Justera fjädring för vägkörning

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
På alla moderna motorcyklar kan man justera fjädringen på alla möjliga sätt. Jag har aldrig petat på det på någon av mina cyklar eftersom jag inte har koll på vad jag gör.
Jag har läst att MT09 har usel fjädring original och bara går att justera lite grann.

Kan jag njuta mer av cykeln om jag lär mig om detta?
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig att kunna uppleva.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Dave Moss har många YT-filmer om de hojarna. Kolla dem.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag lyckades hitta en som bara var ett intro.

Det jag menar är att jag inte vet vad jag kan förvänta mig att märka när jag vrider på saker. På bilar har jag kunnat förstå vad det blir för reaktion om jag justerar något, men där är jag inte på mc.

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Jag lyckades hitta en som bara var ett intro.

Det jag menar är att jag inte vet vad jag kan förvänta mig att märka när jag vrider på saker. På bilar har jag kunnat förstå vad det blir för reaktion om jag justerar något, men där är jag inte på mc.
Här kan du läsa lite (mycket).

Här får du ett hum om hur det funkar och hänger ihop, jag håller själv på o pillar med mina inställningar. Ett MÅSTE är att du noterar alla ändringar, gärna även vad du startar med så att du alltid kan gå tillbaka till ursprungsinställningarna om du tröttnar på att pilla.
O pilla inte på alla rattar samtidigt, utan kör en sak i taget så vet du vad som händer och varför.

Dave moss är bra men han gömmer sig tyvärr bakom betalvägg.

Mvh

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det var nog jag som mindes fel.
Denna hade jag sett för ett tag sedan
och blandade ihop modellerna.

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
En enkel metod kallas stege-modellen.

1. Läs på om häng (sag) och ställ in det så gott det går.
2. Lista ut vad du kan justera (komp, retur, oljenivå i gaffel etc.)
3. Utgå från grundinställning, ändra en sak (t.ex kompression i gaffel) 10 steg hårdare. Teståk en sträcka och utvärdera.
4. Ändra nu samma sak till 10 steg mjukare än grundinställning. Utvärdera på samma sträcka.
5. Repetera men med plus och minus 5, sedan plus och minus tre. Hitta vad som känns bäst.
6. Gör nu samma sak med nästa justering.
7. När du är färdig med gaffeln gör du samma sak bak.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En enkel metod kallas stege-modellen.

1. Läs på om häng (sag) och ställ in det så gott det går.
2. Lista ut vad du kan justera (komp, retur, oljenivå i gaffel etc.)
3. Utgå från grundinställning, ändra en sak (t.ex kompression i gaffel) 10 steg hårdare. Teståk en sträcka och utvärdera.
4. Ändra nu samma sak till 10 steg mjukare än grundinställning. Utvärdera på samma sträcka.
5. Repetera men med plus och minus 5, sedan plus och minus tre. Hitta vad som känns bäst.
6. Gör nu samma sak med nästa justering.
7. När du är färdig med gaffeln gör du samma sak bak.

Bra tips. Vill bara inflika att det kan vara bra välja en teststräcka som är så varierad som möjligt, med båda tightare/långsammare kurvor, mer öppna högfartskurvor, partier med efterföljande riktningsförändringar och gärna raksträcka som är tillräckligt lång för att man ska kunna göra en ordentlig inbromsning högre fart också. Annars är risken att man optimerar bara för ett viss situation och så blir det bajs för andra situationer.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På alla moderna motorcyklar kan man justera fjädringen på alla möjliga sätt. Jag har aldrig petat på det på någon av mina cyklar eftersom jag inte har koll på vad jag gör.
Jag har läst att MT09 har usel fjädring original och bara går att justera lite grann.

Kan jag njuta mer av cykeln om jag lär mig om detta?
Jag vet inte vad jag ska förvänta mig att kunna uppleva.

Får ofta frågan om jag kan hjälpa till med fjädringen.
"Vad är det som är fel...?" frågar jag.
"Hojen känns konstig..." blir svaret.
"Jamen då skruvar vi på "konstigratten" säger jag... :)

Det första du måste göra är ställa in fjädringen enligt boken. Det viktiga här är det dynamiska hänget och det statiska hänget, dvs hur fjädrarna är beskaffade för din vikt. Måste du dra på en massa förspänning så bör du byta fjädrar. Så är nästan alltid fallet med en reslig svensk på en japansk hoj. De är inställda för en 72kg japan,
Sen måste du bestämma vad som är fel. Känns allting bra så är det svårt att veta vad du ska justera. Du kan ju alltid leka runt med rattar och skruvar bara för att testa men det brukar inte hända så jättemycket på originalgrejerna.

Bifogar en liten lathund som är bra att utgå ifrån när att bestämma vad som är galet...

Bifogat

• suspension setup.jpg
    suspension setup.jpg
    412.7 KB · Visningar: 55

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
@Niklasinorr, mitt "problem" är ju att jag väger som drygt 1,5 medeljapan och tycker cykeln känns bra utan att ha skruvat på något alls. Det borde innebära att jag är en okänslig typ eller en klåpare av något slag.

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
@Niklasinorr, mitt "problem" är ju att jag väger som drygt 1,5 medeljapan och tycker cykeln känns bra utan att ha skruvat på något alls. Det borde innebära att jag är en okänslig typ eller en klåpare av något slag.
Vill du verkligen att jag ska svara på det? :D

Nä, det är ganska vanligt att vi inte känner så mycket, oftast beror det på att vi inte har någon referens. Om du testade en MT09SP med väljusterad fjädring så skulle du förmodligen säga att det är så här det ska kännas. Därifrån till att berätta vad du verkligen känner och definiera detta kräver tid och mil i röven.
Det är sååå många som jag har träffat som de första de gör är att skaffa Öhlinsgrejer på sin nya sporthoj, de har knappt provkört hojen innan... "Man måste ha Öhlinsgrejer annars är hojen okörbar..."
Sen kommer de till banan och blir frånåkt av någon "schnellfahrer" som dundrar på med en helt original hoj, på landsvägsdäck...

Ska vi starta en däckstråd också? :D

Säger som PG Lundmark sa någon gång för länge sen:
"-Skit i dekalkitet, köp däck och bensin och lär dig köra hoj..."

Detta blev mitt livsmotto... :D

Niklasinorr

Gick med
24 May 2003
Hoj
Apropå att känna så läste jag någonstans att Rossi kunde känna och definiera 45 olika justeringspunkter på hojen. Han kände t ex skillnad på om motorbultarna var massiva eller ihåliga...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Jag provade idag att vrida allt på max hårt både fram och bak och cykeln kändes mer responsiv än tidigare.
Det kändes bra ända tills herr konstapeln sa att skyltar med 70 på betyder att 99 är mer än tillåtet. Han ville tydligen bli brevvän med mig så han tog min adress.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år