Köp av hoj, försäkring mm.

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cr 250cc
Vet att det dräller av liknande trådar här men har sökt utan att riktigt få svar på mina frågor, så ja provar lägga upp den här :)

Fyller 18 snart och kollat väldigt mycket på hojar senaste halvåret, har jobbat och sparat för att kunna förverkliga min dröm och har i daxläget runt 40-50k att lägga på en hoj.

En mellanhoj såklart, men vilken?

Är försäkringen så äckligt dyr så att det inte ens är nån ide att köpa en? Eller går det att komma undan billigare med en lite äldre, årsmodell runt 00? Och isåfall vad är det vanligt att man landar på i runda slängar? Bor en bra bit utanför stan.

Sen så undrar jag vilken av alla 600cc som är lite bekväre för oss som e lite längre, är 1.92 och rätt långa ben
Vilka modeller är större i chassit respektive lite mindre?
 

JOPE

ARBETARE
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Varberg- Valinge
Hoj
R1 Race Edition..
De flesta bolag har väl en brytgräns på 4 år. då blir premierna något billigare.
Så en äldre än 04 blir ju billigare än en 06.

Med 192 cm vet i fan vilken hoj som är bekväm..

Mvh
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, försäkringar är snordyra, men det sjunker om man köper en äldre hoj, gärna en lite svagare, det är ju sak samma eftersom du iaf ska strypa den, men många bolag försäkrar på orginaleffekten. Men för att få korrekta priser måste du ringa runt till bolagen och kolla, det är så mycket som spelar in, så det kvittar vad andra har fått för premier. Lycka till :tummenupp

Kanske inte går?
Jag är 193 å sitter perfekt på min bullrumpegixxer, så visst kan långa åka hoj bekvämt! :tummenupp
 
Last edited:

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Många långa tycker att zx6r är skön faktiskt. Så tips är ju den. Finns många fina ute nu mellan 25 - 45 tusen årsmodeller från 98 - 01. Så KÖP! :tummenupp

Angående försäkring så kan du ha tur. Min förra mellanhoj försäkrade folksam på 25 kw, de klantade sig alltså och missade fulleffektsystemet som samtliga bolag övergått till "egentligen". Pröjsade 6000 hel / hel på den å var då 19 år å bor 3-4 mil utan stockholm.

Var för övrigt inga problem att lösa in den sen när jag råkade krascha :tummenupp

Lycka till,

Jonathan
 

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cr 250cc
Ja, försäkringar är snordyra, men det sjunker om man köper en äldre hoj, gärna en lite svagare, det är ju sak samma eftersom du iaf ska strypa den, men många bolag försäkrar på orginaleffekten. Men för att få korrekta priser måste du ringa runt till bolagen och kolla, det är så mycket som spelar in, så det kvittar vad andra har fått för premier. Lycka till :tummenupp


Jag är 193 å sitter perfekt på min bullrumpegixxer, så visst kan långa åka hoj bekvämt! :tummenupp


Svagare? Vilka alternativ finns det där då? :)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Svagare? Vilka alternativ finns det där då? :)

er5an, er6an finns är ju lite svagare, spec er5an. För övrigt är er6an riktigt fin. Finns för ca 45 tusen nu, nyare modeller.

Honda cb 600 är ju rätt reko annars, hornet alltså. Men vill du ha sporthoj kör på zx6r, finns för många fina till salu billigt. Lite dyrare är ju R6orna, men de e ju också fräschare av årmodellerna kring 99-02.

Köp!
 

kozonax

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2007
Ort
hemma
Hoj
hoppas på en snart :D
vilken är det mästa cc som hojen får ha? alltså mellan eller begränsat A om ni hälldre vill kalla det de!?
 

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Nya Kawasaki ninja 250r eller vad den heter? 41k nypris. Slipper du tjata med alla försäkringsbolag om att din är strypt.. Den har rätt effekt från början.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
ER6 låter som ett bra val. Tyvärr finns det inga äldre än -06, men det skall gå att få en under 50k om man prutar lite :yoparty

vilken är det mästa cc som hojen får ha? alltså mellan eller begränsat A om ni hälldre vill kalla det de!?

Finns ingen kubikgräns!
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Har hittat många under 46-47 i utsattpris.
250 ninjan är ej på 25 kw, garanterat! Den är ju tänkt som ngt att jämföra med 250 rs som har ca 60-65 hk.

Klart du ska ha råd med försäkring, men räkna med ca 1200 mån för halv och 2000 för hel på dig så blir du glad om du kmr undan billigare :tummenupp

edit: "guld första hoj" http://www.blocket.se/vi/16025924.htm?ca=11_s :tummenupp
 
Last edited:

Movie

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2007
Ort
Nacka
Hoj
Street Triple R -09
Har hittat många under 46-47 i utsattpris.
250 ninjan är ej på 25 kw, garanterat! Den är ju tänkt som ngt att jämföra med 250 rs som har ca 60-65 hk.

Klart du ska ha råd med försäkring, men räkna med ca 1200 mån för halv och 2000 för hel på dig så blir du glad om du kmr undan billigare :tummenupp

edit: "guld första hoj" http://www.blocket.se/vi/16025924.htm?ca=11_s :tummenupp

Effekt kW 24 kW {33 PS}/11 000 rpm
Vridmoment Nm 22 Nm {2,24 kgf m}/8 200 rpm
http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3404434F331&Sub=4

Bör inte vara fel info från kawasaki...
 

Toxen

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cr 250cc
Väldigt bra inställning :tummenupp Glöm inte att köpa ordentlig utrustning också!
Som Wonderboy sa, ERxN-hojarna är inte alls dumma! Har dock liten erfarenhet av lämpliga 25kW-hojar, jag klev över det stadiet ;) Men sätter du dig å söker så finns det nog många svar här! :)


Det har jag redan lagt undan 7 000 för det, fast det kanske var lite snålt?

Har hittat många under 46-47 i utsattpris.
250 ninjan är ej på 25 kw, garanterat! Den är ju tänkt som ngt att jämföra med 250 rs som har ca 60-65 hk.

Klart du ska ha råd med försäkring, men räkna med ca 1200 mån för halv och 2000 för hel på dig så blir du glad om du kmr undan billigare :tummenupp

edit: "guld första hoj" http://www.blocket.se/vi/16025924.htm?ca=11_s :tummenupp


Gryymt snygg ju! Aldrig sett förr :tummenupp
 
Last edited:

swekop

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Vellinge
Hoj
FZ-1 N
Kollade på en R1a igår -02.

Så j-vla sugen!

Fick pris från Länsförsäkringar åpå ca 8500/ år endast trafik, årsförsäkring.

Någon här som kan säga om detta är normalt läge eller ?
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Galen tabbe av dem. Då kör de flesta hellre en 125 rs med 33 hk :huvet
Men visst, jag hade fel.

Effekt kW 24 kW {33 PS}/11 000 rpm
Vridmoment Nm 22 Nm {2,24 kgf m}/8 200 rpm
http://www.kawasaki.se/product.asp?Id=3404434F331&Sub=4

Bör inte vara fel info från kawasaki...


Det har jag redan lagt undan 7 000 för det, fast det kanske var lite snålt?

Gryymt snygg ju! Aldrig sett förr :tummenupp

Det var lite snål ja. Räkna med 4-5 tusen för hjälm iaf. Det är viktigast. Det andra kan du gott köpa begagnat. Finner väl ställ för 3-5 tusen någonstans.

Har ev stövlar, i strl 44 (egentligen 43) till salu för 700 kr. Fint skick, sidistövlar. Har även ett par alpinestars gp-plus handskar till salu för 1100. Oanvända, nypris 1800.

Yup, köp! ;)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
ER6 låter som ett bra val. Tyvärr finns det inga äldre än -06, men det skall gå att få en under 50k om man prutar lite :yoparty



Finns ingen kubikgräns!

Är inte dom riktigt opassande en som är 192 lång? har för mig att dom passar bäst korta personer :)
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Kollade på en R1a igår -02.

Så j-vla sugen!

Fick pris från Länsförsäkringar åpå ca 8500/ år endast trafik, årsförsäkring.

Någon här som kan säga om detta är normalt läge eller ?

niceprice, beroende på ålder. Äru över 30 så kan det ev diskuteras..
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top