Köp av Honda NSR 125

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda NSR 125 - 92:a
Hejsan.

Hade en Yamaha DT 125:a innan men den såldes rätt fort då jag inte hade Lätt Mc körkort men har nu funderat på att köpa en ny hoj, en Honda NSR 125 av äldre modell då det verkar vara en billig och bra hoj. Tänkte även ta A1 kort nu till hösten om det finns möjlighet till det. Men nu till lite frågor ang. dessa hojjar till dem som har lite mer erfarenhet med dem. Jag undrar då vad man först och främst bör kolla på dessa hojjar när man köper dem och vilka delar bör man byta ut fortast möjligt om inte förre ägaren gjort det då jag vill ha en säker hoj att framföra.

Så småningom vill man ju att det ska gå fortare och kom då att tänka lite på trimning. Finns ju 160-180cc , effektsystem , Förgasare , sportfiler osv. Vad bör man tänka på när man köper t.ex 180cc cylinder, effektsystem och större förgasare och monterar , om det nu finns någon som har det som kan dela med sig lite av sina tips och erfarenheter.

Självklart kommer jag inte trimma den direkt då jag vill lära känna min framtida NSR först innan jag smäller på ett pangpaket utan att veta hur väghållning, inbromsning, stabilitet m.m. är på just den maskinen. Det vore ren idioti och dödsfarligt att göra så.

iaf, hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor och funderingar.


Tack på Förhand

// Patrik
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Scudmissil skrev:
2393143 Hejsan.

Hade en Yamaha DT 125:a innan men den såldes rätt fort då jag inte hade Lätt Mc körkort men har nu funderat på att köpa en ny hoj, en Honda NSR 125 av äldre modell då det verkar vara en billig och bra hoj. Tänkte även ta A1 kort nu till hösten om det finns möjlighet till det. Men nu till lite frågor ang. dessa hojjar till dem som har lite mer erfarenhet med dem. Jag undrar då vad man först och främst bör kolla på dessa hojjar när man köper dem och vilka delar bör man byta ut fortast möjligt om inte förre ägaren gjort det då jag vill ha en säker hoj att framföra.

Så småningom vill man ju att det ska gå fortare och kom då att tänka lite på trimning. Finns ju 160-180cc , effektsystem , Förgasare , sportfiler osv. Vad bör man tänka på när man köper t.ex 180cc cylinder, effektsystem och större förgasare och monterar , om det nu finns någon som har det som kan dela med sig lite av sina tips och erfarenheter.

Självklart kommer jag inte trimma den direkt då jag vill lära känna min framtida NSR först innan jag smäller på ett pangpaket utan att veta hur väghållning, inbromsning, stabilitet m.m. är på just den maskinen. Det vore ren idioti och dödsfarligt att göra så.

iaf, hoppas någon kan hjälpa mig med mina frågor och funderingar.


Tack på Förhand

// Patrik
Har det blivit en nsr våg helt plötsligt:va

Men skffar du ett 180cc kit så kan du glömma att "köpa" ett effektrör. Då får du helt enkelt göra ett själv eller lämna in till ett proffs. Det finns nämligen inga rör till 180cc kit eller 160cc kit för den delen.

Kort till hösten kan du nog glömma, det är nog väldigt få tider som är kvar, hörde att de skulle stänga tidigare i år också:va Men du kan ju göra teori och övningsköra så du kan beställa tid så fort de öppnar:tummenupp
 

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda NSR 125 - 92:a
Lundgren skrev:
2393208 Har det blivit en nsr våg helt plötsligt:va

Men skffar du ett 180cc kit så kan du glömma att "köpa" ett effektrör. Då får du helt enkelt göra ett själv eller lämna in till ett proffs. Det finns nämligen inga rör till 180cc kit eller 160cc kit för den delen.

Kort till hösten kan du nog glömma, det är nog väldigt få tider som är kvar, hörde att de skulle stänga tidigare i år också:va Men du kan ju göra teori och övningsköra så du kan beställa tid så fort de öppnar:tummenupp


Kanske för att NSR är lite av den billigare sorten om man inte vill slänga ut 30-50 k på en cagiva mito eller aprilia rs ;)

Hrm...Okej.. Ska kolla på det där med rören lite nogare och få lite mer inblick i det hela..

Och det där angående kortet, så kan det iof va smartare att köpa hojen, övningsköra med någon som har A-körkort.. Slipper ju betala för fler körlektioner senare ...och är mer förberedd på uppkörningen och mer vana att vistas ute i trafiken när man även själv kör i så höga hastigheter.

Men vad krävs det för att få övningsköra med Lätt Mc av mig och för den man övningskör med?

Och vill även fortf. ha tips på vad man kan kolla på hojjen när man köper den och vilka delar man bör byta ut fortast möjligt om inte ägaren redan gjort det..



// Patrik
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Scudmissil skrev:
2393261 Kanske för att NSR är lite av den billigare sorten om man inte vill slänga ut 30-50 k på en cagiva mito eller aprilia rs ;)

Hrm...Okej.. Ska kolla på det där med rören lite nogare och få lite mer inblick i det hela..

Och det där angående kortet, så kan det iof va smartare att köpa hojen, övningsköra med någon som har A-körkort.. Slipper ju betala för fler körlektioner senare ...och är mer förberedd på uppkörningen och mer vana att vistas ute i trafiken när man även själv kör i så höga hastigheter.

Men vad krävs det för att få övningsköra med Lätt Mc av mig och för den man övningskör med?

Och vill även fortf. ha tips på vad man kan kolla på hojjen när man köper den och vilka delar man bör byta ut fortast möjligt om inte ägaren redan gjort det..



// Patrik
Tror inte det är några speciella sjukdomar på nsr. Det är väl det vanliga, drivpaket, däckslitage (detta är ju då prut saker :hihi) Men kom ihåg att inte betala för mycket om den inte är renoverad något nämnvärt.

Jag tycker helt klart du skall övningsköra mycket privat och skaffa dig vana.

Du är nog den vettigaste nykomligen på väldigt länge här:tummenupp

Det som krävs nu är att handledaren skall genomgå en kurs för att visa att han är en lämplig handledare, och du måste naturligtvis ha ett lämplighets intyg:tummenupp
 

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda NSR 125 - 92:a
Lundgren skrev:
2393321 Tror inte det är några speciella sjukdomar på nsr. Det är väl det vanliga, drivpaket, däckslitage (detta är ju då prut saker :hihi) Men kom ihåg att inte betala för mycket om den inte är renoverad något nämnvärt.

Jag tycker helt klart du skall övningsköra mycket privat och skaffa dig vana.

Du är nog den vettigaste nykomligen på väldigt länge här:tummenupp

Det som krävs nu är att handledaren skall genomgå en kurs för att visa att han är en lämplig handledare, och du måste naturligtvis ha ett lämplighets intyg:tummenupp


Okej .. Då vet jag .. bara en allmän koll då på den .. Tänkte mest om NSr va kännetecknad för att ha dålig prestanda på någon del men det verkar vara en bra hoj som sagt.. :)

Jo , men den här kursen .. Vad kostar den och vart kan man läsa mer om Privat övningskörning? Någon sida du skulle kunna eskortera mig till via en länk? Vore bra isf..

Hah ;D Tackar för det .. Är inte så himla insatt i Lätt Mc och grejer men jag vill iaf inte köra ihjäl mig på en råtrimmad hoj i början för att jag inte tog mig tid att övningsköra och lära känna hojjen..Och jag vet hur man uppför sig på ett forum och formulerar sig så att andra användare förstår för att göra stämningen så trevlig som möjligt och att man slipper massa skittrådar.. :)


// Patrik
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Scudmissil skrev:
2393415 Okej .. Då vet jag .. bara en allmän koll då på den .. Tänkte mest om NSr va kännetecknad för att ha dålig prestanda på någon del men det verkar vara en bra hoj som sagt.. :)

Jo , men den här kursen .. Vad kostar den och vart kan man läsa mer om Privat övningskörning? Någon sida du skulle kunna eskortera mig till via en länk? Vore bra isf..

Hah ;D Tackar för det .. Är inte så himla insatt i Lätt Mc och grejer men jag vill iaf inte köra ihjäl mig på en råtrimmad hoj i början för att jag inte tog mig tid att övningsköra och lära känna hojjen..Och jag vet hur man uppför sig på ett forum och formulerar sig så att andra användare förstår för att göra stämningen så trevlig som möjligt och att man slipper massa skittrådar.. :)


// Patrik
Vart finns annat folk som du :Bugar

www.vv.se borde ha. Skall kika lite.

http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx
 
Last edited:

Scudmissil

Fartmissbrukare
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda NSR 125 - 92:a
Lundgren skrev:
2393446 Vart finns annat folk som du :Bugar

www.vv.se borde ha. Skall kika lite.

http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx


Haha .. ;D Finns nog fler sådana som jag men dem kanske inte kör eller har tänkt köra motorcykel och hänger alltså inte på detta forumet ;D

Tog mig en titt på länken du skickade..

"Ansökan om godkännande som handledare gör du på en särskild blankett, som du skickar till Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd.
Eleven måste ha körkortstillstånd för att ansökan om godkännande som handledare ska kunna beviljas. Handledaren måste ansöka om handledarskap för varje behörighet som eleven ska övningsköra för. "

Är det bara att skicka in det då och få ett godkännade för mig .. och min handledare.. Eller är det som med bil, så man måste gå en kurs med den man övningskör med?

EDIT: Läste lite längre ner och hittade mer fakta ang. Mc-utbildningen och det vara bara för behörighet B man måste gå handledarkurs... Ska sätta mig ner med en dricka och läsa igenom det noga så jag fattar allt till 100%.
Du kan gärna få adda mig på msn, patrik_lindell@hotmail.com .. Va trevligt att snacka och du har kanske lite fler tips eller liknande att ge mig.. som t.ex hur det va när du körde upp m.m :)


// Patrik
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Scudmissil skrev:
2393494 Haha .. ;D Finns nog fler sådana som jag men dem kanske inte kör eller har tänkt köra motorcykel och hänger alltså inte på detta forumet ;D

Tog mig en titt på länken du skickade..

"Ansökan om godkännande som handledare gör du på en särskild blankett, som du skickar till Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd.
Eleven måste ha körkortstillstånd för att ansökan om godkännande som handledare ska kunna beviljas. Handledaren måste ansöka om handledarskap för varje behörighet som eleven ska övningsköra för. "

Är det bara att skicka in det då och få ett godkännade för mig .. och min handledare.. Eller är det som med bil, så man måste gå en kurs med den man övningskör med?

EDIT: Läste lite längre ner och hittade mer fakta ang. Mc-utbildningen och det vara bara för behörighet B man måste gå handledarkurs... Ska sätta mig ner med en dricka och läsa igenom det noga så jag fattar allt till 100%.
Du kan gärna få adda mig på msn, patrik_lindell@hotmail.com .. Va trevligt att snacka och du har kanske lite fler tips eller liknande att ge mig.. som t.ex hur det va när du körde upp m.m :)


// Patrik
Okej jag har inte varit så insatt i det faktiskt har bara hört vad andra har sagt, så isf ber jag om ursäkt för missvisande information.
 
Nyheter
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Offroad med CFMOTO 800MT-X

Idag har vi fått bekanta os...

Bike på CFMOTO världslansering!

675SR-R Bike är på plats...

Nya Ducati XDiavel V4: Sporttouring på italienska

Ny design, ny motor och bät...

Top