Har ingen specifik erfarenhet av just kåpglas men lite generell erfarenhet av att forma plaster.
Är rätt säker på att kåpglasen är gjorda av polykarbonatplast (handelsnamnet är ofta Lexan eller Makrolon när man köper på skivor) eftersom det blir splitterfritt vid deformation.
Polykarbonatplast går att varmforma genom värmning med varmluft eller ex vis IR-ljus men jag kan tänka mig två risker:
1. Man påför för mycket värme på kort tid så att utan blir varm men materialet djupare ned inte blir tillräckligt varmt. Då känns materialet fortfarande hårt och man börjar därför värma mer trots att temperaturen redan är hög nog på ytan (värmen måste ju hinna ner i plasten så att säga). Resultatet av detta kan bli att plasten kokar på ytan. Alltså måste man ge uppvärmingen tid att gå in på djupet.
2. Man fegar och försöker bocka medan plasten är för kall. Emellertid blir enda resultatet att man inte rår på plasten utan att ta i för kung och fosterland. Och polykarbonat spricker inte, inte ens vid kallbockning (kan vara ett alternativ) men man får ta i rätt hårt.
Men detta är vad jag tror eftersom jag inte är helt säker på vad det är för material i kåpglasen.
Skyll alltså inte på mig men vi vill gärna veta vad du gjorde och hur det blir.