Jobba som it-tekniker i Filippinerna?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Har fått erbjudande om intervju för ett Norsk-talande jobb i Filippinerna.

Har nån bott, eller bor nu i dom kretsarna? Är det billigt och bo? Vad ska man tänka på vid intervjun? Ska man tacka nej och fortsätta sitta och klaga på Irland? :gnissla

Inputs?

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Do it. Även om det blir en dålig erfarenhet kommer det bli ett minne för livet. Gör det nu, för när du är äldre blir det svårt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har polare som var där ett halvår och utbildade folk inom IT på 90-talet... Det var tydligen okej enligt dem. Hur det är nu har jag ingen riktig aning om.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Låter som en "no brainer" för mig om du får ett bra och välbetalt jobb i Filippinerna. I alla fall om du är singel, gillar värme, och inte har nånting som håller dig kvar i Irland. Jag är i alla fall ett fan av asiatisk kultur. Arbetsmoralen på Filly ska enligt en nära vän som drivit företag där inte vara så bra, men det spelar ju mindre roll om du bara är anställd.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Låter som en "no brainer" för mig om du får ett bra och välbetalt jobb i Filippinerna. I alla fall om du är singel, gillar värme, och inte har nånting som håller dig kvar i Irland. Jag är i alla fall ett fan av asiatisk kultur. Arbetsmoralen på Filly ska enligt en nära vän som drivit företag där inte vara så bra, men det spelar ju mindre roll om du bara är anställd.

Dom jobbar nog bra när dom jobbar, åtminstone här i sverige där dom tjänar 10 ggr mer för en timmes arbete mot hemma. Jag har haft filippinsk städhjälp och dom har varit både noggranna och effektiva. Däremot har ju tidspassningen ibland varit under all kritik. Dom verkar ha en ganska konstig tidsuppfattning, en av dom jobbade dessutom mycket längre än den tid jag beställt.
Jag försökte upprepade gånger påpeka att hon bara skulle jobba en timma och det hon inte hinner kunde hon göra nästa gång. Känns ju som att man utnyttjar någon som jobbar mer än man betalar för så att säga. Men det är nog bara så att dom inte värderar tid som oss.
Sen verkar det vara viktigare att göra saker tillsammans än att man jobbar effektivt, dvs istället för att två personer delar sig och gör var sin sak på 1h så föredrar dom att gå tillsammans och göra den ena saken först och därefter den andra saken vilket gör att jobbet kanske tar 1.5-2h istället för 1h.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Do it. Om det inte passar och det inte finns någon väg tillbaka så är ju jorden rund (jo era hedningar, det är den) Framåt, framåt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ingen tvekan om saken.
Hade jag fått välja mellan Irland och valfritt tropiskt land hade det krävts en hel för att inte välja det senare alternativet.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
CV ivägskickad. Tror att en gammal jobbarkompis som nu jobbar därnere kan ha tipsat om mig.
Fick erbjudandet via Facebook, så det är inte omöjligt. plus att polaren har varit på mig några gånger om att komma ner.

Med risk att ta ut saker i förtid (som jag alltid gör) så känns det lite drygt att rota upp. Sälja hoj etc.
Men samtidigt grymt kul att jobba i en del av världen man aldrig har varit.

Det var ju så jag kom hit till Irland. För snart 5 år sen.
Undrar bara hur man ska lägga upp det för nuvarande arbetsgivare. Knappt jobbat 3 månader på stället.
Och jag stormtrivs där.

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Logica.

Min erfarenhet av Logica ska kanske inte skrivas i klartext på ett öppet forum. :p

CGI sedan augusti. Namnbyte vid årskiftet.

Men till ämnet: Ta chansen, det enda man ångrat är chanserna man bommat.

Last edited:

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Fick just svar på meddelandet jag skickade till min kompis därnere.

lønn... sykt bra hahah. en øl koster 2 kroner her. en pakke røyk 4 kroner. 3 retters middag ute koster 100 kroner.
leiligheter.... vi bor alle i det mest exklusive området. er nice.
internet... naaaaa ikke mye å skryte over. 10Mbit....
livet er meget nice her nede. jeg stortrives og det er altid varmt her.
send meg din CV så skal jeg ordne en bedre jobb til deg.. 2nd line sammen med meg. da får du 127500 peso utbetalt etter skatt.

Gotta loooovve connections. :banana

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Fick just svar på meddelandet jag skickade till min kompis därnere.

Gotta loooovve connections. :banana

Go for it. :D
Och vad gäller din nuvarande arbetsgivare så är det ju bara att tacka för tiden och vara allmänt trevlig. :)

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Jag drev i mitt gamla jobb ett outsourcingprojekt mot Filippinerna. Min erfarenhet är bara positiv. Hög arbetsmoral och bra kvalitet, de jobbade mer än de fick betalt för (under tre års tid) och förstod inte min oro, att jobba mer än vad kunden betalar för är väl inget problem (vilket är sannt...). Manilla kan jag dåligt men Cebu har jag bara positiva erfarenheter av. Dock slås man som svensk över att skillnaden mellan fattig och rik är stor. Landet i övrigt skulle jag gladeligen tillbringa ett par år i.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Kör på det, den standarden du kommer ha där med den lönen - den kommer du ha svårt för att få i Sverige.

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
"Dear Dan,

We are pleased to inform you that you are accepted as a 2nd Line Service Desk Support for ES Norway. We feel that your skills and background will be valuable assets to Logica Philippines."

Tror jag avvaktar att tala om för chefen just nu. Han ser lite stressad ut (och jag var sen till jobbet i morse)
:D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
"Dear Dan,

We are pleased to inform you that you are accepted as a 2nd Line Service Desk Support for ES Norway. We feel that your skills and background will be valuable assets to Logica Philippines."

Tror jag avvaktar att tala om för chefen just nu. Han ser lite stressad ut (och jag var sen till jobbet i morse)
:D

Haha, grattis. :D
Big mouth kommer ju från filippinerna med...

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping