Julmust 2013

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Snart jul igen och mustens största högtid är nu.

Så hur ser det ut med mustdrickandet i år? Har ni hittat några nya spännande sorter eller är det klassikerna som fortfarande gäller? Det känns verkligen som att allt fler bryggerier vill vara med och tävla om finsmakarna.

Självklart så står två backar Zeunerts och väntar här i matkällaren även i år. Men det hindrar ju inte att man redan har hunnit testa några andra sorter (och några flaskor Zeunerts som köpts på "lösvikt" när suget varit för stort...).

Det förutom Zeunerts som druckits i år är:

Julmust Exklusiv från Nyckelbryggerier - Jag har testat den både på 33cl-flaska med vanlig kapsyl och 1L-flaska med patentkork. Jodå, god. Men väl dyr för min smak. En 33cl-flaska kostar någon tia och för de pengarna kan man nästan hitta 50cl Zeunerts. 1L-flaskorna har legat på 34-40kr.

Apotekarnes Årsmust 2013 - Nja, usch, blä. Inte min kopp te. Årets smak ska vara "mörk choklad". Den har en rund mustsmak med en lite lätt vidbränd ton av julgodis, som fudge eller ischoklad eller något, men jag har aldrig varit någon stor fantast av sånt slisk heller.

Apotekarnes Julmust - Same procedure as last year Miss Sophie...

Nygårda Ekfatslagrad Julmust - Helt okej men inget som skulle få mig att överge Zeunerts på julbordet. Dessutom så klarade den inte korvstroganoff-med-curry-testet.

Julmust Exklusivt Lagrad från Vasa Bryggeri - I mitt tycke riktigt ok. Men den är lite svår att få tag i bara.

Julmust Exklusiv och Apotekarnes Årsmust 2013 verkar efterjäsa en hel del i sina flaskor. När det gäller Årsmusten så hann jag knappt börja lossa på ståltråden (den säljs i 75cl-flaska med champagnekork) för ens den gick av och korken självmant började krypa ur flaska.

När det gäller Julmust Exklusiv så råkade jag på en 33cl-flaska ut för att kapsylen stack iväg och det stänkte julmust över både tangentbord, bildskärm och mig. Med en 1L-flaska gick det ännu värre. Då smällde det till ordetnlig och något träffade taket samtidigt som det började forsa must över mina jeans, skinnsoffan, mattan och golvet. Sedan upptäckte jag att en bit av korken hade gått av och sedan hade den biten träffat taket och splittrats där. Efteråt så hittade jag skärvor både i min säng och råkade även trampa in en så ordentligt i foten att jag knappt fick ut den med pincett.

Så för att sammanfatta: Det finns en hel del ok must där ute i år. Men för mig är det fortfarande Zeunerts som jag väljer till julfirandet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Funderade över varför det inte dykt upp någon musttråd i år. :D Den var bara försenad.
Jag har inte köpt nån speciell must i år, den där julmust explosiv lät exlusiv (eller var det tvärtom) så en sån måste man ju nästan leta reda på och ge till lillebror. :hihi

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Provade årsmust 2013 mest för att den fanns på ett ställe där jag skulle käka. Ok men inte värd pengarna.
Klämde en vanlig Apotekarnes när det bjöds på jobbet. Nästa gång dricker jag kranvatten, det ger inte samma blaskiga känsla...

Har provat det mesta tidigare men inget kommer i närheten av Zeunerts så i år har jag köpt 135 flaskor och det får räcka. Julen är för kort för att dricka en massa olika sliskiga/blaskiga varianter blandade på Roberts essens när Zeunerts brygger sin egen must från grunden.:tummenupp

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Har provat det mesta tidigare men inget kommer i närheten av Zeunerts så i år har jag köpt 135 flaskor och det får räcka. Julen är för kort för att dricka en massa olika sliskiga/blaskiga varianter blandade på Roberts essens när Zeunerts brygger sin egen must från grunden.:tummenupp

:skrämd

Zeunerts må vara en fantastisk dryck, men det var en jävla massa julmust du köpt!:D

Själv har jag inte druckit någon must i år, främst pga att jag inte hittat någon affär som säljer Zeunerts men jag kan konstatera att utbudet av "lite bättre" julmust verkar öka.:tummenupp

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Provade årsmust 2013 mest för att den fanns på ett ställe där jag skulle käka. Ok men inte värd pengarna.
Klämde en vanlig Apotekarnes när det bjöds på jobbet. Nästa gång dricker jag kranvatten, det ger inte samma blaskiga känsla...

Var i Sthlm hittade du det? Tycker den är svår att få tag på.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...

ICA Maxi hade Zeunerts i november, även en bit in på December, men nu verkar den vara slut överallt... jag som "råkat" dricka upp all min :huvet

Här i stan: på vilken mataffär som helst.
Vart har du sett den senast? Här söder om stan ser det dystert ut med Zeunerts i butikerna... :(

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kan ju bero på att dom typ har monopol =) när jag gjorde lumpen i Sollefteå fanns faen inge annat, har aldrig lärt mig dricka zeunerts

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
och var hittar men Zeunerts?

ICA Maxi hade Zeunerts i november, även en bit in på December, men nu verkar den vara slut överallt... jag som "råkat" dricka upp all min :huvet

Vart har du sett den senast? Här söder om stan ser det dystert ut med Zeunerts i butikerna... :(

En av få saker Facebook faktiskt är bra till:
https://www.facebook.com/#!/groups/4877227565/?fref=ts

Jag handlade på ICA kvantum Kungens kurva första veckan i november. 9,89 kr/styck.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
:skrämd

Zeunerts må vara en fantastisk dryck, men det var en jävla massa julmust du köpt!:D

I värsta fall får jag lagra några backar till nästa år. I fjol köpte jag 100 st och fick slut en dryg vecka innan jul. Bara att ge sig ut i julrushen och leta efter fler.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)

Esquire bor i Zeunertsland. :7peta
Indeed :brynad

Nästan oavsett vilken mataffär man går in på så står där ett stort berg med Zeunerts Julmust. Nästan så att man blir hoppfull om att det ska finnas kvar lite även efter jul så man kan fynda ett par flaskor när det är "mellandagsrea" :tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Trots över 2år i Östersund gick det inte att vånja sig vid smaken av Zeunerts. Deras öl alltså. Verksr som de har bättre ordning på sötdtickat...

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Trots över 2år i Östersund gick det inte att vånja sig vid smaken av Zeunerts. Deras öl alltså. Verksr som de har bättre ordning på sötdtickat...

Skrivet med ett par öl i kroppen ser jag :tungan

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Provade Systembolagets "Nygårda julmust, lagrad på Bourbonfat" som jag tyckte lät spännande. Dyr som ett helvete (30 kr för en sjuttis) höjde förväntningarna rejält.

Problem uppstod. Korken (samma teknik som en champagnekork) verkade ha monterats med sikaflex eller motsvarande tvåkomponentlim. Stor övertalningsförmåga krävdes och när den fan väl sköt iväg med en jävla fart, tömde sig halva flaskan över köksgolvet. Och på kuppen åkte vår tekanna från Höganäs i golvet och gick i sisådär tusen bitar, värde ca 800 kr.

De återstående 37 cl fördelades till två glas varav ca 2/3 var skum som aldrig återtog flytande form. Den lilla drykjom som sedermera kunde avsmakas uppfyllde dock på intet sätt förväntningarna, tvärtom tog Bourbon-smaken lite overhand och lade sig som en besk överton till musten. Frun drack inte ens upp...

Nej, Systembolagets julmust på Bourbonfat får på sin höjd en överkryssad solförmörkelse i betyg..
Betyget må förvisso vara något färgat av den extra utgiften att köpa ny tekanna så här till jul. Blev ju liksom lite svårt att njuta av en julmust då.....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO