Justera öppningen på avgasport (rs125)

_isse_

auwtlaaw
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
Husaberg fs650-04
Tjenare min aprilia rs orkar inte dra på höga varv på höga växlar typ 5-6. När den kommer upp i ca 8k så tappar den all ork och axxet från 120 och uppåt är sanslöst dåligt :mad: I en annan tråd så fick jag höra att det kan bero på att avgasporten inte öppnar helt (den fungerar och är ikopplad) och frågan är den, hur justerar man så att den öppnar mer? jag fick höra att det är vid just 8k den ska börja dra och det gör den men bara på låga växlar.

Edit: det är en 03á
//isse

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
Börja med att plocka av hela avgasporten inklusive solenoiden (den lilla runda guldiga? "motorn" som drar i vajern till avgasporten).

Precis intill solenoiden ser du en liten gängad bit med två muttrar på. Om du lossar på dessa så kan du justera hur långt vajern dras in.

Detta är jävligt känsligt så mät och skriv upp hur den var inställd från början.

Du kan börja med att testa skruva den lite inåt och sen spänna åt muttrarna igen. Böj sedan vajern och håll allt som det ska sitta när det sitter på motorcyklen. Prova sedan att dra på samma ställe som solenoiden drar när den är inkopplad. Gör du detta så ser du hur långt in den drar avgasporten.

Försök hitta ett läge där den drar fullt ut samtidigt som det inte är för mkt motstånd för solenoiden. Är det för mkt motstånd så kommer den att tappa avgasporten igen när den öppnas.

När du hittat ett läge som du tycker verkar bra så är det bara att montera och provköra. Funkar det inte bra så får du försöka med en ny inställning, osv.

Tycker du det verkar krångligt och inte förstår riktigt vad jag menar så kan jag rita på lite bilder.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...