Justera bakfjädring TZR 125

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hejsa på er ;) Den gamla ägaren vägde 80kg, och jag väger bara drygt 60 så kan tänka mig att det är lite knasigt inställt. Har inte funderat på det tidigare, men är den justerbar? Någon som väger runt 60kg och kan säga hur det funkar bäst för dig i såfall? Tack på förhand :tummenupp

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
Ja den går att justera en del med en haknyckel eller vad det nu heter exakt. Hur det är bäst att ha den har jag ingen aning om.

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
cRoC skrev:
Hejsa på er ;) Den gamla ägaren vägde 80kg, och jag väger bara drygt 60 så kan tänka mig att det är lite knasigt inställt. Har inte funderat på det tidigare, men är den justerbar? Någon som väger runt 60kg och kan säga hur det funkar bäst för dig i såfall? Tack på förhand :tummenupp

det är ju bra med hårdfjädrning ! :) iaf här uppe, så dåliga vägar =)

Dracke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
nej
cRoC skrev:
62
:tungan

Okey jag har ingen lust att exprimentera, men antar att det är de som gäller ;)
Det finns sex olika lägen på dämparen.

Åt höger = hårdare

Åt vänster = tvärt emot.

Detta står i Haynesboken. Var det inte en sådan du hade?

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Hehe jo :D Ska ut och se vilket läge min står på sen.. Var främst intresserad av vilket läge ni använder och vad ni väger.

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
cRoC skrev:
jag har ställt min på det hårdaste, fungerar finfint.. pröva och känn dig för.. är det för mjukt, spänn.. för löst, släpp efter...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Har inte så mycket koll när det gäller fjädring, hur påverkas kurvtagningen av fjädringsstyvheten?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Förspänningen ändrar inte hårdheten ett dugg. Eftersom fjädern ska bära upp exakt samma vikt är den precis lika lång som alltid, när man sitter på hojen.
Däremot ändras hänget/sag och alltså hur stor del av fjädringsvägen som finns att använda till bulor resp gropar.
Std rek. är att fjädringen ska sjunka 25-30 % av totala fjädringsvägen med förare jämfört med helt olastad, alltså med hjulet i luften.
/u

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
ulf_lundin skrev:
Förspänningen ändrar inte hårdheten ett dugg. Eftersom fjädern ska bära upp exakt samma vikt är den precis lika lång som alltid, när man sitter på hojen.
Däremot ändras hänget/sag och alltså hur stor del av fjädringsvägen som finns att använda till bulor resp gropar.
Std rek. är att fjädringen ska sjunka 25-30 % av totala fjädringsvägen med förare jämfört med helt olastad, alltså med hjulet i luften.
/u
ehh. är jag helt ute och cyklar eller?.. är det inte så att ju mer man "spänner" desto kortare blir "fjädringsvägen" och fjädringen blir hårdare.. eller?.. aja skit samma, du har säkert rätt uffe..

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
:huvet Hehe min är ställd på mjukaste :yoparty Svettar ihop totatlt i arslet när jag sitter på den... men jag måste ta bort tanken för att komma åt dämparen

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...