Köp av avställd bil?!

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Om man köper en bil som är avställd, får man då köra hem den? Och när ägarbytet är igenomfört blir den automatiskt påställd då eller måste jag som ny ägare ställa på den?

1. Tjöp
2. Ring FSB och teckna försäkring
3. Ring och ställ på
4. Tjör hem lagligt

Om den inte automatiskt blir påställd när du tecknar försäkring. Hur som helst så ska försäkringen gälla diretck.

1. Tjöp
2. Ring FSB och teckna försäkring
3. Ring och ställ på
4. Tjör hem lagligt

Om den inte automatiskt blir påställd när du tecknar försäkring. Hur som helst så ska försäkringen gälla diretck.

Och dra av 75% av priset om inte säljaren vill ställa på den för provkörning. ;)

Sen är det den gammla ägaren som ska betala skatten om inte annat skrivs. Den som äger den i början av månaden är skyldig att betala.

vet inte men jag hade ett försäkringsbolag på min gam opel o jag ringde o fråga om jag kunde få köra hem bilen avställd raka vägen fast försäkring skulle gälla.. tjejen snacka med sin chef sen stog dom för försäkring den lilla biten. grattis.. så gör dom nog inte nu för tiden :rolleyes:

Om bilen är avställd och man kryssar i "påställning" på regbeviset så kommer inbetalningskortet till NYA ägaren. Den gamla ägaren betalar bara om han säljer bilen tex den 15:e januari (påställd!) och skatteperiod är januari.
Ett tips är att kolla om det finns någon skatteskuld på skiten, denna måste du betala för att få den påställd, även om det är en skatteskuld på 10 000:-.

2716417 Hjälper inte att skriva något annat det går automatiskt från vv.

Om den nya ägaren ska betala så får man lägga skatten på priset vid försäljning.
jag vet att fakturan skickas dit. Men vem som ska betala den borde ju att gå att lösa genom ett kontrakt.

Om bilen är avställd och man kryssar i "påställning" på regbeviset så kommer inbetalningskortet till NYA ägaren. Den gamla ägaren betalar bara om han säljer bilen tex den 15:e januari (påställd!) och skatteperiod är januari.
Ett tips är att kolla om det finns någon skatteskuld på skiten, denna måste du betala för att få den påställd, även om det är en skatteskuld på 10 000:-.

Hur kollar man upp om det finns skatteskuld på den?
Bilen har en 9 i slutet, dvs skattas i feb. men låt säga att jag köper den nu, hur mkt skatt får jag betala då,(förutsatt att det inte ligger någon skatteskuld på den) för hela tiden den varit avställd eller tiden fram till nästa skatteperiod?
Kollade bilen på vv,se och där har den varit avställd sedan 05/12.

Hur kollar man upp om det finns skatteskuld på den?
Bilen har en 9 i slutet, dvs skattas i feb. men låt säga att jag köper den nu, hur mkt skatt får jag betala då,(förutsatt att det inte ligger någon skatteskuld på den) för hela tiden den varit avställd eller tiden fram till nästa skatteperiod?
Kollade bilen på vv,se och där har den varit avställd sedan 05/12.

Du betalar ALLTID från och med det datum du ställer på fram till nästa skatteperiod. Mao bara en månad just nu och sedan får du ett nytt inbetalningskort i slutet av februari.
Skatteskuld bör du se på övrigt information på VV.se men det kan även vara så att du måste beställa pappret via faxen för att se fullständiga uppgifter. Då får du även se nuvarande ägare samt de senaste 6? eller nåt sånt och lite mer info.
Och du MÅSTE alltid ha bilen försäkrad för att ha den påställd, en missad dag =stålar till TFF

jag vet att fakturan skickas dit. Men vem som ska betala den borde ju att gå att lösa genom ett kontrakt.

Tja det är ju så att om den gamle ägaren får inbetalningskortet så är skulden hans. OM nya ägaren vägrar betala så är det den gamla ägaren som får kronofogden på sig.

Skulle inte jag våga riskera iallafall.

Bättre att göra ägarbyte OCH ställa på bilen samtidigt så får den nya ägaren inbetalningslappen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick