Juridik-kunnig? se hit!

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Tjena, skulle ha lite kul i fredags och smällde ett knallskott i en byhåla, som otur var såg polisen detta och jag blev misstänkt för brott mot ordningslagen, de slängde även in mig i fyllecell trots jag inte var full.
Dagen efter ställde dom lite frågor och jag erkände. Då frågade dom om jag ville ha ett strafföreläggande, jag hade inget aning om va det var så jag tackade nej. jag fick inga papper med mig eller något, skrev bara under att jag hade fått igen mina prylar.
Frågan är vad som händer nu? Blir de rättegång för detta pga att jag tackade nej till strafförläggande? Bryr dom sig ens? De skrev rapport, men förhöret var inte så seriöst, plockade ihop mina grejor medans han ställde frågor.
Tacksam för svar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ring polisen och fråga. Har du varit ärlig från början så har du inget att dölja och det skadar dig knappast att visa oro och ånger.

Det är ju inte så att du skjutit skarpt mot pensionärer, sen kan det säkert bli nåt straff, men släpper de dig sådär utan vidare så lär de ha säkrat att de inte ar skarpt och tror de bara ärligt (även en rättegång då) att du hade koll på läget och aldrig var nån "fara för allmänheten" så är det kanske inte så farligt.

Men jag kan varken brottsbalken eller har vapenlicens så vad vet jag (ställ en skattefråga istället, haha..). Men känns konstigt att de släpper dig utan vidare förklaringar om det skulle ses som ett allvarligt brott tycker jag spontant.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det blir väl brott mot den kommunala ordningstadgan, typ några hundringar i böter.

Fyrverkerier är ju inte förbjudna, för det var väl en knallraket?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
22 §
Den som skjuter av fyrverkerier eller andra pyrotekniska varor skall visa största möjliga hänsyn till omgivningen.
Tillstånd av polismyndigheten krävs inom hela kommunen för att få använda pyrotekniska varor under hela året med undantag för påskafton, valborgsmässoafton och nyårsafton samt därpå följande dag till kl 03.00.

24 §
Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 5-9 §§, 10 § första stycket, 11 §, 12 § första stycket, 13-16 §§, 18-22 §§ kan dömas till penningböter enligt 3 kap 22 § andra stycket ordningslagen.

Detta är Halmstad Kommuns lokala föreskrifter.
Sen är ju smällare alltid förbjudna i sverige nuförtiden. Rent tekniskt är det ju tillståndspliktig verksamhet att skjuta av fyrverkerier med undantag för några dagar om året så håll tummarna för att inte en domstol tolkar det så. Isåfall finns fängelse med i straffskalan även om det inte kommer bli det för ett ynka knallskott.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Då är det klippt. Tror det är fängelsestraff för just dom faktiskt.

Ja, dessvärre innehåller dom nitrat, så det blir innehav av sprängmedel och möjligen smuggling.

Han kan göra sig beredd på att redogöra var det kommer ifrån och dn frågan kommer att ställas av msb, inte den mesiga kvarterspolisen.

Egentligen inte msb utan grenen för nationella säkerhetsintressen, dom är inte direkt roliga att spendera tid med.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då är det klippt. Tror det är fängelsestraff för just dom faktiskt.

Fast är det fängelse för en sån sak om man är tidigare ostraffad? :va

Om man kan "misshandla" nån till intensiven och få lite dagsböter och villkorligt så känns det ju skumt att få fängelse för lite smällare, oavsett innehåll liksom.

Lär ju bli en redig utredning iaf om det är sådär..

CJ

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Hoj
2009 Thruxton
Du kommer inte få något vettigt svar varken från polisen eller här på forumet, ta reda på vem som är ansvarig åklagare och ring upp den personen.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast är det fängelse för en sån sak om man är tidigare ostraffad? :va

Om man kan "misshandla" nån till intensiven och få lite dagsböter och villkorligt så känns det ju skumt att få fängelse för lite smällare, oavsett innehåll liksom.

Lär ju bli en redig utredning iaf om det är sådär..

Det är skillnad att slå någon på käften och spränga någon/några.

Eller i detta fallet, förberedelse för allmän ödeläggelse.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Kollade upp det lite, numera är det inte ovanlig att det mer eller mindre nonchaleras från statens sida.

Men istället läggs resurser på spaningsgrupper, så räkna med att den finns lite folk som lurar i buskarna när allt lungnat ner sig. Sen tas utredningen upp igen då "nya bevis" uppdagats.

Quasimodo bör kunna redogöra förfarandet.

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Ett strafföreläggande är en laga vunnen dom mot dig när brottet är bevisat begånget och du erkänt. Det innebär att åklagare inte väcker åtal mot dig, att penningböter utfärdas direkt och domen antecknas i belastningsregistret. Man kan säga att det är samma sak som att du blir dömd utan att ärendet går till rättegång.

Om du inte accepterar strafföreläggandet kommer åklagaren, om bevisningen är tillräcklig stark, att väcka åtal mot dig och du blir instämd till tingsrätten. Du kan även bli kallad till polisförhör under förundersökningen.

http:// http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Strafforelaggande/

Last edited:

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Tack för alla svar!

Jag får se vad som händer, är så jävla ångerfull att jag höll på att bryta ihop på jobbet idag.

Kommer uppdatera här vad som händer!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...