Kååålfiberfälgar?

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Såld! :(
Jag funderar på att köpa nya fälgar till hojen. Är det någon som har bytt till kolfiber och kan berätta ifall det blir stor skillnad? Nu har jag ju inte direkt några blyfälgar original, men kålisarna skall vara 35% lättare.

Om jag köper fälgarna kommer jag även att byta till waveskivor fram, men jag vet inte om det är någon enorm skillnad på dem o original. De ser ju lättare ut i alla fall...

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
En skillnad du kommer märka är den i plånboken. Kålisar är ju inte billiga direkt. Fast det visste du säkert redan.

Skivorna väger vanligtvis mindre. Det har de som jag stött på vatt iaf.

Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Hur är det med kolfiber, även magnesium för den delen. Tål dem samma påfrestningar som våra orginalfälgar?

Med påfrestningar tänker jag hårda nedlägg från bakhjulet. Ojämnheter i backen osv..

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Tävlar du på hög nivå, där tiondelar räknas? Om nej, lägg pengarna på däck å soppa istället! :tummenupp

Nej, jag tävlar inte.
Gör det inget för körglädjen och känslan då?

Tror inte att jag kommer att köpa mer/mindre soppa eller däck beroende på om jag tjackar kålisar eller inte.

Hur är det med kolfiber, även magnesium för den delen. Tål dem samma påfrestningar som våra orginalfälgar?

Med påfrestningar tänker jag hårda nedlägg från bakhjulet. Ojämnheter i backen osv..

Ja, o klarar de en taskigt landad uuiiilie? Det kan ju bli halvhårda nedslag ibland...

Last edited:

Black Francis

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2006
Hoj
Honda RS125R
Tja, du får mindre gyroeffekt, så den borde bli lättare att bryta ned i kurvorna. om det motiverar ett köp vet ej jag? Hade jag själv haft en bättre lön än vad jag nu har, hade min sv redan haft det!!!

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag hade nog inte vågat mig på kolfiberfälgar om jag inte hade väldigt gott ställt. Efter en krash så skulle jag vara väldigt orolig att köra med fälgarna igen pga haveririsk..

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Efter en krash så skulle jag vara väldigt orolig att köra med fälgarna igen pga haveririsk..

Tror du att det är större risk med kolfiber än aluminium efter en krasch?
Mina originalfälgar kostar ca 11 500 kr att köpa nya, men jag tror inte att jag skulle byta ut dem efter en krasch ifall jag inte såg att det var något fel på dem...
Jag vet inte, är det så att kålfiber är känsligare än aluminium?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En skillnad du kommer märka är den i plånboken. Kålisar är ju inte billiga direkt. Fast det visste du säkert redan.

Skivorna väger vanligtvis mindre. Det har de som jag stött på vatt iaf.

Det blir nog snarare skitbilligt med fälgar av vitkål, blomkål och kålrötter.:D
dessutom kan man äta dom och dom är biologiskt nedbrytbara. :tummenupp

.........................eller talar vi om kolfiberfälgar :confused:

Last edited:

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Om du kollar mitt första inlägg så ser du att jag vet hur det stavas. Men jag tycker det är roligare att skriva kååålfiber. Jag har lika roligt med andra "skojsiga" ord såsom "oxå" och "tjöööpa" t.ex.

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 K7
Det blir nog snarare skitbilligt med fälgar av vitkål, blomkål och kålrötter.:D
dessutom kan man äta dom och dom är biologiskt nedbrytbara. :tummenupp

.........................eller talar vi om kolfiberfälgar :confused:

hahahahahaha jag tror jag dör. Tråkigaste ja h ört på länge

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tror du att det är större risk med kolfiber än aluminium efter en krasch?
Mina originalfälgar kostar ca 11 500 kr att köpa nya, men jag tror inte att jag skulle byta ut dem efter en krasch ifall jag inte såg att det var något fel på dem...
Jag vet inte, är det så att kålfiber är känsligare än aluminium?

Kolfiberfälgar slänger man när de varit i marken och de är betydligt känsligare än originalfälgarna. Kolfiberfälgar må väga mindre men de gör inga underverk och såvida man inte tävlar på yppersta nivå eller råkar ha för mycket pengar så skippa det. På din KTM finns där betydligt bättre saker att spendera 25kkr på.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Om du kollar mitt första inlägg så ser du att jag vet hur det stavas. Men jag tycker det är roligare att skriva kååålfiber. Jag har lika roligt med andra "skojsiga" ord såsom "oxå" och "tjöööpa" t.ex.

JaJa, jag kunde inte bara låta bli:)

Nickeluring

Lurig som få...
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Kolfiberfälgar slänger man när de varit i marken och de är betydligt känsligare än originalfälgarna. Kolfiberfälgar må väga mindre men de gör inga underverk och såvida man inte tävlar på yppersta nivå eller råkar ha för mycket pengar så skippa det. På din KTM finns där betydligt bättre saker att spendera 25kkr på.

Jaha, där ser man. Det låter ju inte så roligt längre...
25 kkr räcker inte, ca 36 kkr kostar de egentligen i butik. Men jag har möjlighet att tjöööpa ett par beggade i nyskick. De kostar ca 19 kkr inkl. ett par Diablo Corsa III som fortfarande har nabbarna kvar, samt med wavediskar på frammen. Hela klabbet skulle ha gått på ca 46 kkr i butik, fullpris då i.o.f.s.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jaha, där ser man. Det låter ju inte så roligt längre...
25 kkr räcker inte, ca 36 kkr kostar de egentligen i butik. Men jag har möjlighet att tjöööpa ett par beggade i nyskick. De kostar ca 19 kkr inkl. ett par Diablo Corsa III som fortfarande har nabbarna kvar, samt med wavediskar på frammen. Hela klabbet skulle ha gått på ca 46 kkr i butik, fullpris då i.o.f.s.

Hade jag haft 19kkr över och varit posör så hade jag också köpt kåålfiberfälgar men om man skall väga nytta/kostnad så är det en av de sämsta investeringarna du kan göra.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning