Julgodistråden

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Vi åkte på att bidra med julgodiset till årets julbord. Vad gör man som är roligare/godare än det som alltid brukar ställas fram? Damen å lillkorv står å kokar ihop smörkola men vi behöver några fler bidrag,

Själv tänkte jag ge mig i kast med följande om en liten stund:
http://www.youtube.com/watch?v=bT0hC2l6nyc

.....men om ni har några andra bra/roliga/goda förslag utöver de uppenbara (knäck, ischoklad, praliner o.s.v.) så dela med er!
Klassiskt är givetvis alltid bäst men några överraskningar kan ju alltid göra det roligare att ställa fram på bordet.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag gör en grym macademiafudge. Brukar vara det som går bäst av allt godis.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
In med receptet så är det en klar kandidat...

Ta valfritt vaniljfudgerecept och häll i en påse macademianötter och 1/4-1/2 tsk kakao helt enkelt.
Ingen idé att lägga ut mitt fudgerecept. Det blir perfekt fudge men det kräver grym rutin och fingertoppskänsla för att få konsistensen rätt, det tar nog ett antal försök innan det blir bra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gör en grym macademiafudge. Brukar vara det som går bäst av allt godis.

Det är sjukt gott, tjejen har gjort något liknande om jag inte minns fel eller så tog hon hem från jobbet. Godaste nötterna efter Pecan i baket.

Som sagt så funkar ju originalen allra bäst så knäck samt nötknäck är ju givna. Whiskeykola är riktigt gott, man häller ut smeten på bakplåtspapper och slår den sen i bitar. Receptet har jag inte i närheten dock :(

Enkla prylar att göra är ju chokladdoppade pepparkakor, du smälter vanlig ljus choklad och doppar och låter stelna. Annorlunda, gott och inte svårt. Och när du ändå har smält choklad så köper du några påsar med skumtomtar och doppar dessa också, ruskigt gott!

Jag tänker göra en vanlig fudge men med lakritspulver i samt en variant med nån gammal äcklig single malt i också. Samma sak med knäcken, lakrits och whiskey.

Hmm, undrar om man kan göra lakritssill :va Jag har precis nyss lagt in 2kg grundsill och har 3-4 dagar på mig att bestämma vilka smaker man ska göra utöver de vanliga senap, skärgård, lök och apelsin/lime.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Fudge på en rökig singlemalt funkar fint, gäller bara att inte ha i whiskyn tidigare än absolut nödvändigt för att undvika att smaken kokas bort.
Fick till en oväntat bra vitlöksfudge en gång också men när jag skulle göra om den så smakade det mest halvbränt stekflott.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Hmm, undrar om man kan göra lakritssill :va Jag har precis nyss lagt in 2kg grundsill och har 3-4 dagar på mig att bestämma vilka smaker man ska göra utöver de vanliga senap, skärgård, lök och apelsin/lime.

Glöggsill är givet på vårt julbord sedan frun totade ihop det första ggn. :tummenupp
Naturligtvis med en OP på sidan. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fudge på en rökig singlemalt funkar fint, gäller bara att inte ha i whiskyn tidigare än absolut nödvändigt för att undvika att smaken kokas bort.
Fick till en oväntat bra vitlöksfudge en gång också men när jag skulle göra om den så smakade det mest halvbränt stekflott.

Har rätt mycket rökig whisky hemma, eller rättare sagt, den stora merparten av flaskorna rymmer rökig whisky...
Problemet, som jag blivit varse, är just att det verkar så rackarns svårt att lyckas när man gör fudge. Hinner ju inte pröva mig fram en massa gånger utan skulle behöva mer idiotsäkra recept. Fudge känns som det kan bli riktigt höjdarsucce men det är typ 50% chans att det blir dåligt om man aldrig gjort det förut..

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fakk, nu blev jag så sugen på fudge så jag drog igång ett kok.

Samma här men jag sms:ar nog tjejen om att ta hem lite påsar från jobbet (hon har massa lyxgodis i sin blombutik) då jag är för lat idag när jag VAB:ar ungarna. Plus att då ska de vara med och baka och då blir det totalt kaos i köket och pappas vener i pannan spricker antagligen av allt kladdande :brinnerup
Så de fick kolla på när jag stekte ägg åt dem i pepparkaksformar...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Samma här men jag sms:ar nog tjejen om att ta hem lite påsar från jobbet (hon har massa lyxgodis i sin blombutik) då jag är för lat idag när jag VAB:ar ungarna. Plus att då ska de vara med och baka och då blir det totalt kaos i köket och pappas vener i pannan spricker antagligen av allt kladdande :brinnerup
Så de fick kolla på när jag stekte ägg åt dem i pepparkaksformar...

Du gjorde ett bra val, det tar ju en evighet att koka skiten.:4skrika

Så nu fick jag dräpa en påse cashewnötter istället.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, tålamod är bra att ha vid julbak... Bara en sån idiotisk grej som att lösa upp 1,2kg socker i 5dl ättika tar ju en evighet, inte får man koka ihop det heller :(
Är det någon här som har lyckat få knäcken bra på första koket då? Mina blir alltid för mjuka, jag fegar på slutet. Dock gillar jag när det är segt och man slipper förstöra så många tänder men det vore ju kul någon gång att få till knäcken direkt så den ligger precis på gränsen mellan hård och seg.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, tålamod är bra att ha vid julbak... Bara en sån idiotisk grej som att lösa upp 1,2kg socker i 5dl ättika tar ju en evighet, inte får man koka ihop det heller :(
Är det någon här som har lyckat få knäcken bra på första koket då? Mina blir alltid för mjuka, jag fegar på slutet. Dock gillar jag när det är segt och man slipper förstöra så många tänder men det vore ju kul någon gång att få till knäcken direkt så den ligger precis på gränsen mellan hård och seg.

mirrisen

Aldrig snabbast, ofta snällast :-)
Gick med
12 Jun 2011
Hoj
Aprilia Mana 850 -08, Honda Transalp -88, Suzuki Bandit 600 -98

Kokar knäcken i micro, lyckas varje gång och snabbt går det! :)
1 dl socker, 1 dl sirap, 1 dl vispgrädde i stor = 2-3 liter microsäker form.
Kör 9 minuter 30 sekunder på full effekt - inte öppna, inte röra.
Ta ut, rör i 1 msk margarin, ½ dl hackade jordnötter och/eller mandel, plus 1-2 tsk pepparkakskrydda om du vill ha lite kul knorr.
Häll ut på bakplåtspapper, låt stelna, skär/klipp i lagom bitar.
OBS! Frestas icke att dubblera receptet, då kan det lätt bli kaos. Koka flera gånger istället, med olika smaksättning t.ex.!
God jul!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...