Köp - handpenning?

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Jag har en grabb som hade tänkt köpa min hoj.
Han har sedan någar veckor tillbaka givit mig en handpenning på hojen (3000kr).
Nu vill han, tyvärr dra tillbaka köpet av någon anledning.
Han beklagar å bla bla och säger att jag kan få behålla 1000 kr av handpenningen. Visst måste jag erkänna att han / hans far var väldigt trevlig när dom var här och kikade på hojen. Men är det verkligen rätt att ge tillbaka så mycket? Jag vill gärna, men känner mig dum ifall jag ens behåller 2000 av handpenningen.

Vad ska jag göra?! Förslag? :Bugar

PS, jag är i behov av pengar då jag precis köpt ny hoj! Tanken var att jag ska betala nya hojen med den gamla.. men så verkar det inte bli just nu iaf, morsan som jag lånat pengarna av kommer nog lacka lite :gnissla DS

/Blue

Jag hade nog gett tillbaka alla pengarna... Fast det är jag det...

Edit: OK, jag hade väl inte gjort det då.

Last edited:
När man betalar handpenning så är det väl för att de inte ska dra sig ur, om de ändå gör det så tillfaller ju hela handpenningen dig.
En tusing är ju inte heller fy skam iofs men lyssna inte på mig för jag är aldeles för snäll.

Nja.. det där vet jag inte om jag håller med om.. jag skulle nog hållt mig vid att dom få köpa hojen istället.. det e ju därför man lägger en handpenning.. o vill dom inte köpa hojen så behåll dom 3000 kr som dom betalat.. bara för att dom inte vill köpa hojen nu ska ju inte du hamna i en sämre sits.. för handpenning e ju ändå en typ av avtal..

Som Maverick skriver är det.. Handpenningen är till för att de förbinder sig att köpa hojen, och du inte ska sälja till ngn annan.. Vill de inte det nu, så är den din. Grattis! 3000:- extra för din hoj! :banana

Jag skulle inte ha gett något tillbaks,, du kunde ju ha tackat nej till flera köpare för deras skull,, de kanske du också har

Meningen med handpenning är ju just; Säljaren behåller pengarna om köparen bestämmer sig för att inte slutföra affär... Annars skulle man ju bara kunnat skriva en lapp istället... Du har iaf lagen på din sida, och även om dem är trevliga så borde du behålla pengarna, för nu har du trotts allt hamnat i en mindre ekonomisk knipa som jag förstått det. Har de nu gått och gett dig handpenning så är de medvetna om att du troligt kommmer behålla pengarna. Jag skulle bli väldigt förvånad om jag fick tillbaks handpenningen om jag ångrade ett köp... glad men förvånad. :)

Kay skrev:
Meningen med handpenning är ju just; Säljaren behåller pengarna om köparen bestämmer sig för att inte slutföra affär... Annars skulle man ju bara kunnat skriva en lapp istället... Du har iaf lagen på din sida, och även om dem är trevliga så borde du behålla pengarna, för nu har du trotts allt hamnat i en mindre ekonomisk knipa som jag förstått det. Har de nu gått och gett dig handpenning så är de medvetna om att du troligt kommmer behålla pengarna. Jag skulle bli väldigt förvånad om jag fick tillbaks handpenningen om jag ångrade ett köp... glad men förvånad. :)
Precis! Dom har ju hindrat dig från att sälja till nån annan. Men visst, man kan ju va snäll själv också :)

Du gav honom ett anbud och han gav dig en accept. Han är bunden till ert avtal och du har lagen bakom dig. Behåll pengarna för du har rätt till det.
Visst kanske det känns fel, men du har ju sagt nej till andra köpare. Igentligen skulle du kunna kräva honom på skaddestånd för att han bryter avtalet men i Sverige är det ju som det är.

Kontraktsbrott. Om ni varit överens och avtalat/skrivit att det skall bli affär och handpenningen skall tillfalla säljaren om affären uteblir. Ja, då är det väl inget att snacka om. De ville att du skulle behålla bågen åt dem. Det är ju därför man lämnar handpenning. DU har blivit blåst av DEM. De bryter kontraktet. DU har under tiden ålaggt dig att inte sälja hojen till andra. De bryter avtalet och pengarna tillfaller dig. Helt enl avtalet.

Det är aldrig *fel* att behålla pengarna. Ha inte dåligt samvete om du behåller alla pengar. De räknar förmodligen inte med att få igen ett öre. De är medvetna om vad de gjort. Kanske hittat en annan hoj och tar nu en rövare, och försöker *deala till sig* pengarna också.

Men Du vet bäst vad som känns bäst att göra. Och om du mår dåligt av att behålla pengarna - skänk pengarna till dem. (I vetskapen om att när de åker hem, sitter de o garvar o säger "Sicken panthjärna WHOA HA HA HA HA")

EDIT:
Förklara för dem samt behåll alla pengar med stolthet.

Last edited:
Kan du inte behålla pengarna så ta 2000:- av de och sänk priset på hojen med de och en 1000 lapp till att betala annonserna på ALLA ställen den den ska ut för att bli av med den fort.

Som de flesta säger ovan, så skulle jag behållit handpenningen om köpet inte slutfördes från deras sida. Så står det t.ex i de flesta kontrakt som upprättas vid olika affärer.

Kanske jag som är en tönt men jag har varit i din sits,har det varit typ nåt kaxigt moppefucko så glöm kulorna,köp hojen eller pys,å andra sidan,är det någon reko kille som kanske har råkat ut för något oförutsett(som typ jag som fick en elräkning på 27 lök i nacken igår) så brukar jag betala tillbaka den..men det är jag...

Jag hade också behållt pengarna, finns inget värre än folk som "bryter" ett avtal!! :mad:
Iofs! FINNS det värre saker här i livet.. men inte SÅ många.. :gnissla

thundrace skrev:
Kanske jag som är en tönt men jag har varit i din sits,har det varit typ nåt kaxigt moppefucko så glöm kulorna,köp hojen eller pys,å andra sidan,är det någon reko kille som kanske har råkat ut för något oförutsett(som typ jag som fick en elräkning på 27 lök i nacken igår) så brukar jag betala tillbaka den..men det är jag...
Jag hade nog tänkt som dig. 27 000??? El uppvärmt hus?

Nix. 2 års förbrukning över uppskattad....fuck me....27 lök här och nu eller ingen ström....

Vad är det som gäller för handpenningen när köparen ångrar sig, rent juridiskt sett? Det sägs ju här att man har lagen på sin sida, men jag vill gärna ha mer än en luddig hänvisning till kontraktsbrott innan jag litar på det...

nickname skrev:
Som de flesta säger ovan, så skulle jag behållit handpenningen om köpet inte slutfördes från deras sida. Så står det t.ex i de flesta kontrakt som upprättas vid olika affärer.

Självklart skall du ha pengarna. Om man kan få tillbaka sin handpenning,
vad fyller den då för funktion? :va

Ge tillbaks pengarna, det hade jag nog gjort. Det verkar som att de är trevliga folk och du kan alltid hitta nån annan som vill köpa din fin fina hoj :)
Sen är det sant att man egentligen kan behålla pengarna eftersom handpenning är just det att man binder sig till köpet...

:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...