Köpa begagnat - vad väger tyngst, låga mil eller utrustning

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Hoj
Just nu hojlös
Hej!

Ska inhandla hoj och står nu och väger kring ifall man ska prioritera mellan att köpa en hoj med väldigt låga mil och lite nyare, eller samma hoj (modell) som är helt fullutrustad med allt som man, även jag, egentligen vill ha, (rätt slipon, belly pan, quickshifter osv) men lite äldre och fler mil, dock nitisk väldokumenterad.

Vad prioriterar ni?

Mvh

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag skulle valt den som hade rätt utrustning å väldokumenterad å få ägare, gärna en å samma sen ny..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Du sliter ju inte ut en hoj ändå. Tittar du på 20-30 år gamla cyklar är det inte slitaget som gör att de pensioneras.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Milen gör inte mycket med en hoj.

Tidigare ägare däremot... undvik slyngeltillbehör och ungdomsbling eftersom det betyder att hojen passerat fel ägare redan.

Bra ägare heter typ Stig-Lennart, har hojen i varmgarage och servar dubbelt så mycket som planen är, bara för att vara säker.

Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Hoj
Just nu hojlös
Hojen som jag är sugen på har gått drygt 1800 mil, och det kan vi väl vara överens om är ingenting att fundera på?? Verkar pedantiskt skött, finns tom, på tidigare ägares begäran till mekanikern, fotodokumentation på storservice med ventiljustering osv. Alla papper på allt.

Vad det står emot är samma hojmodell med knappt tusen mil på mätaren, inte alls samma lull-lull i extrautrustning, och drygt 10 tusen dyrare...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Hojen som jag är sugen på har gått drygt 1800 mil, och det kan vi väl vara överens om är ingenting att fundera på?? Verkar pedantiskt skött, finns tom, på tidigare ägares begäran till mekanikern, fotodokumentation på storservice med ventiljustering osv. Alla papper på allt.

Vad det står emot är samma hojmodell med knappt tusen mil på mätaren, inte alls samma lull-lull i extrautrustning, och drygt 10 tusen dyrare...

800 mil är en halv säsong för mig, inte värt att betala 10 tusen extra när hojen knappt är inkörd med 1 800 mil på mätaren...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det jag vill ha, lätt. Finns knappt nån gathoj nyare än 10 år som gått några mil som spelar roll.

Exempel: Köpte nyligen en betydligt äldre än så som gått 7K. Min gathoj har snart gått 12K.

Skickat från min G8441 via Tapatalk

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Köp den dokumenterade. 1800 mil, vafan. Jag skulle kunna köpa en 20 år gammal helt oservad Ducati med de milen.

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Hoj
Just nu hojlös
Tack för all respons! Det lutar starkt åt 1800-milaren! :) skönt att liksom få sin egen känsla bekräftad av likasinnade!

Vidare så har jag tänkt att jag skulle göra megafynd som handlar hoj på hösten, men uppfattningen är att i prisklassen 50-80000 så vet folk vad de vill ha för sina hojar oavsett årstid... tyvärr.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
800 mil är en halv säsong för mig, inte värt att betala 10 tusen extra när hojen knappt är inkörd med 1 800 mil på mätaren...
Att mätaren står på 800 mil är bara kul så länge den inte rör sig. Nä man får rätt många mil för de tiotusen.

Tack för all respons! Det lutar starkt åt 1800-milaren! :) skönt att liksom få sin egen känsla bekräftad av likasinnade!

Låter som du hittat drömhojen med all dokumentation, grattis! Du får skriva här sen när du fått hem den och kollat över allt.

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Något som skulle kunna tala för den lite nyare är om den äldre är första årsmodellen av den typen. De flesta barnsjukdommarna brukar åtgärdas under andra eller tredje året. Vet inte vilken hoj det gäller, men det finns ju ett modellspecifikt forum här. Kan nog vara klokt att ställa frågan där.

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Hoj
Just nu hojlös
Något som skulle kunna tala för den lite nyare är om den äldre är första årsmodellen av den typen. De flesta barnsjukdommarna brukar åtgärdas under andra eller tredje året. Vet inte vilken hoj det gäller, men det finns ju ett modellspecifikt forum här. Kan nog vara klokt att ställa frågan där.

Absolut! Så är det ju. Detta gäller triumph street triple r. Efter lite efterforskning så har ev utväxlingen förändrats något på 2015-16 jämfört med 2013-14, i övrigt ska det vara samma hoj. Men du har en klar poäng, dock ger efterforskning inget. Kom en RX-modell 2015 dock som skiljer sig lite.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Street triple som gått 1800 mil är väl att beteckna som ny?

Handlar det om 30-40 år gamla hojar kan man ju möjligen börja kika lite noggrannare men det där är väl bara att handla. Har du inte köpt den än?

SebHjo

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2018
Hoj
Just nu hojlös
Street triple som gått 1800 mil är väl att beteckna som ny?

Handlar det om 30-40 år gamla hojar kan man ju möjligen börja kika lite noggrannare men det där är väl bara att handla. Har du inte köpt den än?

Ja, det är väl så! :) den är inte köpt än, vissa praktiska detaljer som att jag och säljaren bor 55 mil ifrån varandra och båda har rätt tajt tillvaro... Kommer isf göra affär utan att ha sett den i verkligheten vilket känns lite sjukt, men den är verkligen nitiskt dokumenterad. Man har tex krävt fotodokumentation från verkstaden när man gjorde storservice med ventiler osv...
Eller är jag helt galen?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag har köpt fem hojar utan att ha sett dem innan. Annons-telefon-affär.

Och säkert ett tjugotal bilar också för den delen.

Tidigare ägare är nyckeln till en bra affär.

Buy quality, cry once

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

Vidare så har jag tänkt att jag skulle göra megafynd som handlar hoj på hösten, men uppfattningen är att i prisklassen 50-80000 så vet folk vad de vill ha för sina hojar oavsett årstid... tyvärr.

Ja i den prisklassen verkar priserna stå still oavsett årstid med få undantag. Jag ska köpa till våren och räknar med att jag får betala ungefär samma som jag får nu (Speed Triple R -12), runt 80k.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, det är väl så! :) den är inte köpt än, vissa praktiska detaljer som att jag och säljaren bor 55 mil ifrån varandra och båda har rätt tajt tillvaro... Kommer isf göra affär utan att ha sett den i verkligheten vilket känns lite sjukt, men den är verkligen nitiskt dokumenterad. Man har tex krävt fotodokumentation från verkstaden när man gjorde storservice med ventiler osv...
Eller är jag helt galen?

55 mil är ju en snabb utflykt efter jobb. :hihi
Det verkar vara ett bra köp du hittat, och även om det är lite fel ände på säsongen så kan det vara lite vanskligt att vänta på att göra affär av ett bra köp.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år