Köpa billig TV, hur/var/vilken?

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Svärmor behöver en TV och tydligen har det fallit på min lott att styra upp det.

Hon ska kanske titta på nyheter (statspropaganda som hon säger) men främst ha den för barnbarnen. Var får jag mest TV för pengarna? Är det nån egentligen skillnad om bara priset är avgörande? Behöver bara kunna koppla in en dvd-spelare, absolut inget mer avancerat än så.
Jag orkar inte försöka köpa en begagnad för det är lite väl många vrak därute..

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Hur ska du koppla in DVD:n? Dvs är det en gammal med scart-kontakt? Rättare sagt, kolla så du kan koppla in vad som önskas.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns inga direkt dåliga TV-apparater idag. Välj den TV med mest logisk fjärrkontroll. T.ex. en Philips 32" kostar under 2000.

Ett vridbart väggfäste för 500 kan vara användbart - som för min mor med stor öppen yta kök/vardagsrum på ca 80 kvadrat på mellanvåningen. Källare och övervåning är TV-fria. Smart-TV, mjä... de allra flesta suger på sånt, slöa och buggiga.

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Hoj
Triumph
Köpte en en TCL när jag fick samma uppgift av min morfars syster för några år sen. Var den enda jag hittade i närheten utan smart tv. Idag finns vet jag inte om det finns dumma tv-apparater kvar?

Min morfar själv köpte den största och dyraste tvn den lokala handlaren hade, för man skulle ju ha det senaste. Fjärrkontrollen var en typ med joystick och en knapp. När handlaren kom och levererade tvn hade han förberett med färdigprogrammerad universalkontroll som liknade den gamla. Det ingick tydligen när dom levererade denna typen av tv-apparater till äldre för att minska trycket på supporten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag instämmer i kören, skippa allt som påstås vara smart...

När jag köpte TV sist så blev det en Samsung Smart-tv med 3D (jag ville egentligen inte ha något av det)
Säljaren demonstrerade i butiken att det fanns app för någon/några streamingtjänster att ladda ner gratis, samt YouTube app...
En SVT play app skulle komma senare.
Well, jag kollar ju en del på YouTube, och är notoriskt dålig på att passa TV program-tider, så en app för play tjänsterna kändes bra att ha, så man kan slå igång lokalnyheterna när man nu känner att man vill sitta och se dom.

Någon app för SVT-play utvecklade aldrig Samsung till min TV, faktum är att dom istället plockade bort appar som fanns, som till exempel YouTube appen, som såg jättebra ut i butik, men visade sig vara totalt värdelös, såg man ett lite längre klipp så tappade ljud och bild sync, och var klippet ännu lite längre krashade appen totalt på grund av minnesbrist.

Samma sak med streamingtjänsterna, dom buggade så mycket att man hellre såg på liten laptop.

Jag byggde mig istället en "streambox" som kör Kodi på en raspberry pi, som fungerade utmärkt, men eftersom jag tappat intresset för TV/Film så är den gammal och ouppdaterad nu, och vissa appar fungerar inte längre, men skulle det vara aktuellt så är det ju billigare att byta ut den/uppgradera än att byta ut en TV där det inte går att uppgradera, så jag hade valt bort allt "smart" om jag hade köpt tv idag.

Andra som köpt billiga okända märken av smart tv har haft bättre erfarenheter än jag som köpte Samsungs lyxvariant....

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Jag har också en Samsung "smart tv" med 3D och tillhörande glasögon. Som tv funkar den bra, men smart var den knappt när den var ny. Bygga en streambox behövs knappast idag, nu heter de färdiga alternativen Google Chromecast samt Apple TV, vilket som önskas. Båda fungerar utmärkt.

Köp den billigaste tv du hittar i rätt storlek, och med rätt ingång för din DVD-spelare.

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Smart TV blir det inte, det är lite som att kasta pengar i sjön.
Vad gäller kontakt så.. Vettefan om tanten ens har en spelare. Är scart-kontakten helt ute nuförtiden? Tror jag har nån gammal grej i skåpet annars..

Men grundtipset är alltså att passa på när nån butik dumpar priser? ?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så har i stort sett alla TV apparater på marknaden idag tillräckligt bra bild om man inte har väldigt höga krav.
Visst. Det är sämre kontrast, ljusstyrka och bildbehandling i billigare TV apparater men om man hade en TV som var 10 år gammal så är i stort sett vilket TV som helst idag minst lika bra vad gäller bildkvaliteten. Så ur det perspektivet funkar vilken som helst.
Vad gäller att koppla in en DVD spelare så har alla apparater idag HDMI ingångar. Har DVD spelaren sådan så är det inga problem. Om den har SCART så måste du kolla så att det finns på TV:n innan du köper. Men om det inte är en väldigt gammal DVD spelare så har den säkerligen HDMI. Har den inte det så är utbudet nog ganska skralt. Såpass att det kan vara värt att köpa en ny DVD eller bluray för några hundringar för att kunna välja vilken TV som helst.
Den stora nackdelen med billiga TV apparater är att ljudet ofta är minst sagt uselt. Men det får man ju i så fall kolla i butiken innan man köper.

Vad gäller Smart-TV funktioner så har i stort sett alla apparater idag det. Men på billigare apparater så brukar den funktionaliteten inte vara direkt bra. Det är ofta segt och buggigt.
Ska man ha en användbar Smart TV funktion så skulle jag rekommendera att gå på någon TV som har Android TV som operativ. Då finns det appar för Netflix, HBO, Viasat mm samt för alla playtjänster och dom kommer att fortsätta fungera tills appen inte längre stödjer den version av android som TV:n har. Samsung (Tizen OS) och LG (Webos) kör med egna operativ vilket betyder att du är beroende av att dom portar apparna till den TV:n för att det ska fungera vilket dom slutar med nästan omgående om det är en billigare modell.
Min erfarenhet är att den Samsung jag köpte för ett antal år sedan så använde jag aldrig något smart. Inte ens Youtube som fanns förinstallerat eftersom den funkade så dåligt.
Den Philips med Android som jag köpte för något år sedan har riktigt bra Smart-TV eftersom det är Android. Apparna funkar utmärkt och man får dessutom Chromecast på köpet vilket betyder att om apparna slutar fungera så går det att streama från mobilen eller surfplattan istället.

Så min rekommendation skulle vara att köpa en TV som inte är den absolut billigaste och inte den dyraste utan lägga mig på en rimlig nivå. Helst en med Android. Utöver det vilket modell som helst i lagom storlek.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag instämmer i kören, skippa allt som påstås vara smart...

När jag köpte TV sist så blev det en Samsung Smart-tv med 3D (jag ville egentligen inte ha något av det)
Säljaren demonstrerade i butiken att det fanns app för någon/några streamingtjänster att ladda ner gratis, samt YouTube app...
En SVT play app skulle komma senare.
Well, jag kollar ju en del på YouTube, och är notoriskt dålig på att passa TV program-tider, så en app för play tjänsterna kändes bra att ha, så man kan slå igång lokalnyheterna när man nu känner att man vill sitta och se dom.

Någon app för SVT-play utvecklade aldrig Samsung till min TV, faktum är att dom istället plockade bort appar som fanns, som till exempel YouTube appen, som såg jättebra ut i butik, men visade sig vara totalt värdelös, såg man ett lite längre klipp så tappade ljud och bild sync, och var klippet ännu lite längre krashade appen totalt på grund av minnesbrist.

Samma sak med streamingtjänsterna, dom buggade så mycket att man hellre såg på liten laptop.

Jag byggde mig istället en "streambox" som kör Kodi på en raspberry pi, som fungerade utmärkt, men eftersom jag tappat intresset för TV/Film så är den gammal och ouppdaterad nu, och vissa appar fungerar inte längre, men skulle det vara aktuellt så är det ju billigare att byta ut den/uppgradera än att byta ut en TV där det inte går att uppgradera, så jag hade valt bort allt "smart" om jag hade köpt tv idag.

Andra som köpt billiga okända märken av smart tv har haft bättre erfarenheter än jag som köpte Samsungs lyxvariant....
Jag har precis samma upplevelse av Samsung och Smart TV. Har också kört KODI på en Raspberry. Men på nuvarande TV:n i vardagsrummet så är det Android TV och då kan man installera KODI direkt i TV:n förutom att alla appar faktiskt fungerar riktigt bra. Personligen har jag svårt att se att jag skulle välja att köpa en Samsung eller LG eftersom dom envisas med att köra med sina egna operativ som enligt mig inte fungerar särskilt bra. Samsung och LG måste ju själva ta fram appar för allt medan för Android så krävs det i stort sett bara att man portat Androidappen till Android TV. Oftast gör dom om den men det räcker ju med att en tillverkare fixat det så har man det oavsett vem som tillverkat din TV.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning