Köp av sportigare mc

raggarlasse

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2014
Hoj
Suzuki gtx 600 F
Tjena!

Jag håller på med att leta ny båge, har haft A2 i 2år nästa sommar och då va planen att ta A.
Jag är sugen på en Yamaha R1, men kan tänka mig att den är rätt dyr i försäkring, så man kanske borde satsa på en touring istället(?).

Jag är ju fortfarande lite fartglad så vill ha en med lite drag i.
Har ni några tips?
Har inte riktigt pengar för en ny, men tänkte lägga ungefär 40k.

Mvh Eliott

raggarlasse

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2014
Hoj
Suzuki gtx 600 F
Radfyra eller V-twin? Vad föredrar du?

Jadu, kan inte så mycket om just motorer, vill bara att de ska va lite tryck i den! :tungan
Har inte hunnit testa så mycket än, just nu har jag en suzuki 600 gsxf. Tycker den är skön o köra och att den ser rätt bra ut. Den har ju lite sportigare utseende men klassas som touring, o då går försäkringen ner lite.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Säger detta i var och varannan tråd, men kolla på Suzuki TL1000S.
Många bolag klassar den som touringhoj.
Riktigt schysst motor med bra klipp och faaan så snygga dom är!
Jag betalade ~6k hel/hel för min, då var jag 20 år gammal.
Vet fan om man hittar mer krut för pengarna faktiskt.
Min var försäkrad hos trygghansa tror jag, fick bättre premie hos IF på 5k hel/hel strax innan jag sålde den.
Byt ut bakre dämparen till en bitubo bara så är du hemma :)

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Köp en R1:a (Willy's har billiga nudlar).

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Säger detta i var och varannan tråd, men kolla på Suzuki TL1000S.
Många bolag klassar den som touringhoj.
Riktigt schysst motor med bra klipp och faaan så snygga dom är!
Jag betalade ~6k hel/hel för min, då var jag 20 år gammal.
Vet fan om man hittar mer krut för pengarna faktiskt.
Min var försäkrad hos trygghansa tror jag, fick bättre premie hos IF på 5k hel/hel strax innan jag sålde den.
Byt ut bakre dämparen till en bitubo bara så är du hemma :)

Såg en sån i danmark förra året med lite moddade dämpare, riktigt gott ljud i den hojen och bra klipp verkade det vara i den också.

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
Superduke 990 -07
Vill du ha en R1 så köp en R1...
Hoj köper man med hjärtat

som nån nämnde: Nudlar är billigt:tummenupp

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Testa hojar med olika motorkonfigurationer till att börja med!
En v-twin, en enstånka, en boxer, en paralelltwin, en rad3 (kanske 2), en rad4 o en v4. Därefter borde du veta vilken motorkonfiguration du gillar, då är det dags att börja leta efter vilken förpackning du vill att den ska ha!

Ingen som är smart köper "med hjärtat". Jag älskar triumph, men min gathoj används 1500-2000 mil/år varav 1000 är europatouring. Min favorit är daytonan. Att köra på en massa kostigar, grusiga bergsvägar osv med den suger. Att packa på den är hopplöst. Lika illa på street/speed triple. Det går, men det är inte bra. Xc,n gillar jag inte o jag vill inte ha deras kromsläde, alltså går triumph bort. Som banhoj så är daytonan tröttare och lite tyngre än sina konkurrenter, så jag kommer ha ett maskinellt underläge i r600 nästa år, så det vore dumt att välja den. Alltså går triumph bort även där. Man väljer hoj utefter vad man gillar och behöver, inte bara den som är snyggast/häftigast.

Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ja, det har jag också fått för mig, men jag gillar nog SV:ns utseende bättre. :)

G3ting

Medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Aprilia Tuono V4R APRC - 14
Har hört att TL1000 har ett rätt tungt och dåligt chassi..?
Motorn är det dock inget fel på! Körde en Cagiva V-Raptor ett tag som har samma motor. Härligt ljud och bra drag

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Så kan man också kalla det, men hade jag varit smart så hade jag inte ens haft hoj eller så hade jag väl kört en mc-scooter på 125cc. Om man nu ska vara smart.

:dummer

Men inte fasen köpte du hojen du har bara för att den var häftigast? Man går ju även på vad man ska ha den till, så BARA hjärtat tror jag inte någon använder den till. Och du hade nog även en tanke att använda som nöjesfordon o kunna köra motorväg utan att ha varvmätaren på rödmarkeringen, så då går ju en 125:a bort? Precis som att man inge köper en goldwing för att köra mellan hem o arbetsplats inom en storstad.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Men inte fasen köpte du hojen du har bara för att den var häftigast? Man går ju även på vad man ska ha den till, så BARA hjärtat tror jag inte någon använder den till. Och du hade nog även en tanke att använda som nöjesfordon o kunna köra motorväg utan att ha varvmätaren på rödmarkeringen, så då går ju en 125:a bort? Precis som att man inge köper en goldwing för att köra mellan hem o arbetsplats inom en storstad.

Äsch, nu har du fel. :dummer

En hoj köper man med hjärtat! :fakta

Sedan köper man en till för att ha när drömhojen inte är den bästa. Sedan köper man en till för att ha när vare sig drömhojen eller den andra hojen är den bästa. Sedan köper man en till för att ha när vare sig drömhojen eller den andra eller den tredje är den bästa. Sedan fortsätter det så.

Så, raggarlasse, köp den hoj som får ditt hjärta att slå extra hårt. Den hoj som du vill titta på när du vaknar och som du vill titta på innan du går och lägger dig. Köp den hoj som du får rysningar av när du hör och som du skrattar lyckligt åt att få vara med. Du väljer väl inte partner utifrån vad som vore ett "smart" val eller vad du "skall ha" partnern till?

Vilken hoj du än väljer så vill jag bara säga:
Se till att ni bygger upp förhållandet från grunden. Lär dig vad hojen vill ha och se till att ni dansar efter samma pipa. Annars kommer hojen att göra slut och det kan göra ont.
Var beredd på att du kommer att vilja ha flera hojar. Men vet du, till skillnad från mänskliga förhållanden så är det helt okej att ha flera på samma gång.

Och till sist:
tumblr_n2npdbzHUb1qgolyao1_400.jpg

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Hur mycket pengar kan du avvara? Kortsiktigt och löpande?
Hur mycket nudlar och makaroner pallar du med? Utan ketchup!

När du har ett svar på dessa frågor har du rätt seriöst snävat in urvalet och mängden kontakt med bank eller andra långivare.

Innan du vet hur mycket du har att röra dig med så är det bara en filosofisk diskussion.

Sen är väl iofs alltid svaret på frågan: Ducati!
Även om det fram till för dryga 20 år sen var Laverda!

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

I princip jo. Stor motor är ett krav och det är fan inte med hjärnan det heller.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Har hört att TL1000 har ett rätt tungt och dåligt chassi..?
Motorn är det dock inget fel på! Körde en Cagiva V-Raptor ett tag som har samma motor. Härligt ljud och bra drag
Motorn är grym :fakta
Jag tyckte inte den var svår att brotta ner i kurvorna jämfört med ER6N som jag körde innan, det är väl mest fjädringen bak som är kass och styrdämpare hade varit bra att ha, åkte på en del obehagliga styrvobbel haha.
Min var ombyggd till fighter med fatbar-styre, schysst körställning och löjligt lätt att dra upp på slangen :yoparty

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA