köp av importhoj

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Hej,

Vi funderar på att köpa en Suzuki SV650N som är importerad från Tyskland av en firma i Sverige. Cyckeln är en 2001:a och har endast gått 130 mil, skicket är nyskick.

Man blir ju lite fundersam varför en MC från 2001 endast gått 130 mil..är det vanligt att MC i Tyskland blir stående i butikerna (firman vi kanske köper från köper själva från en tysk mchandlare) eller är det något skumt som pågår.

Alla papper verkar vara i ordning och serviceboken är stämplad (vi ska ringa servicestället i .de och fråga dem)

Vad tycker ni, luktar det skunk om detta och är det något med denna modellen som man bör se upp med? (jag testade den och kunde inte känna eller höra något skumt) samt var kan vi kolla om den är stulen etc?

Tack på förhand

=Drex=
 

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Lite olika hojar..
Om den endast har gått 130mil borde du ganska lätt kunna avgöra genom att titta på slitage på däck, handtag, bromsbeägg osv.
Det är vanligt att hojarna generellt gått längre i tyskland eftersom säsongen är längre, iaf i de södra regionerna. Ingen regel utan undantag dock.
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Allt ser ut att vara splirrans, däck, drivpaket, belägg, skivor m.m

Men man blir ju lite misstänksam..
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
=Drex= skrev:
Allt ser ut att vara splirrans, däck, drivpaket, belägg, skivor m.m

Men man blir ju lite misstänksam..

Har den gått 130mil eller 1300mil syns det väldigt bra. Borde ju inte finnas en repa någonstans på hojen. Serviceboken borde inte vara mycket stämplad om den gått 130mil. Ett oljebyte och lite koll borde väl vara gjort och så.
 

Onewheeler

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Lite olika hojar..
=Drex= skrev:
Allt ser ut att vara splirrans, däck, drivpaket, belägg, skivor m.m

Men man blir ju lite misstänksam..

Ser ALLT ut att vara sprillans så borde det inte finnas nån större anledning till oro. Att byta ut alla slitdelar för att få det att se ut som om den gått färre mil kostar förmodligen mer än vad säljaren vinner på det högre pris han får för en hoj som gått mindre.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Är det på Sweden motorshop ?

Jag har sett att han har flera hojar som gått väldigt lite(obs ingen misstanke bakom) köpte min X11 -01 av honom med 98 mil på mätaren,förra året den var helt klart "ny" inte ett märke på skivor,fälgar,hjulmuttrar,oljeplugg osv och på det stora helt ny.

Vad som kan vara bra att veta är att i tyskland så kan man välja ganska fritt om man vurpar om man vill ha hojen reparerad eller få pengar för den.Därför kan den tex vara vält och inlöst,ett enkelt sätt att byta hoj på.

Sen finns det väl gott om Mc-handlare i tyskland som har problem att få såld sina hojar,med tanke på att det är ingen ekonomisk tillväxt överhuvudtaget i landet.Kort sammanfattat det går riktigt dåligt för tyskland ekonomiskt,hög arbetslöshet upp till 30% i vissa områden.

Så det kan ju lika gärna vara ett konkursparti från någon tysk mc-handlare.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
De har förvisso längre säsong, men använder oftare hojen enbart som söndagsnöje (om det är fint väder). För transporter åks det bil... Men som sagt, inga regler utan undantag. Ser hojen fräsch ut, så köp. (Och spelar väl inte så stor roll om den gått 130 eller 1300 mil egentligen, så länge den ser fräsch ut, och funkar som den ska. Kan du ta det som sannolikt att det skulle kunna vara 130 mil, så kan det väl inte vara omöjligt att sälja den vidare sen.) Firman i Sverige borde ha kvar kopia på KFZBrief, där står namnet på förre ägaren, då kan du ringa och få en förklaring också. Om inte så lämnas originalet till VV vid registrering, det borde gå att spåra hos dem på något sätt? Men jag tror det är lugnt!
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Alla papper te hojen finns, regbevis, servicebok m.m och vi köper den från en svensk firma som levererar vanligt köpekontrakt.

Skulle något siita sej så vet ja var hans brevlåda bor... :machinegu

Vi köpte den igår, hämtas söndag så nu blire väl lite sånt här för tjejjen:

:squid

Tack för alla svar!

/=drex=
 

Maru

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Street triple, kraschad
=Drex= skrev:
Alla papper te hojen finns, regbevis, servicebok m.m och vi köper den från en svensk firma som levererar vanligt köpekontrakt.

Skulle något siita sej så vet ja var hans brevlåda bor... :machinegu

Vi köpte den igår, hämtas söndag så nu blire väl lite sånt här för tjejjen:

:squid

Tack för alla svar!

/=drex=

Lycka till med hojen! Jag tog hem min från Tyskland i våras. Den gick fint, men jag körde mig mätt på den. Vill ha mer, utan att egentligen ha behov utav det. Men det är djävligt kul!! :)
 

luka

Vaddå trasigt!? Jag har inte gjort nåt!
Gick med
4 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki GSX750F -95 hybRid
En fårga som kanske inte hör till frågan som ställs i tråden. Men måste inte en cykel ha gått minst 600 mil och vara 6 månader gammal för att räknas som begagnad? Hur tusan tar firman i fråga in dom i sverige?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
antingen eller 6 mån eller milen
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
luka skrev:
En fårga som kanske inte hör till frågan som ställs i tråden. Men måste inte en cykel ha gått minst 600 mil och vara 6 månader gammal för att räknas som begagnad? Hur tusan tar firman i fråga in dom i sverige?


Ett företag måste ju i vilket fall betala moms på allt som dom köper och säljer,mens en privat person kan slippa undan detta.

Men det finns andra mer kriminella vägar att gå.
Tex att låta ett "tomt" företag ta in bilen och sälja den vidare till "någon" sen när man tagit in alla bilar så "råkar" denna firma gå i KK,vips har man blåst farbror staten på alla moms.

Vad som bör beaktas att moms bedrägerier är det som ger högre straff än tex mord och att man måste betala tillbaka alla pengar +ränta till staten.
Och ett trevligt litet näringsförbud på det.
 

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Borta
Hoj
Sålda
Onewheeler skrev:
Ser ALLT ut att vara sprillans så borde det inte finnas nån större anledning till oro. Att byta ut alla slitdelar för att få det att se ut som om den gått färre mil kostar förmodligen mer än vad säljaren vinner på det högre pris han får för en hoj som gått mindre.

Eller så är du en fjolla :finger

Nä ja skoja bara snuttan :pannkyss
 
Last edited:

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Hojjen ska regbesiktigas på fredag. Angående att den gått under 600 mil så har vi ett separat kontrakt med säljaren att säljaren garanterar att den går igenom besiktningen samt att säljaren betalar skattemyndigheten om det nu skulle utfalla moms på den (cirka 8kkr).

Långa Farbrorn: hur hanterade ni skattedelen? din hade ju bvara gått 98mil?

//=Drex=
 

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Så här är reglerna så du lär åka på moms. Jag tog hem en -04:a som rullat drygt 1000 mil och de var väldigt noga med att kolla båda dessa parametrar.....

Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av fordonets pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:
det har vid köpet körts mindre än 600 mil
det har varit i trafik mindre än 6 månader
 

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Ort
HALMSTAD
Hoj
Ducati
=Drex= skrev:
Hojjen ska regbesiktigas på fredag. Angående att den gått under 600 mil så har vi ett separat kontrakt med säljaren att säljaren garanterar att den går igenom besiktningen samt att säljaren betalar skattemyndigheten om det nu skulle utfalla moms på den (cirka 8kkr).

Långa Farbrorn: hur hanterade ni skattedelen? din hade ju bvara gått 98mil?

//=Drex=


32 000 (i Tyskland?) låter som ett bra pris på hojen.
Men tänk dig nu för, om du står som registrerad första ägare så är det du som skall anmäla och betala moms på fordonet.

Frågan är inte om det skall betalas moms, för det skall det, utan frågan är om skattemyndigheten upptäcker ert ”momsbedrägeri”. Om det nu blir problem så får du hoppas att ert kontrakt är ”vattentätt” annars står du där meden skuld till staten.

Som sagt, gör som du vill men tänk efter en gång extra.
 

Ballen

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Letar värstinghoj för fullt. PMa gärna om ni skall sälja
Finns ju svensksålda SV 650 på Blocket från 39.000 och uppåt.... förefaller som ett klokare köp
 

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Jezzus va ni skrämmer upp mej :brinnerup

Vi har ju köpt fordonet av en svensk firma som är reggad i sverige och köpet är genomfört på den svenska adressen. Importerande part måste ju då bli den svenska firman som vi köper hojen av..eller..är det inregistrerande part som blir första ägaren även om det är vi som inte importerat den från ursprungslandet??

Kontraktet mellan oss är solitt så det är ok, strular det så :kulspruta jag honom


/D
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top