Köksrenovering

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har köpt en lägenhet nu i dagarna och skulle behöva byta ut köket hyfsat direkt efter tillträdet. I och med att jag börjat kolla runt lite så har jag blivit väldigt medveten om att det finns en hel uppsjö av leverantörer för kök.
Så nu undrar jag om jag kan få lite åsikter, tips och eventuella varningar gällande vilka tillverkare man ska kika på och vilka man kan stryka direkt.

Hur är det t.ex. med de billigare alternativen som IKEA eller Epoq? Är det bara skräp som man kommer irritera sig på eller kan de konkurrera med de dyrare alternativen? Är de dyrare alternativen värda sitt pris, eller betalar man mycket bara för märket?

Jag har givetvis inte obegränsat med pengar, men jag vill ändå låta plånboken styra allt för mycket om det innebär att jag kommer störa mig på den dåliga kvaliteten.

Svamlig som vanligt, men vad jag försöker fråga är alltså; vilket kök ger mest bang för bucken?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ikea står sig mot de som du antagligen menar dyrare alternativen. Men mot det som faktiskt är de dyrare alternativen står de sig inte.
Men det är ok kök och man stör sig inte på någon dålig kvalité då det inte är dålig kvalité. Däremot kan det saknas en del roliga funktioner som finns hos andra tillverkare.
Ikea slutar med sitt faktum-system nu i juni och därefter kommer de med ett helt nytt, andra stommar och hela skiten. Så det kommer reas ut en hel del, redan nu är det 20%.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Kök som Kvänum och Kungsäter känns helt annorlunda med massivt trä och en väldigt hög kvalitets känsla i allt de gör. Prislappen är ju däremot inte att leka med.

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Jag hivade in ett Ikeakök hemma för ett tag sen och är mkt nöjd på alla vis. Bra timpeng på att skruva ihop stommarna om man jämför med vad ett "vanligt" kök kostar. Vitvaror och blandade köpte jag dock på annat håll.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Har precis monterat ett ikeakök, blev häll och fläkt samt bänkskiva där med, kyl frys, mickro ugn köpte vi på elon, bra priser på elon också, vi är nöjda

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Ikea står sig mot de som du antagligen menar dyrare alternativen. Men mot det som faktiskt är de dyrare alternativen står de sig inte.
Men det är ok kök och man stör sig inte på någon dålig kvalité då det inte är dålig kvalité. Däremot kan det saknas en del roliga funktioner som finns hos andra tillverkare.
Ikea slutar med sitt faktum-system nu i juni och därefter kommer de med ett helt nytt, andra stommar och hela skiten. Så det kommer reas ut en hel del, redan nu är det 20%.

Nu vet jag inte riktigt hur du kan veta vad jag menar med "dyrare alternativ", men det kan säkert vara så att du har en poäng.
Om Ikea byter ut stommarna, betyder det att det inte längre kommer finnas luckor och lådor som passar de gamla skåpen? Eller fortsätter de med samma mått, fast i annat utförande?

Förresten, bygger du badrum också? Tar du jobb i Örebro, eller är det utanför ditt område?

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kök som Kvänum och Kungsäter känns helt annorlunda med massivt trä och en väldigt hög kvalitets känsla i allt de gör. Prislappen är ju däremot inte att leka med.

Jo, problemet är ju att man vill ha en sak, men är villig att betala priset för en helt annan.

Får kanske ge Ikea en chans till, är så jäkla rörigt i Örebrobutiken för tillfället bara så det är lite svårt att få någon riktig överblick över sortimentet.
Jag hivade in ett Ikeakök hemma för ett tag sen och är mkt nöjd på alla vis. Bra timpeng på att skruva ihop stommarna om man jämför med vad ett "vanligt" kök kostar. Vitvaror och blandade köpte jag dock på annat håll.

Har precis monterat ett ikeakök, blev häll och fläkt samt bänkskiva där med, kyl frys, mickro ugn köpte vi på elon, bra priser på elon också, vi är nöjda

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det handlar inte vad som är dyrt eller billigt, utan vad som är prisvärt, dvs där man får mest för pengarna.
IKEA är prisvärt.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Det handlar inte vad som är dyrt eller billigt, utan vad som är prisvärt, dvs där man får mest för pengarna.
IKEA är prisvärt.

Sådärja, ett svar på precis det jag frågade. Ska som sagt kika en gång till på IKEA. Tänkte att man kan ju pimpa till det med fet bänkskiva och någon exklusivare diskho och blandare kanske.

Var in på Kvik idag på lunchen och kikade en sväng, de hade en del sköna prylar. Sedan har jag lite svårt att avgöra om grejerna kommer hålla i 20 år eller ej, men det verkade vara hyfsad finish på skyltexemplaren åtminstone.
Någon som har erfarenheter av Kvik eller HTH? Verkar också kvala in i budgetkategorin, men det finns ju olika nivåer även där.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sådärja, ett svar på precis det jag frågade. Ska som sagt kika en gång till på IKEA. Tänkte att man kan ju pimpa till det med fet bänkskiva och någon exklusivare diskho och blandare kanske.

Var in på Kvik idag på lunchen och kikade en sväng, de hade en del sköna prylar. Sedan har jag lite svårt att avgöra om grejerna kommer hålla i 20 år eller ej, men det verkade vara hyfsad finish på skyltexemplaren åtminstone.
Någon som har erfarenheter av Kvik eller HTH? Verkar också kvala in i budgetkategorin, men det finns ju olika nivåer även där.

Jämför du med ett kungsäterkök har du råd att byta en extra gång, eller tom. ett par.

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping