Köpa billiga bra hjälmar?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Kikade på det här nya hjälmtestet
http://sharp.direct.gov.uk/search/r...manufacturer=0&type=0&rating=0&size=0&price=0
Man blir ju lite intresserad av tex Lazer LZ6 och Bell M1 och AGV S-4, men en hjälm måste ju också sitta bra och inte låta för mycket när man åker.
Var kan man prova Lazer LZ6 och Bell M1 i södertälje området? Finns dom i
vanliga mc-butiker eller finns det bara dyra märkeshjälmar där?

Ingolf

3% invalid
Gick med
25 Oct 2007
Hoj
GSX250 -80 Bobber, XS400 -82 Bobber.
jag skulle iaf aldrig köpa en plasthjälm utan sikta in dig på en ettig av fibermaterial. enligt dendär testsidan så framgick inte mycket alls.
När jag köpte min skyddsutrustning så valde jag att lägga största pengen på hjälmen och resten fick bli vad jag hade råd med. hade marksyning för dryga veckan sedan och ångrar inte att jag köpt en vettig hjälm, nu har den utspelat sin roll iaf ;)

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
jag skulle iaf aldrig köpa en plasthjälm utan sikta in dig på en ettig av fibermaterial. enligt dendär testsidan så framgick inte mycket alls.
När jag köpte min skyddsutrustning så valde jag att lägga största pengen på hjälmen och resten fick bli vad jag hade råd med. hade marksyning för dryga veckan sedan och ångrar inte att jag köpt en vettig hjälm, nu har den utspelat sin roll iaf ;)

Fast jag har läst den här:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Där framgår det att det finns plasthjälmar som är bättre än dyra fiberhjälmar, men naturligtvis finns det dåliga plasthjälmar och bra fiberhjälmar också.
Just därför tyckte jag det kändes vettigt att titta på testerna och välja en säker hjälm (enligt testerna) som är billig och naturligtvis ska den kännas bra och inte låta för mycket.

@Hasse: Tack för tipset, att beställa från utlandet är en bra ide om men problemet är ju att man måste veta vad man ska beställa. Om man beställer en hjälm som är billig och snygg men sen sitter den som en potta på skallen är det ju inte så bra. Därför vill jag gärna ha tips om var man prova hjälmar.

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Jag noterade precis reklamen från LAZER uppe till vänster och klickade mig in på den, där läste jag mer om LZ6 och där står det:

Tuff, lätt och bekväm moppehjälm. Skal i Polycarbonat. Snabbspänne, Repfritt visir, front och top ventilation. Vikt, 1350g (L) Norm: ECE 22.05

Polycarbonat förmodar jag är plast, inte så bra enligt många. Snabbspänne, vill ju ha dubbel d-ring egentligen va?
Sen till den stora nackdelen: MOPPEHJÄLM...

Vad skiljer moppehjälmar mot riktigt mc-hjälmar? Den har ju kommit i topp i testerna för MC-hjälmar och får bättre betyg än min RAID II.
Kul att pröjsa 3200 spänn för en hjälm när en moppehjälm för 900 spänn är bättre...

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag tycker att du ska strunta i SHARPs testresultat när du väljer hjälm.

Vill du komma billigt undan men ändå få en bra (troligtvis) hjälm så kika på utgående modeller och färgmönster av bl.a. Arai och Shoei. En vit Arai Condor kostar inte många pengar på fc-moto.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag noterade precis reklamen från LAZER uppe till vänster och klickade mig in på den, där läste jag mer om LZ6 och där står det:

Tuff, lätt och bekväm moppehjälm. Skal i Polycarbonat. Snabbspänne, Repfritt visir, front och top ventilation. Vikt, 1350g (L) Norm: ECE 22.05

Polycarbonat förmodar jag är plast, inte så bra enligt många. Snabbspänne, vill ju ha dubbel d-ring egentligen va?
Sen till den stora nackdelen: MOPPEHJÄLM...

Vad skiljer moppehjälmar mot riktigt mc-hjälmar? Den har ju kommit i topp i testerna för MC-hjälmar och får bättre betyg än min RAID II.
Kul att pröjsa 3200 spänn för en hjälm när en moppehjälm för 900 spänn är bättre...
Det finns inga speciella moppehjälmar. Samma krav som gäller för både mc och moped. Det kan hända att Sunbike kallar den för moppehjälm för att det är en billig polycarbonathjälm (plasthjälm).

En hjälm som är så billig kanske inte riktigt möter dina krav för att de kan vara ganska bullriga.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag har en AGV S4 som fick 5 stjärnor. Det är en fiberhjälm. Den finns att köpa på mc-varuhuset i Stockholm. Finns förstås även på FC-moto. Just AGV-hjälmar passar mitt huvud alldeles utmärkt och jag har ingenting att klaga på.

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Det finns inga speciella moppehjälmar. Samma krav som gäller för både mc och moped.

Är inte det skrämmande!?!

En hjälm som är så billig kanske inte riktigt möter dina krav för att de kan vara ganska bullriga.

Bara därför? Jag hoppas inte du, eller andra heller, tror att enda skillnaden mellan dyra och billiga hjälmar är hur skön stoppningen är och hur mycket vindbrus de genererar.

/Henning!

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Är inte det skrämmande!?!

Nej, jag tycker det tyder på att dom ställer lika höga krav på en hjälm som ska användas för mopedåkande som dom ställer på mc-hjälmar. Vilket är bra då en trimmad moped kan gå i 80-90 knyck.

Bara därför? Jag hoppas inte du, eller andra heller, tror att enda skillnaden mellan dyra och billiga hjälmar är hur skön stoppningen är och hur mycket vindbrus de genererar.
/Henning!

Jo, ta och läs den här artikeln (som jag länkade till en bit upp) och skaffa dig en egen uppfattning om det är trovärdigt eller ej:
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html

Man är lite naiv kanske om man tror att det dyraste alltid är bäst ur säkerhetsaspekt. Precis som med kläder får man betala 100-200 extra för att ha ett visst märke oavsett om det är bättre eller ej.

bbird

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
honda
förstår inte hur man kan lägga över hundra tusen på mc å sen börja pruta på säkerheten,,,är inte huvudet värt mer än 1500 spänn..

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Nej, jag tycker det tyder på att dom ställer lika höga krav på en hjälm som ska användas för mopedåkande som dom ställer på mc-hjälmar. Vilket är bra då en trimmad moped kan gå i 80-90 knyck.

DET köper jag.

Man är lite naiv kanske om man tror att det dyraste alltid är bäst ur säkerhetsaspekt.

De billigaste hjälmarna bara kan inte vara bäst heller! Utveckling och val av rätt material lämnar inte utrymme att vara billigast. Märke behöver naturligvis inte ha med säkerheten att göra.

På samma sätt som en plankstek för normalpris 29 kronor får dig att undra vad det är för ingredienser bör hjälmvalet kluras lite på priset om är så anmärkningsvärt lågt.
En kokt korv med prislapp 129 kronor gör den heller naturligtvis inte lika god som priset speglar. MEN... Det lämnar om inte annat UTRYMME för att korven KAN vara gjord på 100% oxfilé även om det inte finns någon garanti för det. Det kan vara samma skit ändå.

Pris uppåt lämnar kvalitetsmöjligheter men inga kvalitetsgarantier. Pris nedåt utesluter linjärt kvalitetsmöjligheterna.

/Henning!

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Hoj
xr600 såld , xr650r
Hörde att dock, från var kommer jag inte ihåg. Att hjälmarna i vissa fall gjordes efter testerna. Det vill säga att de är bättre på de ställen som mc tillverkaren vet att hjälmen testas på. Nån annan som hört detta?
MVH/blommen

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
förstår inte hur man kan lägga över hundra tusen på mc å sen börja pruta på säkerheten,,,är inte huvudet värt mer än 1500 spänn..

Om du nu är så övertygad att en dyr hjälm = en bra hjälm så kan du väl länka till någon tillförlitlig källa/test som styrker detta.

En bra hjälm ska för mig sitta bra, vara tyst, och inte väga för mycket. Allt detta kan faktiskt en medeldyr hjälm göra. Jag har lika lite koll på vilken hjälm som är bäst som de flesta här inne verkar ha, man får helt enkelt gå på känsla. Kan inte någon starta en hjälminfo-tråd likt oljetrådarna med tillförlitlig fakta som basseras på vetenskapliga tester eller åtminstone är väl insatt i ämnet. Säljarsnack som studsande plasthjälmar har jag aldrig fått bevisat.

Nicotin

Guest
Om du nu är så övertygad att en dyr hjälm = en bra hjälm så kan du väl länka till någon tillförlitlig källa/test som styrker detta.

En bra hjälm ska för mig sitta bra, vara tyst, och inte väga för mycket. Allt detta kan faktiskt en medeldyr hjälm göra. Jag har lika lite koll på vilken hjälm som är bäst som de flesta här inne verkar ha, man får helt enkelt gå på känsla. Kan inte någon starta en hjälminfo-tråd likt oljetrådarna med tillförlitlig fakta som basseras på vetenskapliga tester eller åtminstone är väl insatt i ämnet. Säljarsnack som studsande plasthjälmar har jag aldrig fått bevisat.

ang studsande plasthjälmar kan du få en bild på min gamla hjälm och mina nackbesvär beskrivna och vittnesbeskrivningar som beskrev hur mitt huvud hoppade som en fotboll i asfalten..1400 kr plasthjälm och en taxi + asfalt..

jag snålar inte igen..

supr_00

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
På g...
det är skillnad mellan att vara snål och köpa smart. Jag hade själv tänkt att köpa rx7 eller dylikt, alltså runt 5-6 tusen klassen. Men efter att läst testet från SHARP köpte jag en Avg S4, på det viset fick jag en hjälm som klarade testet bra samt mycket mindre pris än den "dyra" och "bra" hjälmarna.

Snål? Nej, inte blåst i huvet bara.

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Hoj
Flera
Vet någon här vad ni pratar om??
Vad jag kan se så är det mest tyckande, vad säger att en "plasthjälm" skall studsa mer än en armerad "plasthjälm" (har tidigare tagit exemplet med en pingisboll=hårt skal och en garnboll=mjukt skal, släpp dem och se vilken som studsar bäst) att någon hinner uppfatta att huvudet studdsar låter inte så sannolikt den som hinner uppfatta det vid en olycka!
Men....
klarar hjälmen ECE 22.05 så vet vi inte om det är med "marginal eller på håret" (tyvärr) men vi har inte mer att gå på, så det ligger mycket i att köp den hjälm som sitter bra det ger åtminstone förutsättningar för att den skall skydda som tänkt
Sedan håller jag med om att en dyr hjälm ger utrymme för mer kvalitet vilket i sig inte automatiskt innebär mer säkerhet.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Glöm inte i den här diskutionen att en hjälm skyddar inte bra om den inte sitter bra!

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Glöm inte i den här diskutionen att en hjälm skyddar inte bra om den inte sitter bra!

Precis!

Lite rädd att testet kan påverka folks omdöme av passform negativt. De väljer den med en stjärna till istället för den som satt bättre.

Plasthjälmar? Tja, de kommer väl alltid upp så varför utelämna dem? Är kanske gamla förlegade förutfattade meningar vi har? Och när vi refererar till våra erfarenheter så är det kanske till dåliga sådana hjälmar. Bara en tanke. Inte för jag hade satt på mig en plasthjälm... :hycklare

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy