justera in svarvstål.

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?
 
Precis i centrum eller lite under, absolut inte över.
D.v.s. kan du inte få det EXAKT i centrum ska du ta lite under.
 
KT skrev:
2698849 Jag brukar lägga svarvstålstoppen lite under centrumet av dubben.

Passa sig för att lägga det för mycket under bara, det blir skapliga brytningar på stålet vid svarvning av hårdare material.
 
madmagnus skrev:
2698827 på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?
Stickstål, skrubbstål, knivstål, hårdmetallplattor eller vad?

Som regel lägger man skäret i chuckens centrum eller något lägre. Dock fungerar centrum alltid.
Har du inget höjdmått för svarvstålet så kan du göra så här:
Ta en tunn plåtremsa och kläm mellan arbetsstycket och svarvstålet. Tippar plåtremsan så är inte stålet i centrumlinjens höjd! :mattias
 
madmagnus skrev:
2698827 på vilken nivå shimsar man stålet när man monterat ett nytt svarvstål med hållare, i linje med centrum på dubben eller strax under?

I linje med centrum på dubben eller precis under :tummenupp
 
Jonathan. skrev:
2698855 Passa sig för att lägga det för mycket under bara, det blir skapliga brytningar på stålet vid svarvning av hårdare material.

Det är svårt för en yrkesman att förklara för andra.
När jag menar med lite,så menar jag lite.
Jonathan gå in på min profil och kolla vad jag jobbar med:tummenupp
 
elwe skrev:
2698857 Stickstål, skrubbstål, knivstål, hårdmetallplattor eller vad?

Som regel lägger man skäret i chuckens centrum eller något lägre. Dock fungerar centrum alltid.
Har du inget höjdmått för svarvstålet så kan du göra så här:
Ta en tunn plåtremsa och kläm mellan arbetsstycket och svarvstålet. Tippar plåtremsan så är inte stålet i centrumlinjens höjd! :mattias

jag har inget höjdmått men jag utgår från att dubbens spets borde fungera lika bra som riktmärke. lite lättare än att utgå från chucken!
 
Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.

Det skall normalt vara i centrum eller strax under.

Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har
 
sTf_paPs skrev:
2699129 Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.

Det skall normalt vara i centrum eller strax under.

Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har

det lät som en bra ide.
ska svarva en axel med spets som jag kan sätta i chucken sen och använda som riktmärke.
 
det är superviktigt att det hamna centrerat (man får pissyta annars, speciellt om du vill ha en riktigt fin yta). enklast är att svarva av en sida (rakt in ifrån dej alltså) då ser du direkt om du ligger i mitten av biten, ställ skäret i centrum av biten sen justerar du höjden. mitt tips är att skaffa verkstadshandboken från liber förlag, läs.
 
sTf_paPs skrev:
2699129 Sätt in en bit al i chucken och veva in stålet så att det precis rispar lite i ändytan närmast dig. Veva sen toppsliden förbi centrumså att du får ett sträck längs hela ändytan. Veva ut stålet så att det inte längre nuddar ändytan. Vrid chucken ett halvt varv. Om du nu vevar tillbaka toppsliden så skall stålet vara mitt för rispan då är du i centrum. Rispa nu inte för hårt så du sabbar stålet.

Det skall normalt vara i centrum eller strax under.

Om man svarvar i något som lätt vibrerar så har det för mig ibland hjälpt att ligga lite
(0,1-0,2) över (Obs ! inte när man svarvar nära centrum) men det beror säkert på vilken typ av stål man har


Och hur vet du att du roterar chucken EXAKT 180 grader?
 
På förra jobbet hade vi en platta med pinne som gick upp i exakt höjd med "dubben" centrum av chucken. Den ställde du på glidytorna och helt enkelt tog man spetsen på den mot stålet för att kolla höjden.

Smidigt, tids effektivt men ändå bra! Lätt att göra själv också...
 
Det finns säkert handböcker/FAQ på nätet om svarvning. Utöver att svarvstålet ska vara lite under centrum ska skärstålet vara "trubbigt", dvs inte ha sånt aggressivt skär. Ska man lära sig på egen hand blir det bara pölsa och dyrt.
 
Vad är det du ska svarva? Diameter? Längd? Material? Annars kan vi sitta här och ge dig olika råd tills vi dör allihop.
 
madmagnus skrev:
2699106 jag har inget höjdmått men jag utgår från att dubbens spets borde fungera lika bra som riktmärke. lite lättare än att utgå från chucken!
Javisst, bortsett från att du måste vrida toppslidens stålfäste fram och tillbaka. Ska du göra inställningarna många ggr (det lät som om det var en engångsföreteelse) så gör ett höjdmått som ställs på tvärsliden.
 
*/ ?>
Nyheter
Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

Back
Top