig att det är väldigt svårt att fira ettårsdag varannat år bara :rofl

Hobby är ju brädåkningen, därför jag funderar på att bosätta mig i Åre, fina vintrar och fina sommrar betyder bra med tid att utföra bägga minna hobbies.

Hur tyckte du det funkade att "avbryta" vänskapen varannan månad? Hur reagerade polarna när man kom hem och helt plötsligt vill haka på?

Svartjobb hoppas jag på att slippa behöva ta, då pengarna är det som gör detta jobbet mest intressant! :tummenupp

Allt sånt fungerar klockrent ... har själv iofs slutat jobba på sjön .. men saknar ledigheten man hade + att man har oftast riktigt roligt på båten , brukar hända en hel del roligt
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Thermal skrev:
Satsa för fasen. Har själv inte jobbat på supply/offshore än men funderar på det, just för de korta törnarna. Har dock många norska kollegor som kommer därifrån. Var beredd på att du kommer att få slita arslet av dig, sjösjuk kommer du garanterat bli, men det kommer det inte att tas någon hänsyn till. Dessutom kallt, blött o jävligt. Sen kan det som du säger bli lite svårt med kompisarna, fast 4 veckor är inte så farligt. Själv jobbar jag 13 veckor, och det är bara att inse att man missar massor av skoj. Det hinner hända mycket på 3,5 månad,,,

Men kör på det som sagt, gillar du det inte är det bara att sluta. Du kommer nog att ångra dig mer om du inte tar det.

Arselhistorian har jag fått förklarat för mig :huvet Man är ju båtens negrer (ursäkta uttrycket)... Sjösjukhistorian har jag också fått förklarad, och att det inte tas någon hänsyn är fullt förståligt! Hörde en historia om en nyutbildad Styrman på ett norskt fiskefartyg som knaprade sjösjuketabletter ett par dagar ända till besättningen fick reda på det och slängde hela ransonen i sjön... han spydde konstant i 6 dygn! :yoparty

Jo det lutar väldigt att jag tar det... har en del saker jag måste reda upp här hemma först och kan sluta tidigast om 7 månader på mitt nuvarande jobb! Men det var lugnt tydligen...

Vad jobbar du på för typ av båt?

Ludde-man skrev:
Allt sånt fungerar klockrent ... har själv iofs slutat jobba på sjön .. men saknar ledigheten man hade + att man har oftast riktigt roligt på båten , brukar hända en hel del roligt


Berätta! :7peta

Man kan aldrig få för många sjöhistorier! :)

Hur fördrev du de lediga tolv timmarna? Fanns det möjlighet till att träna?

Berätta allt... :D
 

Ludde-man

örrnnn öööörrrrrrnnnnn ööööööörrrnnnnnnn
Gick med
15 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
/Honda cbr 1000 rr -08/GSXR1000 -03 rosa edition/Yamaha RX1 skoter-06/mini cross 125cc/KTM 640 -05
Espen skrev:
Arselhistorian har jag fått förklarat för mig :huvet Man är ju båtens negrer (ursäkta uttrycket)... Sjösjukhistorian har jag också fått förklarad, och att det inte tas någon hänsyn är fullt förståligt! Hörde en historia om en nyutbildad Styrman på ett norskt fiskefartyg som knaprade sjösjuketabletter ett par dagar ända till besättningen fick reda på det och slängde hela ransonen i sjön... han spydde konstant i 6 dygn! :yoparty

Jo det lutar väldigt att jag tar det... har en del saker jag måste reda upp här hemma först och kan sluta tidigast om 7 månader på mitt nuvarande jobb! Men det var lugnt tydligen...

Vad jobbar du på för typ av båt?




Berätta! :7peta

Man kan aldrig få för många sjöhistorier! :)

Hur fördrev du de lediga tolv timmarna? Fanns det möjlighet till att träna?

Berätta allt... :D

Finns en hel del jobb att göra på vissa båtar fanns det gym andra inte .. men på den lediga tiden vilade jag mycket annars fanns det en massa jobb att göra om man hade tråkigt.. på båten jobbar man hemma e man ledig... alla historier hmmm kan ta dem nån annan gång :D
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Får du chansen så åk! Annars lär du ångra dig. Man träffar mkt kul folk när man är ute på jobb. Även om du kanske bara åker ut ett par gånger så är det minnen för livet :tummenupp
 

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag låg som matros på isbrytaren "Oden" när jag gjorde lumpen.... Men jag låg inne 3veckor och hemma en vecka hela tiden....
Har själv funderat ett par ggr på att söka jobb till sjöss, då jag har papper på att jag har erfarenhet av stor sjöfart som det heter...
Men jag tror 1-2 år skulle räcka för mig, sen blir det nog tradigt....
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Blanco skrev:
Jag låg som matros på isbrytaren "Oden" när jag gjorde lumpen.... Men jag låg inne 3veckor och hemma en vecka hela tiden....
Har själv funderat ett par ggr på att söka jobb till sjöss, då jag har papper på att jag har erfarenhet av stor sjöfart som det heter...
Men jag tror 1-2 år skulle räcka för mig, sen blir det nog tradigt....

Jo det är kanske lite så man ser det... 2 år och sen får det räcka! Man hinner ju spara ihop en del stålar under den tiden och erfarenheterna kan vara minnen för livet!

Sök du också... de behöver besättning, dom får två nya båtar i år och fyra ligger på beställning och levereras nästa år! Sök! :tummenupp
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Espen skrev:
Hej alla vänliga!


Jag har blivit erbjuden jobb på Solstad Rederi i Stavanger! Börjar som någon form av motroslärling för att efter ett par månader avlägga ett "fagbrev" prov som gör mig till fullfjädrad matros :yoparty

http://www.solstad.no båten heter Normand Mjolne

Hmmm, hur då färdig matros ? Blev lite nyfiken på det, i Sverige så är det antingen gymnasiet på energiprogrammet eller arton månaders jobb på fartyg över 70 bruttoton ( äldre krav 20 ) för att få ut matrosbehörighet.

Har du lite bättre uppgifter om vad du skulle göra ??

Har själv funderat ett par ggr på att söka jobb till sjöss, då jag har papper på att jag har erfarenhet av stor sjöfart som det heter...

Om du inte har 18 månader eller mer så kan du söka jobb som jungman nånstans. Dock så finns det lika många jungmansjobb som det finns vakna björnar i skogen på vintern...

De där 18 månaderna som jag pratar om är effektiva månader till sjöss, alltså tid ute till havs/mönstrad ombord. Inte anställningstid eller 18 månader som PB i flottan ( om nu inte just de förbandet låg till havs 18 mån i sträck )
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
J.Porta skrev:
Hmmm, hur då färdig matros ? Blev lite nyfiken på det, i Sverige så är det antingen gymnasiet på energiprogrammet eller arton månaders jobb på fartyg över 70 bruttoton ( äldre krav 20 ) för att få ut matrosbehörighet.

Har du lite bättre uppgifter om vad du skulle göra ??



Om du inte har 18 månader eller mer så kan du söka jobb som jungman nånstans. Dock så finns det lika många jungmansjobb som det finns vakna björnar i skogen på vintern...

De där 18 månaderna som jag pratar om är effektiva månader till sjöss, alltså tid ute till havs/mönstrad ombord. Inte anställningstid eller 18 månader som PB i flottan ( om nu inte just de förbandet låg till havs 18 mån i sträck )

Återkommer med exakt information... :) Känns pinsamt men jag har faktiskt väldigt dålig koll, det var lite "Vill du jobba"? "Ja", "Bra"... alltså väldigt snabba ryck, därav mitt inlägg här!

Godnatt!
 

lilla jag

Bj.O.rn är min idol
Gick med
6 Mar 2003
Ort
på söder, nära ringen
Hoj
superlätt ducce + några tvåtaktare
Klart du ska åka! Sjösjuka går över och ledigheterna är guld. Att kunna lägga lite pengar på hög är ju också ett bra argument... Det är ju ganska korta törnar, så socialt lär det funka. Den eviga frågan i bekantskapskretsen brukar vara "när ska du ut igen?"
Har inte jobbat i supplybåtar men gissar att det blir en del videogloende på frivakterna, kan vara knöligt med meningsfulla fritidsaktiviteter när det är skitväder och det är det på Nordsjön.
 

Tåbbä

Meblem
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
Såld
Bara en nyfiken fråga: Vad tjänar man (på ett ungefär) på en sånhär båt? Med ett "var ledig fyra veckor, jobba fyra veckor"-system?
 

Espen

Medlem
Gick med
26 Oct 2003
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Speed Triple R -15
Tåbbä skrev:
Bara en nyfiken fråga: Vad tjänar man (på ett ungefär) på en sånhär båt? Med ett "var ledig fyra veckor, jobba fyra veckor"-system?

Med norska mått mätt, skit! :3freak

36,000 Nok i månaden, varav 80,000:- om året är helt skattefritt. Den låga lönen p.g.a som J.Porta anmärker på att jag inte är "riktig" matros utan "lärling" av nått slag! Men som sagt, ledigheten möjliggör levende i ett betydligt billigare land, nämligen Svedala! :)

(Big Macindex: 84 Nok = 96,93Sek, Ölindex: ett sexpack 4,2 140-180Nok = 161-207Sek)
 

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Ort
East Grinstead, UK
Hoj
En gul Triple 06
Espen skrev:
Vad jobbar du på för typ av båt?
Just nu är det kryssning som gäller, innan var det diverse lastbåtar.

Vad du ska göra på din fritid behöver du nog inte oroa dig över :) Sova och äta blir det enda man orkar göra när det gungar konstant. Illamåendet vid sjögång försvinner efter ett tag, men det är oerhört svårt att sova.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top