Köpa Alu 7005 som privatperson

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Hoj
Honda CRF450 2004
Tjena, jag har stött på patrull med min google-fu.
Jag är på jakt efter Alu 7005, fyrkansprofil, l-profil eller ämnen, men det är lögn att hitta något som inte är en goodle-översatt hemsida som sysslar dropshipping från Kina. Märk väl att det inte är ursprungsland som är problemet utan att risken för att bli blåst som jag försöker undvika.

Nån som vet med sig om det finns något vettigt inom Svedala/EU som säljer små kvantiteter till privatperson.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Små kvantiteter?
Speca gärna, har en kompis som köper in Al till sin svetsfirma och han kan ev lägga in extra grejer när han beställer så slipper man frakt (firman ligger i Märsta) men då gäller hela längder. Kap kan nog fixas för att lasta in i personbil (böja över knät är nog inte relevant).
Förskott gäller.

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
CBR900RR, CBR600F, CRF1000L, "NR750", DR650RS
7000-legeringar är special-special och inte lätt att hitta.
Alutrade har 7075 som rundstång och kvadratstång. ( https://www.alutrade.se/gold-public/459/source.pdf )
Jag gissar dock att det inte är helt lätt att handla enstaka längder där som privatperson...
7005 är nog ännu svårare att hitta.
Största skillnaden mellan 7005-7075 är att 7005 har bättre korrosionsegenskaper och är svetsbar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
De flesta svenska materialleverantörer kämpar med att deras ordrar är i minsta laget för att överhuvudtaget få handla från större leverantörer eller direkt från smältverk. Denna marknad handlar liksom om ton och tusentals meter åt gången...Ingen seriös materialleverantör vill därför ha att göra med privatpersoner som kommer och frågar om enstaka meter eller kilo...

Bästa tipset är det som Steffe nämner - snacka med en svetsfirma eller en mekanisk verkstad som använder den aluminium du behöver. Har du tur så har de skräpbitar. Har du mindre tur så kan de ta hem en större kvantitet, till mycket bättre pris än en privatperson någonsin kommer att få.

Nyheter
BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor